Nya skidor - vad ska jag ha?

Skidhellm

Medlem
Tänkte att jag skulle vända mig till er här på Freeride innan jag ger mig ut för att försöka köpa ett par nya skidor då jag ska tillbringa en säsong i St Anton.

Eftersom att det kommer förekomma väldigt varierad åkning (50 - 50) offpist och pist tänkte jag ta med mig två par skidor. Har lyckats förhandla mig till ett par 'vanliga' skidor som lämpar sig för pisten, och letar som sagt nu efter ett par som är mer offpist-vänliga.

Har kollat lite på Armada JJ / AK JJ samt salomon rocker 2. Men har svårt att få någon riktigt uppfattning på vad som är 'bäst'. Kom gärna med fler förslag!

Jag väger 90 kilo och är 195 cm lång, det kommer förekomma lite turer, därav tänkte jag även införskaffa ett par randoné bindningar, kom gärna med förslag på vilka som är bra!

Tacksam för svar!!

Gå hela vägen till R2 122 i 192 så får du den som blir mer offpistbetonad. 108 är mer av en allroundskida med dagens mått mätt...

Det jag spontant känner om jag skulle köpa en med 122 mm midja är att den kommer knappt gå att köra i pisten, vill fortfarande kunna ha möjligheten att använda det som en NÅGONLUNDA bra pist-skida då mina 'vanliga' skidor sjunger på sista versen!

Angående bindningar, vilka är bra för ett par skidor som ligger mellan 110 - 125 mm samt min vikt?

Alla märken har skistoppers i de bredderna så bredden är inget bekymmer. 122an går absolut att köra pist med, men du kanske ska kolla på R2 115 istället om du vill ha ngt lite mer pistvänligt än 122. Bindningarna skulle du ha att gå lite med om jag inte minns fel. Åkte själv på 122an med Salomon guardian i Japan ifjol. Bindningen åker riktigt bra och du har även möjlighet att lösgöra hälen för uppförsbiten...

Skidhellm sa:
Mountain_Man sa:
Så du tycker alltså en längre Salomon rocker 2? 190:an då eller?:)
Yes. MarkusO beskriver kortfattat skillnaderna mellan 108,115 och 122. Personligen tycker jag det är rätt krävande att köra hård pist med något fetare än 110 mm ... men det är ju många som gör det. Vill du ha en skida som i första hand ska köras utanför pisten de dagar det vankas spårsnö är antagligen 122 det roligaste valet.

/MM

Har som sagt kollat en del på armada JJ AK - alltså 120 mm i midjan....känns som det är något lite mitt i mellan, samt så har den fått väldigt bra kritik...! Får bli till att kolla lite på r2 122:an också, usch så svårt!

Du var alltså nöjd med salomon, får nog bli ett par sådana, hört mycket bra om dem!

AK JJ är väl bedrövliga i pist? Jag har ett par Nocta som jag tycker funkar fantastiskt bra i pist för att vara 125 under foten. Sen flyter dom som en kork i offpisten.

Kika lite på nya Åka Skidor som testar 10-15 offpistskidor och lika många all mountain.

Jag har ärligt ingen aning hur AK JJ är i pisten, har mest kollat youtube recentioner...men känns som de inte är så pålitliga.

Har kollat mer på rocker2 och tycker den verkar som en riktigt bra skida, däremot vet jag inte riktigt om jag ska ta den som är 190cm och 111mm i midjan eller den som är 192cm och 122 i midjan. Tror ni man kommer uppfatta 122 som död i pisten, eller kommer den gå att använda som en varje-dag-skida, dvs att ta sig runt även där utan större problem?

Åka skidor? Var hittar jag det? youtube?

Tack för svaren!

108an (111 i 190) är som en lillebror till 122an. Vilken du väljer är en fråga om smak, strl på dig och hur mkt utanför du kommer åka. I mitten finns 115 som som jag skrev tidigare är mer raktfram- och pistvänlig. 108 och 122 är mer skoj, hopp och lek, men gör inte bort sig i pist. Tror inte du blir besviken oavsett vad, men förstår om du känner att det blir stort steg från pistskida till 122midja...

Freeride är Sveriges största webbsajt för brantåkare men när det gäller skidtipsen tenderar folk att rekommendera den skidmodell de kör på själva, så strunta i det! ;-)

... vad det är fråga om är att försöka bilda sig en uppfattning om vilka egenskaper man själv är ute efter och hur väl de stämmer överens med det som skrivs här på Freeride, Webben i allmänhet, butiker, ÅS mm.mm. Och smaken är som ... det är ju inte alls säkert att det som hyllas här på Freeride passar dig överhuvudtaget, men har du köpt nya skidor för 6-7000 eller mer kanske du väljer att dölja ditt missnöje när alla vet att Extremyx 740 är världens grymmaste skida! Typ, Kejsarens nya kläder ...

/MM

Mountain_Man sa:
Freeride är Sveriges största webbsajt för brantåkare men när det gäller skidtipsen tenderar folk att rekommendera den skidmodell de kör på själva, så strunta i det! ;-)

... vad det är fråga om är att försöka bilda sig en uppfattning om vilka egenskaper man själv är ute efter och hur väl de stämmer överens med det som skrivs här på Freeride, Webben i allmänhet, butiker, ÅS mm.mm. Och smaken är som ... det är ju inte alls säkert att det som hyllas här på Freeride passar dig överhuvudtaget, men har du köpt nya skidor för 6-7000 eller mer kanske du väljer att dölja ditt missnöje när alla vet att Extremyx 740 är världens grymmaste skida! Typ, Kejsarens nya kläder ...

/MM
Självklart har du rätt men man kan inte heller glömma att folk har köpt sina egna skidor av en anledning. Man kan ju därför anta att folk köpt den skidan just för att man också tycker att den är bäst.

På just det temat vill ajg också slänga in det gamla vanliga... Bibby i 190. Läs mer här om hur den fungerar https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=81678&p=3

Mountain_Man sa:

/MM
Det blir jävligt få skidor att titta på om man inte ska ta någons rekommendation bara för att dom köpt dom. Köp vad som helst, jag ångrar inte mitt köp.

Fridens liljor!

/M

Är väl en av de få gånger som det har kritiserats att rekommendera ngt som ngn faktiskt HAR åkt på. Den vanliga kritiken brukar ju riktas mot rekommendationer gällande sånt som ännu inte åkts. Det är inte lätt att få tips i dagens skidvärld ;) För att citera DiLeva...vem ska jag tro på??

"Ironi" ...

Självklart ska man ta del av skidtester från Åka Skidor, Ski Magazine, MnO&Co samt det som skrivs här på Freeride. Men göra det med en avvägd värdering utifrån egna förutsättningar. Självklart väger det tyngre när MnO eller Glisseur (ÅS) hyllar en skidmodell jämfört med när Kalle96 påstår att Kung Fujas är överlägset allt annat.

/MM

Håller i princip med. Jag tycker dock inte att man ska stirra sig blind heller på vem som säger saker. Inte för att förringa MnO eller Glisseur men jag tycker också att man ska vara källkritisk och faktiskt fundera på huruvida de personerna åker så som jag vill åka?

Mountain_Man sa:
"Ironi" ...

Självklart ska man ta del av skidtester från Åka Skidor, Ski Magazine, MnO&Co samt det som skrivs här på Freeride. Men göra det med en avvägd värdering utifrån egna förutsättningar. Självklart väger det tyngre när MnO eller Glisseur (ÅS) hyllar en skidmodell jämfört med när Kalle96 påstår att Kung Fujas är överlägset allt annat.

/MM
Jag vill vara lite kritiskt. Jag vet hur lång tid MnO och hans test patrull har åkte på Moment i Sälen/Åre och jag vet hur lång tid ÅS har skidorna för test och hur många dagar de åker ca på skidorna. Och då litar jag faktiskt mer på de som åkt mest på skidorna.

//H

@Hasse
Ligger mycket i det där ... väldigt mycket ...

Vissa egenskaper går ju fram direkt medan det faktiskt krävs en hel del åkning under olika förhållande för att med någorlunda säkerhet bedöma skidans helhet. Personligen skippar jag skidtester där man får två-tre åk (i bästa fall) och väljer istället att i lugn och ro köra skidorna några timmar eller en hel dag. Men oftast läser jag recensioner på nätet och i skidtidningar och köper okört ... mer spännande så!

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp