Nya skidor

Anders78

Ny medlem
Nya skidor
Hej!

Jag har haft ett längre uppehåll från skidåkningen men är nu mer än sugen att återuppta min "skidkarriär". Inför nästa säsong så skulle jag vilja köpa nya skidor och här kanske ni kan hjälpa mig. Åker absolut mest pist men är inte helt främmande för en del utanför pisten. Väldigt sällan i parken. Ser mig själv som en relativt duktig åkare. Grejen är den att jag är ganska lång och tung, +95kg fördelat på 189 cm. Någon som har tips eller råd angående val av skidor? Inte de dyraste då jag studerar och pengar är lite av en bristvara.

Vet att ämnet varit uppe ofta förut, men i de inlägg jag hittar är det mer lättviktare som frågar.

Tacksam för svar!

Nya skidor
Tjena hårding! Skönt att se att det finns fler grova karlar här på forumet;)
Är 190 cm, 90 kg och 48 i skor...
Åker på två par olika skidor, korta Atomic 9-12 och Salomons 1080....
Rekommenderar starkt 1080, då 180 cm långa. Lagom långfet för utflykter i lössnön och fin i pisten. Farsan är lika lång och väger 120 kg, han gillade de här skidorna starkt!
Nu är ju inte han nå´n demon, men ändå..
Har ett par -04, oranga med snyggt mönster. De skidorna är inte så dyr begagnade, har ju något år på nacken. Tycker dock de är snyggast, sedan måste designavdelningen fått hjärnsläpp då senare modeller bara blir fulare å´fulare.
Ta gärna hjälp av nå´n som kan det här med carving, vi som har lite vikt får nämligen dessa att svänga rätt fint om bara tekninken finns där...
Framför allt går dom som tåget om du väljer att stå på, trivs också bra i slaskföre på våren!!!!

Nya skidor
Wow... Är det bara jag som har lite svårt att ta till mig detta? Du säger alltså att du, 90kg, och din pappa, 120kg, tycker att ett par Salomon 1080 från -04, en skumskida, är en skida som är "bra" att åka offpist med och går som tåget när ni trycker på?

Tilläggas kan att jag upplever skidan som en jäkla pisskida som känns som papper och plywood under foten? Tillägas bör att jag väger 70kg, varken mer eller mindre. Ok, jag erkänner jag har bara åkt på 171-skidan, den silvriga, men det bör knappast spela in i detta sammanhang...

Hursomhelst är någonting jäkligt fel!

Nya skidor
Testa en skida av rossignols nya bandit serie, kanske för tung för b2an men b3an går som ett lok i pisten. kanske lite dyra, men varför inte av en tidigare modell, begangnat?

Håller med carled till fullo, jag väger 90 kg åkte förvisso också bara på 171 skidan men att påstå att denna skida skulle vara någonting att stå på i pudersnön och pisten med har jag väldigt svårt att tänka mig då jag själv ser denna skida som en renodlad parkskida. 120 kg och 1080?! ooh big noo

peace!

Nya skidor
Tack för uppbackningen Beckmaan! Hehe...

Kom på att jag glömde att tipsa om ngt...
Det där med att den skall vara billig är jäkligt svårt. Så fort man skall försöka kolla på prislappen blir det ofta lite för mjukt och lite för dåligt. Så det går inte riktigt ihop med dig på 95 pannor och tunn plånbok. Väger man mer får man vara beredd på att betala mer för roliga skidor. Så därför kommer jag inte tänka på kostnaden, men Sport-Conrad finns ju alltid. Och en skida som SC säljer är Völkl Mantra. En hyffsat styv skida som iofs. är en allmountainskida med 94mm i midja men upplevs av många som en riktigt fin skida som även klarar av lite offpist. Så om du vill kunna blanda OP med pist då är ju den ett bra alternativ för dig...

B3 finns ju också på SC och är nog även den ett mycket bra val!

Nya skidor
Jag åker ju ca. 15-20 dagar per år, det mesta i Vemdalen med omnejd... Jag lär aldrig få uppleva meterdjup snö i Canada och till Alperna vete faan om jag kommer. För mig fungerar dessa skidor perfekt! Men det är klart, beror väl på hur och var man åker;)
Åker mest pist, offpist i Härjedalen blir sällan otrolig...
Jag tycker alla ska prova själv innan man handlar ändå, smaken är som baken...!

Nya skidor
Kom att tänka på en sak: efter -04 gjorde man om kärnan på 1080´n.
Kanske de nyare är klenare än de jag åker på.
Ni kanske inte börjat åka släplift ensam då de tidigare 1080 såldes...;)

Nya skidor
Jag tror att du ska köpa ett par renodlade pistskidor istället för ett par fetlagg

Nya skidor
Hahaha, 1080 för en kille på 100 pannor är ju ett av de största skämten i forumets historia!!!

Anders78 behöver betydligt biffigare grejor även om han inte är proffs. Testa ett par större pistorienterade friåkningsskidor så kommer du ha roligt. (Testa alltid innan du köper) Låt dig inte luras av stadiumförsäljare som försöker få dig att åka på korta 180cm skidor det är du för stor för. Kolla t ex på vad skiercross killarna åker på för skidor om du är ute efter bra grepp i pisten och lite bredare om du vill ha mer offpist.

Lycka till!

Nya skidor
Nej kan väl inte säga att jag är proffs. Tar mig ner med lite stil gör jag dock:) Och som det redan påpekats, det kommer att bli klart mest pist med tanke på vart man kommer att bo och verka de närmaste åren. Tackar så gott för alla tips och ja, jag hade tänkt provåka en del innan köp men allttid kul med lite andra uppfattningar.

Nya skidor
det bär sig att köpa riktiga grejer i stälet för myket skit köp en skida av Sandwich konstruktion blir mycket mer vrid styv å klarar mera vikt det blir dyrt första köp men du kan ha den flera år i stälet . skidor köper man inte på stadium eller liknande ring till skid orter i stället dom kan skidor å är biligare tex hansons i åre dom har bra sörvice
www.hansonsport.se

Nya skidor
194 cm ,103 kg 28,5 i pjäxa ,60 skiddagar per år senaste 12åren(120dar mest,34minst).
kör Dynastar big troble 186 som lek/åka fortskida,fischer rc4 som carve.
tips e att kolla vart du ska åka mest... anpassa dig därefter(sälen=kort mjuk skida,chamonix hård bred lång skida..)
p.s glöm inte bort att skidåkning ska vara kul oxå..

Nya skidor
Kan rekommendera Dynastar Legend 8000 184 cm.
Jag är iofs lite lättare, runt 85 kg, men upplever hur som helst skidan som mycket stabil och allround. Svarar bra och leder dig från den ena långsvängen till den andra. Några tyngre vänner gillar också skidan skarpt.
Du nämde att pengar är en bristvara, varför jag tycker du ska kolla in
www.telemark-pyrenees.com
Jag köpte precis ett par legend pro från denna ypperliga butik, och sparade därmed några tusenlappar.

Om du vill komma undan ännu billigare så kan du alltid köpa mina gamla 8000. De står för närvarande och vantrivs i en lägenhet i Göteborg.

Nya skidor
Jag är 189 x (just nu) 94 kilo. Åkte en vecka i vintras på K2 Apache Recon, jävligt sköna skidor som funkade både i lössnö, äcklig bristande återfrusen spårad snö, och även ner för Tortin med rätt lite snö under fötterna. Funderar helt klart på att köpa den.

Om det är mer utanför pisten du ska kanske Scott Santiagon är nåt för dig.

Jag antar att du bara samlar tips här i forumet, och verkligen provåker laggen innan du köper??

Nya skidor
Okej innan nann trakaserar mig for att tippsa om feta puderskidor sager jag bara ARMADA ARV! dom ar helt sjukt stabila i pisten och en legend i offpisten. Ja vager 85kg och ar 193 lang. denna skidan ar gud overallt! En utav de basta pist skidorna jag kort pa ocksa, sen kopte jag mina ARV och look P12 for 4400kr e ju inte heller helt fel. kolla www.geardirect.com har andel for grymt billiga priser.

KARLEK VID FORSTA OGONKASTET, det anda jag har att saga om ARV

Nya skidor
Ok. Du er lang, tung og har dårlig råd. Ikke noe problem, men vær nøye med hvor du handler.

-Det betyr at du bør handle på SC eller Telemark-Pyrenees.com eventuelt så er jo brukt markedet her på forumet et bra sted å starte. Skal du tilbake i gamet er det en god idee å kjøpe brukt.

-Jeg ser ikke så mange muligheter for deg mht din lengd. Du bør ha en ski over 185 aller helst rundt 190. Typ: Dynastar Legend Pro/8800, Head Monster i.m. 88, Head Mojo 90 193, Rossignol B4, Seth Vicious 189, Völkel Mantra mm.

-Dropp Armada ARV, den er for myk for deg (og kort). Husk at twintip som regel er kortere enn lengden skullle tilsi pga de oppbøyde tuppene.

En siste ting. Ikke vær redd for å kjøpe over 90 mm i midjemål på skia, det er smalt etter dagen standard. Husk at du flyter bedre med brede ski på mindre mengder pudder.

Lykke til med skikjøpet.

Tillbaka
Topp