Nya utmaningar

Oscarnson

Ny medlem
Nya utmaningar
Har åkt skidor i 15år. Men alltid åkt på 100 midja och uppåt.
Investerade nyligen i ett par Nordica enforcer 93.
Dom funkar kalas bra. Men skillnaden på dom och mina rossignol soul 7 hd är inte enorm. Blev därför lite sugen på att steppa ner lite till i midjan. Till ett par renodlade pistsmiskare.
Aldrig ägt ett par och kan ingenting. Var bör jag som pistsmiskar nybörjare lägga mig? 80 i midja? Skulle Gärna ha en räser man kan åka sakta med också☺️

AlexanderKrapf

Aktiv medlem
Nya utmaningar
preachar för blossom whiteout så ofta jag kan, testa om du får möjlighet, det blir nog en fin övergång. Den beter sig fint i alla hastigheter.

slasksno

Medlem
Nya utmaningar
Om du har redan har ett par enforcer skulle jag gå ganska smalt och styvt, känns onödigt att köpa något som är för likt. Jag är otroligt nöjd med mina Fischer The Curv GT, midja på 80mm och radie på 16 i 175cm längd. Atomics version X9 WB med 75mm i midja och 14 i radie i 182cm längd är också ett alternativ. Går du över 16 i radie blir det betydligt tråkigare att ligga på skär i låg hastighet även om det finns andra fördelar istället.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Nya utmaningar
Klarar du att hantera Enforcer 93 och gillar dem, så skulle jag rekommendera ett par riktigt bra pistlagg, max 75 mm midja.
Så länge man använder sig av liftar, så blir det faktiskt ganska många svängar i pist och då är smal midja och grymt isgrepp att föredra.

fredw

Aktiv medlem
Nya utmaningar
Har också ett par plastbananer (gamla Soul7) ...
Älskar mina nya Völkl Deacon 80. De är inga fullt dedikerade pistraketer men definitivt högkompetenta pistskidor med en stor ”sweet spot”. Isgrepp - check. De kommer att bli fina följeslagare i de flesta backar. Fungerar fint i olika farter både i kortsväng och typ storslalom. Många håller med mig. Rekommenderas.

slasksno

Medlem
Nya utmaningar
Nån som provat völkl racetiger gs, nått att satsa på? Kan komma över ett par för billig slant.
Är väldigt nöjd med mina racetiger GS även om jag uppgraderat till styvare lagg nu. Racetiger har ett bra isgrepp och väldigt förutsägbart beteende, den gör som du vill och har ett lugn i sig. Kanske inte lika rolig som en lite mjukare skida med lägre radie men du kan utvecklas väldigt långt på ett par Racetiger GS. Jämfört med dina enforcer är Racetiger mer krävande och kräver lite mer finlir i fötterna men när du väl kommer överens med skidorna är Racetiger betydligt vassare i framförallt styrande sväng på hårt underlag.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp