Nya skidor, slipning vallning?

pyakex

Ny medlem
Efter lite turer fram och tillbaka till affären, slut på lager och annat bråte har jag nu råkat skaffa mig skidor kanske lite i överkant för min förmåga, men får se åkningen som en utmaning!

Men med detta kommer också nya marker för mig. Skidorna det gäller är Atomic Redster Fis SL Racer (http://www.atomic.com/en-us/Products/Alpine/Ski/Fis Race/REDSTER_FIS_SL_MEN/AA0024494.aspx) och när jag studerar dem så tycker jag det ser ut att både kanterna måste slipas och att de behöver vallas.

Hur är det med skidor i den klassen; är de ovallade och oslipade när man köper dem?

Tacksam för svar.

Sök lite i forumet. Frågan är nog ställd minst 10 ggr. Olika svar varje gång dock :) Du får välja bland åsikterna

Om kanterna är helt orörda, dvs. 90 grader kan det vara direkt farligt om du är ovan. De där skidorna bettar!
Även om det är så att de är slipade och hängda kan du fortfarande behöva bryna ner ändarna lite för att få en lite lugnare skida, just iom. att du köpt en högre nivå av skida.
Vallning, ja vafan, till skillnad från slipning så finns det inga direkt negativa aspekter av att valla mycket. Känns de torra så behövs de def. vallas. Ingen skida kommer med supervallning från fabriken. Struktur och kanter kan vara bra, men inte vallningen.

Senast ändrad:
Fick ett par från Atomic fabriken fast ett par Gs. Dom var riktigt bra både i struktur och kanter. Det enda som var lite dåligt var vallan. Men det var lätt fixat. Har svårt att tänka mig att dom skulle va oslipade. Men kan tänka mig att dom bara är grund vallade.

Tackar för svar!
Jag vet att frågan varit ställd många gånger tidigare men blev inte helt klok på svaren.
I vanliga fall brukar jag vara nöjd med nya skidor i dessa aspekter men tänkte om det var något som skiljde sig om man kommer upp lite i nivåerna.

Det ser ut som att det blir en sväng för vallning i alla fall, sen får vi se vad de säger om slipningen helt enkelt.
(Nej, jag gör inte sådant själv! ;))

Mountain_Man sa:
Nyfiken! Vad är det som gör att du tycker kanterna ser ut att behöva slipas?

/MM
Jag tycker helt enkelt att de inte känns lika vassa som de brukar göra när man drar tummen över.

När jag köper nya skidor så brukar jag handvalla dom ett antal ggr innan dom får se snö, det känns som att det hjälper för att hålla belaget fräscht längre.

Är aldrig fel att valla ett par nya skidor. När det gäller kanterna tycker jag det är enklast att testa ... känns det bra så är det bra, känns det inte bra får man göra något åt dem (kanterna alltså).

/MM

Stenslipa bör man göra med nya skidor och lägga i en bra allround struktur, typ 13/11, om man inte slipar om de efter vilket före det är dvs. sen mätta upp dem. Hängning och kantslip är ju mycket personligt vad man gillar, men är väl bara och testa.

Vallning och kanske framförallt slipning varierar beroende på vart grejerna köps. De flesta skidorna har ju någon form av grundvallning som nämnt, men det är ingen dum ide att borsta ur belagen och valla själv för det är alltid gott om fabrikssmuts från början. Sen vad gäller kantslipningen tycker jag att det är bäst att göra det själv för de maskiner som normalt används ger ett betydligt sämre resultat än vad du kan åstadkomma. Alltid trevligt att ha något att pilla med dessutom!

troy100 sa:
Stenslipa bör man göra med nya skidor och lägga i en bra allround struktur, typ 13/11, om man inte slipar om de efter vilket före det är dvs. sen mätta upp dem. Hängning och kantslip är ju mycket personligt vad man gillar, men är väl bara och testa.
Absolut inte nödvändigt på många skidor. Jag har köpt två par Völkl denna säsong, RTM 84 och The Code. Båda paren har haft riktigt bra struktur vid leverans. Kanterna var helt OK, men blev snäppet bättre efter min egen slipning, men det beror ju helt på vad man är ute efter.

Nu ser jag det hela förståss ur friåkningsperspektiv. Tävlar man är det något helt annat ... men om TS gjorde det skulle han knappast fråga här!

Men, det är klart, det finns skidor som leveras med bedrövliga belag och kanter ...

/MM

Senast ändrad:
Nödvändigt vet jag inte, men vill man ha ut det bästa av dem så gör det skillnad, men kanske inte märks vidare för de flesta (de flesta känner oftast ingen skillnad på ett par ovallade skidor och nyvallade i kallföre, men blir det blötföre gör det stor skillnad, speciellt runt 0an och lite nysnö. Sedan behöver man inte valla de lika ofta om man kör med lite grövre struktur än den fina som ofta är fabriksstandarden.

Senast ändrad:
Du kanske ska prova dem först? Suger de så de är det bara att slipa. suger de inte har du tjänat in en slipning.

Bara jag som tycker det känns rimligt?

jaeskoen sa:
Du kanske ska prova dem först? Suger de så de är det bara att slipa. suger de inte har du tjänat in en slipning.

Bara jag som tycker det känns rimligt?
Nej. Det är minst en som tycker så. Jag.

Trivs man med fabrikstrimmet så behöver/ska man inte slipa. Vänta då istället tills laggen är slöa och du behöver slipa dom. Går dom inte bra i original däremot är det bara att testa att slipa om.

Det beror helt vilken ambitionsnivå du har. Dom där fina små SL-carverlaggarna har sannolikt rätt bra slipning från fabrik, typ 88 grader sida/ 0,5 grader hängning, men du kan känna med nageln på skärpan. Känns dom ok så kör!

Mina senaste SL-carvers skulle varit slipade som jag nämnde ovan enligt bifogad dokumentation, men dom var både rätt slöa och inte med den sidovinkel som angavs. Jag satte upp dom i bänken och slipade dom som jag ville ha dom (87 gr/ 0,5 gr), det tog inte många minuter (nya grejor!) och sen visste jag vad jag hade på fötterna.
Jag anser att ett par SL-carver ska vara vassa hela kanten, har inte märkt några nackdelar med det. Jag är tveksam till att slöa till kanterna i ändarna (möjligen på GS-lagg, på fartskidor - ja) .

Klart man ska valla! Leveransvallan är ju ett enkelt skyddsskikt. Grunda med t ex en ganska hård lågfluorvalla (-4 - -10, kanske) under lång tid (>15 min/skida), med ett inte för varmt järn. Ett för varmt järn kan bränna din nya fina belag, tråkigt! Låt dom svalna och sickla och borsta. Lägg sen om du vill på på "dagsvallan", dvs det du tänker åka på den dagen, sickla och borsta. Beundra det silkesmjuka svagt glänsande belaget, och känn dig nöjd över ett väl utfört arbete!

Sen var det den lilla detaljen med åkningen då...
Bra klös i dom där!

God afton , önskar
Ace DG

Tillbaka
Topp