Nya skidor!

Stridkvist

Ny medlem
Nya skidor!
Tjenare, jag är en kille på 16 år och jag har åkt mycket skidor i mina dagar. Jag har för det mesta hållit till i pisten, nu senast med ett par Salamon X-wing 8. Jag är sugen på att utöka min åkning till offpist och lite smått i park men jag vill fortfarande ha ett par skidor som funkar bra i pisten! Har ni något bra tips ?

- Nuvarande skidor: Salamon X-wing 8
- Vikt: 90 kg
- Längd: 175 cm
- Åkstil: Varierande måste jag säga, finns dagar då jag får för mig att åka aggressivt och dom dagar då jag bara känner för att ta ut långa carving svängar.
- Erfarenhet: Åker ungefär 5-8 veckor per år, brukar hålla till i sälen men även en vecka i alperna varje år.

Nya skidor!
Asså det bästa är ju att ha flera skidor för olika ändamål. Om du endast ska en skida så blir det ju mer av en kompromiss som kanske inte är särskilt bra till något av de ändamål du beskrev. Om du endast ska ha ett par så kommer den antagligen vara lite smådålig i all terräng vilket inte är så roligt. Så jag rekommenderar att köpa minst två par skidor. Om du inte har råd så kolla på köp och sälj, där kan du få bra grejer för en billigare peng.

Nya skidor!
Sök på allroundskidor här i forumet så kommer du hitta läsning för resten av vintern. Kolla trådarna som har haft inlägg i år först och främst. Sen kan du fråga om det fortfarande är några oklarheter.

Nya skidor!
Monzax sa:
Asså det bästa är ju att ha flera skidor för olika ändamål. Om du endast ska en skida så blir det ju mer av en kompromiss som kanske inte är särskilt bra till något av de ändamål du beskrev. Om du endast ska ha ett par så kommer den antagligen vara lite smådålig i all terräng vilket inte är så roligt. Så jag rekommenderar att köpa minst två par skidor. Om du inte har råd så kolla på köp och sälj, där kan du få bra grejer för en billigare peng.
Jag funderar på att behålla mina salomon och ha att åka med dom gångerna jag bara åker pist och det är lite isigt osv. Men jag vill ändå att All mountain skidorna funkar bra i pisten! Då jag gärna åker runt och småleker även i pisten. Jag har kollat runt lite på följande Völkl Mantra, Salomon shogun, Nordica enforcer, Völkl bridge vilka tror ni skulle passa bäst för mitt ändamål ? Jag var väll inte så exakt med längd / vikt i första inlägget, lite mer exakt så är jag 173 cm lång och väger runt 90-95 kg. Har läst salomons guide om längd på skidorna, men tänkte att imed att jag är så kort så kanske det påverkar lite mer ? Vilken längd tycker ni att jag ska köra på ?

Nya skidor!
Jag har testat runt lite och jag gillar Völkl Mantra väldigt mycket. Den är lite hårdare än en lössnöskida men samtidigt lite bredare än en pistskida. Det fungerar bra överallt. Men föredrar den i pisten

Om det kommer ordentligt med snö tar jag hellre mina Dynastar Legend Pro Rider. Riktigt bra måste jag säga. Ännu lite bredare än Mantran så den flyter riktigt bra i mycket snö men samtidigt nyper det faktiskt riktigt bra i pisten med!
En favorit faktiskt!

Just nu känner jag att de här två skidorna är allt jag behöver för Åres skidåkning. Några monsterskidor har jag inte så stor användning av direkt. Så jag rekommenderar att testa dessa skidor, man fastnar för dem!

Nya skidor!
krullsson sa:
Jag har testat runt lite och jag gillar Völkl Mantra väldigt mycket. Den är lite hårdare än en lössnöskida men samtidigt lite bredare än en pistskida. Det fungerar bra överallt. Men föredrar den i pisten

Om det kommer ordentligt med snö tar jag hellre mina Dynastar Legend Pro Rider. Riktigt bra måste jag säga. Ännu lite bredare än Mantran så den flyter riktigt bra i mycket snö men samtidigt nyper det faktiskt riktigt bra i pisten med!
En favorit faktiskt!

Just nu känner jag att de här två skidorna är allt jag behöver för Åres skidåkning. Några monsterskidor har jag inte så stor användning av direkt. Så jag rekommenderar att testa dessa skidor, man fastnar för dem!
Lutar mer och mer till att det blir Völkl Mantra faktiskt! Vilka bindningar bör jag köra på ? Funderar på 177 cm, kan det bli bra ?

Nya skidor!
Lyssnade du ens på det jag skrev?

Mantra och Pro Rider är två gamla förlegade konstruktioner som dessutom är väldigt lika varandra (så att ha båda ser jag som årets överlappning). Det finns skidor som är sjukt mycket roligare, går minst lika bra i pisten och pissar på dom i lössnö.

Nya skidor!
Utter sa:

Mantra och Pro Rider är två gamla förlegade konstruktioner som dessutom är väldigt lika varandra (så att ha båda ser jag som årets överlappning). Det finns skidor som är sjukt mycket roligare, går minst lika bra i pisten och pissar på dom i lössnö.
Missade ditt inlägg sorry, jag har inte tänkt skaffa båda 2. Okej, det låter bra isf! Kan du ge mig något förslag ?

Nya skidor!
Stridkvist sa:
Utter sa:

Missade ditt inlägg sorry, jag har inte tänkt skaffa båda 2. Okej, det låter bra isf! Kan du ge mig något förslag ?
Förslag har du fått från mig redan. Ang båda två så var det riktat till Krullson.

Nya skidor!
Utter sa:
Stridkvist sa:
Utter sa:

Förslag har du fått från mig redan. Ang båda två så var det riktat till Krullson.
Japp jag ska söka på det och läsa, men jag tänkte att imed att du skrev att det finns skidor som är sjukt mycket roligare osv så tänkte jag bara fall du visste några på rak hand. :)

Nya skidor!
Voodoo Child ska säkert funka alldeles utmärkt för det ändamålet. Vill passa på att lägga ett gott ord för Extrem Patriot, en skida som är byggd i samma fabrik.

Nya skidor!
Stridkvist sa:
Blir mer och mer sugen på Hendryx faktiskt.. Någon som vet hur Hendryx Voodoo Child funkar i pisten ?
är du sveriges mest lättpåverkade människa? en och en halv timme tidigre skrev du precis samma sak om völkl mantra. har du för övrigt nån aning om prisbilden på hendryx?

åk i stället iväg till nåt av skidtesten (sälen, hemsedal, åre, etc.) och kör igenom ett antal skidor, så kan du välja de som passar dig bäst. just nu känns det som att du hugger på vad folk än säger.

edit: 5-8 veckor på skidor som 16-åring låter väldigt mycket. ett rågat mått eller en välsignad tillvaro?

Senast ändrad:
Nya skidor!
Lee-nus sa:
Stridkvist sa:
Blir mer och mer sugen på Hendryx faktiskt.. Någon som vet hur Hendryx Voodoo Child funkar i pisten ?
är du sveriges mest lättpåverkade människa? en och en halv timme tidigre skrev du precis samma sak om völkl mantra. har du för övrigt nån aning om prisbilden på hendryx?

åk i stället iväg till nåt av skidtesten (sälen, hemsedal, åre, etc.) och kör igenom ett antal skidor, så kan du välja de som passar dig bäst. just nu känns det som att du hugger på vad folk än säger.

edit: 5-8 veckor på skidor som 16-åring låter väldigt mycket. ett rågat mått eller en välsignad tillvaro?
Jag är förmodligen väldigt lättpåverkad ! Just nu känns allt så rörigt och det finns så himla mycket ! Japp det får bli att åka och testa, det är nog det bästa tips jag fått. :) angående min skidåkning så är det iaf minst 5 veckor, 8 veckor kanske är i överdrift
men nån säsong har det nog hänt.

Nya skidor!
Linus, 5-8 veckor är ju inte jättemkt ändå? Typ 40-50 dagar bara ju, själv har man åkt 150+ varje år sen man var 8 ;) *skryt skryt*

Nya skidor!
GOS sa:
Linus, 5-8 veckor är ju inte jättemkt ändå? Typ 40-50 dagar bara ju, själv har man åkt 150+ varje år sen man var 8 ;) *skryt skryt*
du är alltså uppe i en bra bit över 1000 skiddagar som gymnasieelev, har jag uppfattat det rätt? i så fall är jag avundsjuk, men så bor ju jag i fel halva av landet.

Nya skidor!
Jag blev lite fundersam med längden.. Asså med generatorn så visar den att jag ska ha 185 cm, men jag är bara runt 173 själv. Har längden ingen som helst betydelse , sen måste det väll bero på skida till skida hur lång den ska vara pga vikten. Jag tror att jag kommer testa 177 cm, tror ni det kan vara lagom ? Eller är jag för tung för att köra 177 cm ?

Nya skidor!
Lee-nus sa:
GOS sa:
du är alltså uppe i en bra bit över 1000 skiddagar som gymnasieelev, har jag uppfattat det rätt? i så fall är jag avundsjuk, men så bor ju jag i fel halva av landet.
Så är det. Det allra flesta är dock racingdagar. Men ändå ;)

Nya skidor!
Stridkvist sa:
Eller är jag för tung för att köra 177 cm ?
Ja :)

Jag är 184 har vägt 75-80 de senaste åren och kör på 180 pistcarvers samt 198 för big-mountain puder. Du skall ha ca 185 lite beroende på vad du prioriterar för åkning enl. mig och du skriver ju långa carvingsvängar och offpist (samt lite park).

Nya skidor!
gzon68 sa:
Stridkvist sa:
Eller är jag för tung för att köra 177 cm ?
Ja :)

Jag är 184 har vägt 75-80 de senaste åren och kör på 180 pistcarvers samt 198 för big-mountain puder. Du skall ha ca 185 lite beroende på vad du prioriterar för åkning enl. mig och du skriver ju långa carvingsvängar och offpist (samt lite park).
Hm okej, har kollat lite grann på Line P-100 nu och den finns i 179 samt 186. Kommer det då med mina 173 cm vara jätte svårt att köra 186 cm när man ska leka lite eller är det relativt lättkört ?

Nya skidor!
Utter sa:

Jag kör Völkl Tigershark med för isiga pistdagar, men föredrar att köra på allroundskidor!
Jag hade bara tänkt att köpa ena paret av dem, men när de andra dök upp gratis så vart det så.
Tycker inte att skidorna är speciellt lika varandra, om man jämför med raceskidor eller feta rockerskidor. Först då blir de här lika varandra.
Vad menar du med förlegen konstruktion? Rocker är inte det jag är ute efter. Mantran kommer vara med rocker till 11/12 säsongen.

Nya skidor!
krullsson sa:
Utter sa:

Jag kör Völkl Tigershark med för isiga pistdagar, men föredrar att köra på allroundskidor!
Jag hade bara tänkt att köpa ena paret av dem, men när de andra dök upp gratis så vart det så.
Tycker inte att skidorna är speciellt lika varandra, om man jämför med raceskidor eller feta rockerskidor. Först då blir de här lika varandra.
Vad menar du med förlegen konstruktion? Rocker är inte det jag är ute efter. Mantran kommer vara med rocker till 11/12 säsongen.
Pro Rider: 124/97/116
Mantra: 133/96/116
De är exakt likadana, beter sig likadant och har samma sorts uppbyggnad. Samma förlegade konstruktion med mycket spann och modellering efter en storslalomskida. Funkar bra som tävlingsskida när det inte är lössnö, i alla andra fall så finns det bättre modeller.

Tillbaka
Topp