Nya skidor, Rocker eller Charger?

Rose_N

Ny medlem
Jaha då var det dags igen, ännu en tråd för någon som inte kan välja.
Jag är 196 lång och väger 90KG, åker just nu på Gotama från 06/07 med Axial xxl 200. Åker fort, inte så tekniskt. Stora svängar med fart.

Tanken är att åka runt i alperna nästa säsong eller en tripp till USA/Japan
Tankar om vad skidan bör vara

Styv
bred (115-130)
Längd 192-200 cm
Pris: max 7-9K

Tänkte att en rocker skida är det jag behöver, då Gotaman funkar som sverige/pist skida.

Tankar,åsikter och romaner alá MnO är varmt välkomna!

(Ändrade lite, då det finns många skidor!!)

Senast ändrad:
Ingen roman från mig ikväll tyvärr. Men jag skulle vilja tipsa om Black Diamond Zealot som alternativ till XXL. Hårdare än XXL men med en tiprocker som gör dom trevligare i lössnön.

XXL är nog mitt sista val om jag skulle åka till Japan, dom sjunker som ubåtar. Big Dump är nog jävligt fina chargeskidor som flyter bättre. Rocker har jag ingen direkt erfarenhet eller åsikt om, hade kanske inte varit mitt val men vet inte riktigt varför. Bara en känsla.
Kuro i 195 är nog helt underbara, men har tyvärr inte provat dom. Kolla med Glisseur här på Freeride.

Alt.5 Rossignol Super 7 195
Känns förvånandsvärt smidiga i pisten och tål massor med fart. Grymma i mjuksnön!
Klart värda att kolla på.

yiu-han sa:
Alt.5 Rossignol Super 7 195
Känns förvånandsvärt smidiga i pisten och tål massor med fart. Grymma i mjuksnön!
Klart värda att kolla på.
Och så priset......+ att hur många finns det att få tag i? Att jag är tveksam till just SS7'an är att vanliga S7 är så mjuk och fladdrig, men som sagt har du åkt det är det bara att motbevisa!!

Jo, utter, Zealot är också ett alt som everdayski. Barkered verkar gilla dem och han körde XXL när han åkte dynastar.

Blir det JPN, blir det något i stil med kuro.

Har haft förmånen att testa ett par Kuro i riktigt djup och fin snö nyligen, där var de grymt roliga, men om jag bara skulle ha ett par skidor så skulle jag inte välja dessa. Visst går det att köra kuro i pist med skärande svängar, men det finns många andra skidor som gör det så mycket bättre.

Kuro, absolut, men bara som komplementskida när det det ligger en halvmeter lätt, fluffig, nysnö på berget. Och handen på hjärtat, oberoende av vart man är så brukar inte de dagarna vara i majoritet.

Jag köpte ett par xxl i höstas, anledning: Jag hade flyttat till Åre. Detta är ingen skida för böttenlösa dagar i Japan eller USA, men den funkar i princip överallt i ett isigt Åre och är ruggigt stabil.

Har inte testat Big Dump men jag tror du har greppat konceptet för skidan.

Har kört SS7 ca 20 dar i alperna och några isiga försäsongsdagar i sverige. Dom är inte fladdriga alls faktiskt. Spetsarna rör rätt mycket på sig om man ligger på i pisten. Det syns men känns inte. Har inte hittat nån övre fartgräns än i något före. Det gäller att stå mitt på skidan i pisten p.g.a. skärningen. Rätt kort del av skidan med vanlig skärning så det är en liten sweetspot. I löst kan man göra vad som helst känns det som. Kräver lite fart dock för att leva upp fullt.

Varvar mellan S6 och SS7 och enda gången jag föredrar S6 är om det är väldigt uppkört. Då studsar man runt lite mer ovanpå än pressar igenom med SS7. Men det är ju rockerrelaterat fenomen i allmänhet. Den är ju liksom byggd för att vara ovanpå. Det mesta som skrivs på TGR om SS7 kan du bortse från, för där verkar dom ha nån sorts religiös dyrkan av SS7.

Dom kommer ju för allmänheten nästa år och förhoppningsvis kommer conrad ha ok priser på dom om man är snabb. Flyter runt några beggade par också.

Finns garanterat bättre skidor där ute men det är en bra alp-allround värd att kolla på tycker jag. XXL är ju stabilare i uppkört och KURO flyter bättre men man slipper släpa flera par skidor.

Ja, verkar som det finns fangroups för varje jävla skida på TGR. Men hittat en del matnyttigt!

Jag är dock ganska sugen på skida alá SS7, kan jag göra ALLT med samma skida. Det enda jag har tankar om är att SS7 i 195 verkar kort?

Men konceptet verkar kul, hur lång,tung är du yiu-han? (Samma yiu-han som på TGR?)

Jag är 180 cm 80 kg. Den känns väldigt kort i pisten men inte när det är löst.
Japp samma på TGR.

Nu åker jag på 190 gotamas som sagt, och tycker den längden funkar bra i pist. Så en SS7 skulle säkert kunna funka (Och att det står 195 gör mig lugnare än 190-192)

Nu väntar jag bara på MnO,Jarle,Noljas och andra nördar att dyka upp!

Som svar på charger med bra puderegenskaper som fortfarande greppar lite hårdare snö skulle jag säga Rossignol RC 112.
Lång (188 och 198), styv med väl tilltagen rocker för skidtypen och lite spann under foten för grepp.
Nu har jag inte testat dem själv, men i teorin är den perfekt för att dundra genom vad som helst, kanske inte perfekt för midjedjupa dagar i japan men ger dig ju bara en anlednig att spana in fler lagg...

ROS0547-ONECOL_D7.jpg

Gudrunnator sa:
http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=182135&highlight=dictator

Har du kollat in El Dictator? Verkar rätt awesome om man är lite större :)
Jepp, såg att Mr. Windstedt tävlade på den senast i FWT, och är det inte en "Superstiffproonly" modell känns den lagom att halka runt på i alperna. (Och lätt att få tag i)

Atomic Atlas är ju en skida till bra pris som verkar kunna va något att kolla på för dig. Inge twintip så den blir ju nån dm längre än t.ex. SS7.

Atomic Atlas 192 cm
sidecut: 150-125-132
radius: 28m@192

Rose_N sa:
Ja, har tittat på RC112. Men med ett listpris på 10K, är det billigare med DPS
Jo det är inte gratis tyvärr... Men oj så fina de verkar. Instämmer annars på Dictator, är förmodligen riktigt najs och lättare att lägga vantarna på, står själv och velar lite mellan dem till nästa år.

Annars finns RC112 på BC.com för 850 USD, typ 6500 kr + 1600 i tull och lite till i frakt, så ungefär 8500 kr. Har du tur slipper du tullen och får dem billigare.
Tycker de borde börja poppa upp billigt på typ evogear.com eller liknande framåt våren iom att de är en utgående modell.

http://www.backcountry.com/outdoorgear/Rossignol-Phantom-Pro-RC112-Ski/ROS0547M.html

För dessa 850$ får jag ju även DPS lotus 120, Vilet jag hellre väljer än Rossi RC 112.

Sååååå
Val om jag inte kan hokka dps: El dictator? Annars DPS Lotus..Carled, Noljas were are yooooooou?

Problemet är nog dock att få tag i ett par DPS..

Jupp, Reines lagg jag kört på. Kan säga att det kommer en helt underbar nyhet också, men vet inte riktigt när och när jag kan avslöja den.

Just det ja, att ingen har nämnt den än.

Line Mothership 195, hårda, rocker och ser jävligt fina ut!

4frnt Ehp?

Utter sa:
Jupp, Reines lagg jag kört på. Kan säga att det kommer en helt underbar nyhet också, men vet inte riktigt när och när jag kan avslöja den.

4frnt Ehp?
Bra där :) Mothershippen om du vill ha ngt som faktiskt även svänger i pisten och EHP193 om du vill ha en sjukt bra puderplanka som gör totalt bort sig i pisten o parken men aldrig annars :)

Utter sa:

4frnt Ehp?
Reine har alltså fått en typ comp-ski hos BD? Hmmmmm

Har kikat på Line förut, Även EHP, då väldigt många vart lyriska över hur de funkat!

Bra med alla val dock, kan säkert hooka något från köp o sälj:)

Mer förslag?

Jag har åkt skidor och varit sjuk, det är därför jag hållit mig borta.

Ett par Lotus 120 kommer du inte göra dig besviken, speciellt inte om du väljer Pure med nya SS-kärnan.

Jag har en polare med Mothership 195 och han gillar dem grovt.. Tidigare körde han XXL 194 och Mothershipen är enligt honom lika biffiga och stabila, men roligare!

EHP är väl som en smalare och mer lättåtkomlig variant av Lotus 120, och den stora mängden EHP-fans kan ju inte ha fel.

Om du tittar på SS7 och RC112 anser jag att det finns bättre val, dels DPS Wailer 112, den som kommer nästa år, och PM Gear's Lhasa Pow. Prismässigt det samma men troligtvis mycket mer förfinade i puderegenskaperna... All heder till Rossignol men jag tror PM Gear och DPS har mer möjligheter att få till en ultimat puderskida...

Jag kommer nog börja transformera mina Lotus 120 till två stycken ganska långa hyllor och ersätta dem med de troligtvis ganska lekfulla Wailer 112 och de köttiga El Dictator. 112'orna är jag sjukt pumpad på och jag tvivlar inte ett dyft på att jag kommer älska dem, diktatorerna lägger jag nog vantarna på just för att de verkar vara en riktigt kompetent hårdåkningsskida som inte bara funkar i Åre och Gränsen. Jag kanske är i minsta laget för att kunna köra El Dictator, men det får bli lite fler vändor på gymmet istället...

Carled sa:

Ett par Lotus 120 kommer du inte göra dig besviken, speciellt inte om du väljer Pure med nya SS-kärnan.

Jag har en polare med Mothership 195 och han gillar dem grovt.. Tidigare körde han XXL 194 och Mothershipen är enligt honom lika biffiga och stabila, men roligare!

EHP är väl som en smalare och mer lättåtkomlig variant av Lotus 120, och den stora mängden EHP-fans kan ju inte ha fel.

Om du tittar på SS7 och RC112 anser jag att det finns bättre val, dels DPS Wailer 112, den som kommer nästa år, och PM Gear's Lhasa Pow. Prismässigt det samma men troligtvis mycket mer förfinade i puderegenskaperna... All heder till Rossignol men jag tror PM Gear och DPS har mer möjligheter att få till en ultimat puderskida...

Jag kommer nog börja transformera mina Lotus 120 till två stycken ganska långa hyllor och ersätta dem med de troligtvis ganska lekfulla Wailer 112 och de köttiga El Dictator. 112'orna är jag sjukt pumpad på och jag tvivlar inte ett dyft på att jag kommer älska dem, diktatorerna lägger jag nog vantarna på just för att de verkar vara en riktigt kompetent hårdåkningsskida som inte bara funkar i Åre och Gränsen. Jag kanske är i minsta laget för att kunna köra El Dictator, men det får bli lite fler vändor på gymmet istället...
Har mailat Noljas som sagt, men just nu ser det ut luta åt ett par dictator eller Lotus 120 (Behålla Gotaman) För vad jag har förstått har du kört dina DPS på väldig varierande underlag?

Carled sa:

Har mailat Noljas som sagt, men just nu ser det ut luta åt ett par dictator eller Lotus 120 (Behålla Gotaman) För vad jag har förstått har du kört dina DPS på väldig varierande underlag?

Jag skulle vilja träffa någon person som har kört ett par Lotus 120 mer varierat än vad jag har... ;-) Jag har kört park med mina! Så länge du inte halkar in i parken eller pressar pist (det krävs FART) har du en riktigt funkis skida! Puder, uppkört, stökigt och hårt, det funkar och det är ROLIGT! Utformningen gör att den är smidig i dåliga förhållanden, bredden och brättet gör att den flyter, och vikten gör att den är lätthanterad...

Lotus 120 är ingen renodlad puderskida, även om man kan tro det... Det är en extremt kompetent storabergsskida!

Carled sa:
Jag skulle vilja träffa någon person som har kört ett par Lotus 120 mer varierat än vad jag har... ;-) Jag har kört park med mina! Så länge du inte halkar in i parken eller pressar pist (det krävs FART) har du en riktigt funkis skida! Puder, uppkört, stökigt och hårt, det funkar och det är ROLIGT! Utformningen gör att den är smidig i dåliga förhållanden, bredden och brättet gör att den flyter, och vikten gör att den är lätthanterad...

Lotus 120 är ingen renodlad puderskida, även om man kan tro det... Det är en extremt kompetent storabergsskida!
Hm, låter som en riktigt bra skida allstå!!

Men El dictator eller DPS 120 (Om jag kan fåt tag i ett par till bra pris)känns det som nu.

El Dictator är byggd för att funka optimalt för comp-åkning... Iofs. verkar det ju vara det som du är ute efter, men behövs verkligen en sådan skida om du skall åka öster- eller västerut?

Det är nog inte bara att peka brättena ut i fluffet och börja surfa som vilken annan puderskida som helst, det är en styv skida med svag rocker som troligtvis funkar bäst på stora sidor och inte i skogen.

Lotus 120 är nog ett bättre val om du letar efter en storabergsskida som verkligen kommer hålla dig flytande...

Lägg inte ner tankarna på Mothershipen, det är en riktigt kompetent skida, trots tyngden...

Carled sa:
El Dictator är byggd för att funka optimalt för comp-åkning... Iofs. verkar det ju vara det som du är ute efter, men behövs verkligen en sådan skida om du skall åka öster- eller västerut?

Det är nog inte bara att peka brättena ut i fluffet och börja surfa som vilken annan puderskida som helst, det är en styv skida med svag rocker som troligtvis funkar bäst på stora sidor och inte i skogen.

Lotus 120 är nog ett bättre val om du letar efter en storabergsskida som verkligen kommer hålla dig flytande...

Lägg inte ner tankarna på Mothershipen, det är en riktigt kompetent skida, trots tyngden...
Eftersom jag är rätt tung, så vill jag ha en "normal" skida att använda i alperna, och vad Cody skrivit är den ju byggd för att kunna tävlas på. (Längden, inte jätte bred, och troligtvis styv)

Men ser ut att bli 2 par skis, så El dictatorn kan ju vara bra att börja med. Eller ett par dps 120

Tänk bara på att DPS 120 i 190 cm är en mycket mindre skida än vad det låter som på pappret.
Nu kan jag inte uttala mig så jätte mycket iom att jag bara flexat den, men mitt råd är att tänka till lite innan du köper, jag trodde jag absolut skulle ha just den och har varit nära på att köpa efter all hype på alla forum, men insåg när jag höll den i handen att den var lite liten.
För men med den stora rockern och det fladdriga flexet hade jag inte vågat köpa mindre än Pure 200 cm varianten i flex 3.
Väger fortfarande ingenting i det utförandet, så det plus det minimala spannet borde medföra en väldigt lätt svingvikt även för en sådan lång och bred skida.
Sen är den nog absolut idé att vänta på nästa årsmodell med SS, om den är 30% vridstyvare än Monter 103 är det riktigt imponerande!

Blide sa:
Tänk bara på att DPS 120 i 190 cm är en mycket mindre skida än vad det låter som på pappret.
Nu kan jag inte uttala mig så jätte mycket iom att jag bara flexat den, men mitt råd är att tänka till lite innan du köper, jag trodde jag absolut skulle ha just den och har varit nära på att köpa efter all hype på alla forum, men insåg när jag höll den i handen att den var lite liten.
För men med den stora rockern och det fladdriga flexet hade jag inte vågat köpa mindre än Pure 200 cm varianten i flex 3.
Väger fortfarande ingenting i det utförandet, så det plus det minimala spannet borde medföra en väldigt lätt svingvikt även för en sådan lång och bred skida.
Sen är den nog absolut idé att vänta på nästa årsmodell med SS, om den är 30% vridstyvare än Monter 103 är det riktigt imponerande!
Noljas var vänlig nog att svara på mina frågor om DPS, så just nu ser det ut att vara Pure i 200cm med flex 3 när de börjar reas ut. Men nästa års SS är som sgat något som verkar smaskigt!!

Om du vill ha en charge skida med 115-120 mm bredd på så skulle jag satsa på 4FRNT EHP 193, Dynastar Big Dump eller varför inte Black Crows Sevun? som inte nämts alls här ovan.
Ska du ha en ännu fetare rocker skida så satsa på Kuro i 195 cm. Har själv ett par sådana och jag är 193 cm och dryga 100 kg och kör fort och hårt.
SS7 tror jag också mkt på men dessa har jag inte provat själv än så vill inte uttala mig om dessa ännu..

Brodin87 sa:
Om du vill ha en charge skida med 115-120 mm bredd på så skulle jag satsa på 4FRNT EHP 193, Dynastar Big Dump eller varför inte Black Crows Sevun? som inte nämts alls här ovan.
Ska du ha en ännu fetare rocker skida så satsa på Kuro i 195 cm. Har själv ett par sådana och jag är 193 cm och dryga 100 kg och kör fort och hårt.
SS7 tror jag också mkt på men dessa har jag inte provat själv än så vill inte uttala mig om dessa ännu..
Blev lite sugen på Big Dump efter lite TGR läsande...Eftersom alperna nu ligger närmare än jpn, så känns BD som en bra skida...(För oss som åt skolmaten och benböjde efter)

Samt att BD är 499E på conrad;)

Atomic Atlas även den 499E på conrad, inte mkt att läsa. Men den har fått bra recensioner på bla TGR

Ngn som åkt den?

(Mått-192 lång och 125mm bred)

Har fingrat på atlas och tyckte det kändes som en bra skida för mig. kändes ganska mjuk i spetsen och hårdare under fot. Dvs kanske lite mjäkig för dig.

Men Big Dump... seriöst, fingra på den skidan eller provåk innan du köper tycker jag, den känns felkonstruerad. Känns som den kommer vara väldigt mycket skida att köra. Du skriver att du kör fort med halvdan teknik och är stark... om jag fattar det rätt? Tror det kommer bli svårt att styra dessa skidor om du inte har både väldigt bra teknik och styrka tillsammans. De har spann, inte direkt nån rocker att prata om och känns bara som för breda och styva. Fattar inte syftet med dem. Men jag har alltså inte kört på dom, bara fingrat.

Jag är lite lättare än dig men skulle också rekommendera att du provåker ett par EHP193. Älskar dessa, de är dock ej jättestyva.. Har en sällsynt blandning av lekfullhet och fartstabilitet.

Kör själv Dynastar XXL och jämför man den med Big Dump så tycker jag BD var mera lättkörd även fast den är bredare. Men den kräver precis som XXL:n som sagt att du har lite lårmuskler att trycka till med.
Gillar shapen på toppen väldigt bra. Early risen fungerar fint. Frågan är bara om den inte nästan är för bred för att vara en bra "everyday ski".
Jämför man BD och EHP 193 så tycker jag EHP:n är mkt mera lättkörd ändå. Den tål mkt fart i puder men är också väldigt lätt att få runt i skogen. EHP är dock väldigt dålig när det kommer till hårdare partier eller backåkning.
BD är slutligen som du själv säger ett sjukt bra kap för 499E :)

FF sa:
Har fingrat på atlas och tyckte det kändes som en bra skida för mig. kändes ganska mjuk i spetsen och hårdare under fot. Dvs kanske lite mjäkig för dig.

Men Big Dump... seriöst, fingra på den skidan eller provåk innan du köper tycker jag, den känns felkonstruerad. Känns som den kommer vara väldigt mycket skida att köra. Du skriver att du kör fort med halvdan teknik och är stark... om jag fattar det rätt? Tror det kommer bli svårt att styra dessa skidor om du inte har både väldigt bra teknik och styrka tillsammans. De har spann, inte direkt nån rocker att prata om och känns bara som för breda och styva. Fattar inte syftet med dem. Men jag har alltså inte kört på dom, bara fingrat.

Jag är lite lättare än dig men skulle också rekommendera att du provåker ett par EHP193. Älskar dessa, de är dock ej jättestyva.. Har en sällsynt blandning av lekfullhet och fartstabilitet.
Typ något i den stilen:(

Ni som åkt EHP'n, känns den kortare än 193? Detta borde ju bidra till att den känns lättare att hantera i skog.

BD känns som en trygg,stabil sak med möjlighet att leka godståg i både "puder" till uppkörd alptop.

Rose_N sa:
FF sa:

Typ något i den stilen:(

Ni som åkt EHP'n, känns den kortare än 193? Detta borde ju bidra till att den känns lättare att hantera i skog.

BD känns som en trygg,stabil sak med möjlighet att leka godståg i både "puder" till uppkörd alptop.
Tycker att den känns kortare än mina B-Squad 189 men det beror på att den inte har ngt spann samt rockern i nosen. Kan inte säga hur årets EHP193 upplevs eftersom jag bara har kört på 06/07 varianten och de skiljer rätt mkt i både form o konstruktion. Men om ca 7 dagar kommer jag kunna ge dig svar på det oxå :) :) :)
Älskar mina EHP men som sagt så suger de som fan när det kommer till att åka pist (iaf mina... kan åka sidledes med dom utan att tappa fart.... typ) men annars är de riktigt bra. Fluter fint trots att de inte är superfeta och är förvånandsvärt lätthanterade i skog :)

Peas

Senast ändrad:
Big dumps med Axial 200 XXl=6400 från Conrad=Deal?

Har läst mig till en del, och folk i min storlek verkar inte ha några problem med att styra runt den.

Fast på TGR är man ju Pro eller ex-racer, ex-coach eller Chuck Norris light;)

Tillbaka
Topp