Ett goddagyxskaftsvar:
Har inte kört R8 så det kan jag inte svara på, min erferenhet av Rottefella inskränker sig till klassiska råttfällor och den första generationens kabelbindningar (på ett par Rossi Black Widow... håhå, det var tider det, fat skis kallades det visst). Har kört G3 Targa de senaste 8 åren, BD O2 en dryg vecka och nu senast O1 i en vecka. O1 och G3 är relativt lika, möjligen är O1an lite styvare. O2an är som att ha pjäxorna fastspikade i skidorna. Jag har aldrig varit med om att skidorna känts så himla stabila, nästan lite fasthälsvarning. Fick en fenomenal kanstabilitet och därmed ett riktigt bra tryck på kanterna. Körde med RidStiff-fjädrar, dvs hårdast möjliga. Det finns säkert någon som kan jämföra R8-fjädrar med BD-fjädrar.
R8 och O2 har ju lite olika konstruktion, jag misstänker att O2 är mer aktiv än R8. Finns säkert nån längre utredning på www.telemarktips.com som klarlägger vilken bindning som är mest aktiv och varför just den är bäst till vad.
Jag har en viss misstänksamhet mot R8, mest baserat på att en Chilibindning käkade plast på ett par pjäxor + konstruktionen med en fastkrokad stång. Så, jag är nog inget sanningsvittne. det är säkert jättebra bindningar.
Äh, ta den du får bäst pris på (även om jag rekommenderar O2).
Förresten (ja, jag har tråkigt på jobbet jus nu), när det gäller skidor funkar väl vilken alpinpistracer som helst, bara den inte har en massa kryptiska uppbyggnader med skenor, rails och allt vad det heter.
/m