Nya skidor till en gammal brädåkare - Tips sökes

edgedaniel

Ny medlem
Hallå hej!

Ny här på forumet!

Har åkt bräda de senaste 15 åren men nu är det dags å köpa nytt å då tänkte jag gå tillbaks till skidor igen. Jag är väl en liten friåkare som gärna kör utanför pisten men måste kunna köra en del i pisten oxå. Nuförtiden blir det ofta weekendresor till typ Hemsedal, Åre å nån resa till alperna men inte varje år. Så ja åker inte så mkt men när jag väl är iväg så vill ja kunna ta mig ut å åka lite avskiljt men ändå pistnära...

Pratade med en gammal surfarpolare som nästan är inventarie uppe på riksgränsen å han rekommendera K2 å deras COOMBack modell. Men ja vet inte, den verkar inte funka i pisten alls, utan då kanske Hardside är en bättre skida för mig? Polaren sa att K2 har skärpt till sig på sistonde å gör mkt prisvärda skidor. Vad tror ni om det? Jag är 179 och väger ca 78kg. Har inte stått på skidor på 15 år men åkte en del före min snowboadtid.

Nästa fråga är ju bindningar, skall man köra freestylebindningar typ Griffon eller DX12 Jib. Eller skall man satsa på ett par randonebindningar som Marker Baron? Har inte tänkt å köpa stighudar nu eller göra några toppbestigningar. Oftast blir det ju att man traskar någon halvtimma å skråar ut på fjället lite. Förlorar man mkt i pisten på ett par Marker Baron tex?

Tacksam för alla tips!

edgedaniel sa:
Hallå hej!

Ny här på forumet!

Har åkt bräda de senaste 15 åren men nu är det dags å köpa nytt å då tänkte jag gå tillbaks till skidor igen. Jag är väl en liten friåkare som gärna kör utanför pisten men måste kunna köra en del i pisten oxå. Nuförtiden blir det ofta weekendresor till typ Hemsedal, Åre å nån resa till alperna men inte varje år. Så ja åker inte så mkt men när jag väl är iväg så vill ja kunna ta mig ut å åka lite avskiljt men ändå pistnära...
Gratuelerer, og velkommen tilbake til skiverdenen. Jeg har gjort det samme selv, og snowboard er ikke lenger noe jeg driver med.

edgedaniel sa:
Pratade med en gammal surfarpolare som nästan är inventarie uppe på riksgränsen å han rekommendera K2 å deras COOMBack modell. Men ja vet inte, den verkar inte funka i pisten alls, utan då kanske Hardside är en bättre skida för mig? Polaren sa att K2 har skärpt till sig på sistonde å gör mkt prisvärda skidor. Vad tror ni om det? Jag är 179 och väger ca 78kg. Har inte stått på skidor på 15 år men åkte en del före min snowboadtid.
Om jeg skulle hatt bare ett par ski ville det vært en med midje rundt 115mm og rocker i tupp og tail. Mange er sikkert uenig med meg her, men dersom du står en del i Hemsedal og liknende steder vil jeg påstå at dette er passe. 115mm er litt bredt for en som ikke har stått på ski på en del år, men jeg vil anbefale å prøve, det beste er om du har mulighet for å stikke på demohelg i f.eks. Åre eller Hemsedal og teste så mye du klarer. Det er stor forskjell på ski, og ski med samme midjebredde er ofte helt ulike når du prøver dem, en del av de bredere skiene er faktisk sjokkerende gode i bakken også. Du kan alltid kjøre utenfor løypene, og det tror jeg du kommer til å ha lyst til med et par moderne offpistski. Ettersom du kommer fra snowboard (jeg gjør det selv også) tror jeg du vil sette pris på et par ski med skikkelig flyt den dagen det dumper skikkelig. Se denne tråden foe en del tips, Sir Francis VS Prophet 115! eller denne The NEW Ski Review Links Thread for skikkelig in-dept materiale på en haug med ski.

edgedaniel sa:
Nästa fråga är ju bindningar, skall man köra freestylebindningar typ Griffon eller DX12 Jib. Eller skall man satsa på ett par randonebindningar som Marker Baron? Har inte tänkt å köpa stighudar nu eller göra några toppbestigningar. Oftast blir det ju att man traskar någon halvtimma å skråar ut på fjället lite. Förlorar man mkt i pisten på ett par Marker Baron tex?
Om du ikke skal ha feller til skiene er det ingen vits med gåfunksjon. Kjøp de bindingene du får billig med i pakkeprisen, med DIN på minst 12. Griffon og PX 12 er begge gode bindinger.

Tillbaka
Topp