Nya skidor

Fridaj

Ny medlem
Nya skidor
Har letat igenom forumet men inte hittat något svar på mina frågor, hoppas därför att ni kan ge mig lite råd då jag ska köpa en ny skida.
Jag är på jakt efter en allroundskida till hela berget, kommer främst åka offpist då vi ska säsonga i St.Anton nästa år men självklart vill jag att skidan ska fungera bra i pisten med. Vill att dem ska gå att hoppa lite med också men trivs bäst att droppa etc ute i offpisten. Skidan får heller inte ha allt för stor radie då jag gillar köra korta svängar och skogsåkning. Vill gärna känna att den är relativt kvick.
Jag är 1,72 lång och väger 69 kg. Personligen gillar jag lite hårdare skidor, att man får jobba lite med dem. Åkte på monster 82 (172) förra veckan och dem gillade jag. Kände även att längden funkade bra då de gav en stabilitet som inte kortare skidor ger.

Mina val som jag funderar kring är Völkl Karma, Völkl Bridgen eller Rossignal BS,
Völkl Karma har som jag märkt fått väldigt bra kritik.
Det jag har störst problem med är vilken längd jag ska köpa då skidan finns i 169 eller 177. Jag tycker det känns långt med 177 men i sin tur förvinner ju åkyta då det är twintip. Kanske 169 är för kort för mig? Har även tänkt att karman är relativt rak, inte en så stor skärning. eller har jag fel?
Eller ska jag strunta i att inhandla karman på rea och vänta till oktober och köpa bridgen? Dock har jag inte hört så mycket om den förutom att den är något bredare (92 i midjan om jag inte minns fel) och funkar bra som allroundskida.
Rossignal BC ligger ju på 98 i midjan, den kanske blir alldeles för klumpig i pisten?
Vilken skida och längd tror ni blir bra om jag vill ha en allroundskida?

Tacksam för hjälp.
mvh Frida

Nya skidor
Är det offpist så är min süber-über-rekommendation ---> Armada "the ant", men du.. vänta till i höst så du får nästa års grejor!

Nya skidor
Har själv Rossignol BC, är 1.85m lång, 79kg.
Upplever den inte som klumpig i pisten, utan måste säga att den är rolig att åka på, oavsett pistat eller opistat.

Nya skidor
Mycket mer info hittar du här: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=27383

Var inte rädd för att gå upp i både längd och bredd... Runt 180 cm och nånting mellan ungefär 90-100 mm i midjan trivs jag med som allround-skidor för åkning i Alperna (pist och utanför). Jag tycker man vänjer sig fort vid att åka pist med lite bredare skidor.

Om du vill ha kortare svängradie för pist så kan Nordica Supercharger Enforcer vara nåt att kika på.

Nya skidor
köp k2 seth vicius typ funkar precis överallt köp den
men vänta till på hösten då kan du köpa dom nyaste dom är grymy snygga !!

Nya skidor
kommi: Bra inlägg där.

Fridaj: Håller med Peter K att du ska kolla på Enforcer. Men även Lines skidor är riktigt bra för både pist och off-pist. Och gå gärna upp till 177 cm. Annars så har du en bra skida men lite dyrare i Hendryx.

//H

Nya skidor
Kolla på Dynastars Legend Pro och Völkl Gotama eller Nordica Blower om du vill go big också. Kör själv gotaman och jag tycker inte det är några problem att åka pist med den. Gotaman tycker jag har rätt lagom svängradie om man gillar o surfa runt. Var inte rädd för att gå upp till 177cm i längd, kommer inte vara några probbs. Allra bäst är att ha två par skidor, ett för offpist och ett par pistskidor, för sanningen är att man inte kan både ha kakan och äta upp den.

Senast ändrad:
Nya skidor
jag sitter nu i st anton efter ha avtjänat en säsong här o det jag anser att man knappast kan ha för feta skidor. de skidor jag kör främst på e ett par birdos puderluder 127mm midja. de e helt underbara i puder o skogsåkning(suprise eller hur...) men de e änen grymma att bränna igenom de pucklar som alltid bildas efter tio i st anton. men med tanke på at du e betydligt mindre än mig 191cm 90 kg så kanske en skida som k2 seth i 179cm hade funkat bra. vet flera tjejer som säsongar som trivs väldigt bra med denna. hoppas du fått iaf lite hjälp. :)

Nya skidor
Testkör ett par Hendryx om du har möjlighet... Mer allsidig skida har jag inte kunnat hitta!
Jag är supernöjd med mina, jag kör på Janis modellen, men om du ska till Alperna kanske du skulle haft en lite bredare skida ändå? Purple Haze kanske??
Lycka till!

Nya skidor
Head Mojo 90! Riktigt bra i pisten, men är inte helt oäven i puder. Ligger i nedre delen av skalan vad gäller bredd, men ruggigt stabila!

Nya skidor
tycker ni inte att det känns alldeles för brett med midjor över 100 när man åker i pisten?

självklart är det skönt att ha ett par riktigt feta skidor till offpist åkningen men då är det väl nästan bättre att inhandla ett par sådana om nu snöförhållandena skulle bli bra,
o så satsar på en friåkningskida som funkar bra överallt.

Nya skidor
Hendryx som är 100 och lite till i midjan är helt ok i pisten! Man får använda sig av lite annan teknik bara, mer vikt på innerskidan. Jag trodde att man skulle tappa balansen helt på det sättet, men jag får faktiskt bättre balans!

Nya skidor
Iana: Purple Haze och Janis är väl samma skida om jag inte har helt fel? Bara olika grafik. Men vad vet jag ;)

Fridaj: Det funkar utmärkt med sån bred midja. Har precis varit uppe och carvat med mina Purple Haze.

//H

Nya skidor
Hasse sa:
Iana: Purple Haze och Janis är väl samma skida om jag inte har helt fel? Bara olika grafik. Men vad vet jag ;)

Fridaj: Det funkar utmärkt med sån bred midja. Har precis varit uppe och carvat med mina Purple Haze.

//H
Jag har ett par och killen ett par och nix de är garanterat olika mått på dem. ;)
fast å andra sidan börjar väl Hendryx skidor mer och mer handla om olika modeller och sen får man välja grafiken... JAg kommer ärligt talat inte ihåg vad jag och Henrik kom fram till när jag beställde skidorna, det blev mera: du vet ju hur jag åker, bygg nåt kul åt mig... ha ha ha....

Nya skidor
Men är det inte så att du fick skidor från den senaste leveransen? I så fall så är det Purple Haze med grafik från Janis.

//H

Nya skidor
Nu ska jag fan gå och mäta skidorna... :)
de är från sista leveransen, men de är inte lika breda som Eriks.
Be right back :)

Nya skidor
Oooppps sorry. då hade du en Vodoo Child med Janis grafik. Men de gör även Purple med Janis. Glömde att du skulle ha Vodoon. Den är ju för smal så ;)

//H

Nya skidor
Japps, så mkt bottenlöst blir det inte här på en säsong ;)
Men jag är toknöjd med den som allroundskida att köra på här i Hemavan!

Tillbaka
Topp