Nya Zealandisk vinter

TrimTOrange

Ny medlem
Nya Zealandisk vinter
Tja,

gör min första säsong nu i alperna och har blivit typ förälskad i att åka bräda.
Vet inte hur jag ska palla av att vänta tills nästa säsong så funderar på att åka till nya zealand i sommar.

Någon som vet vilka månader som räknas som vintersäsong där nere?

Skiter i offpisten vill bara ha en bra stor park som man kan kötta i.
Är det http://www.snowparknz.com/ som gäller då? någon som varit där på semester eller som säsongat där?

Tacksam för all hjälp!

Är just nu ensam om att åka så om någon peppad brädåkare vill hänga med så säg till!!!!

Nya Zealandisk vinter
Juni till September tror jag brukar räknas till vintern. Dock kan det nog variera lite, precis som nere i Alperna. Vi är två skidåkare från Göteborg som har planer på att åka ner i början av Juni.

Lycka till!

Nya Zealandisk vinter
Okej tack, vilket ställe ska ni till?

Hur mycket har ni fixat? behöver man fixa visum och sånt eller kan man åka dit och vara där 3 månader iaf utan att behöva fixa något?

Nya Zealandisk vinter
Jag kan varmt rekommendera snow park om du bara är ute efter en park, men om man kan kalla den stor är en annan fråga. Där är ett par coola linjer, en giganstisk half-pipe och flera big airs. Nya Zealand är ett elt underbart land med avslappnade människor, riktigt bra nattliv (om du åker till Queenstown) och helt obeskrivlig terräng. Tyvärr kan jag inte säga det samma om brädåkningen.

Jag var där förra säsongen och inte nog med att säsongen var rätt kass så var det ett abrupt uppvaknande när jag insåg att det tar minst 30-40 min att köra upp till liftsystemen. Eftersom det är naturreservat så finns det begränsat med boende, jag menar i stort sätt obefintligt, på berget. Queenstown är bas för flera system, Coronet Peak, Cardrona och The Remarkables. Jag hamnade mest uppe på Remarkables eftersom dom har en rätt cool park och är lite brantare.

Dom flesta som gör en säsong på Snow Park bor i Wanaka vilket är en mindre ort som helt och hållet är dedikerat åt antingen skid-brädåkning eller skateboarding. Mer seriösa åkare som satsar hårt och åker bra pendlar upp till Snow Park därifrån och oftast så kan man lift upp på bergen om man inte har bil själv. I nårheten av Wanaka har du dessutom Treble Cone vilket är den resorten som i min mening har bäst puder.

När det gäller visum så får du en turist stämpel när du anländer vilket ger dig rätt att stanna i 3 månader men om cu vill stanna en hel säsong så kanske du ska fundera på att ansöka om ett working holiday visa (du vill garanterat stanna längre än 3 månader om du gillar hela atmosfären kring brädåkning). Kostar inte skjortan och är superenkelt att ansöka om.

Säsongen börjar generellt sätt kring den 20e Juni och varar fram till början på Oktober. Gå in på snow.co.nz så hittar du mer info.

Hoppas detta hjälper dig lite...

Nya Zealandisk vinter
Vår tanke är att åka runt rätt mycket bland de mindre orterna , så kallade club fields. Vi har nog mer fokus på friåkning och turande än park. Sedan ska vi försöka göra lite annat med, resa runt på sydön och göra det som faller in, klättra, vandra, ja vad som faller in. Naturen verkar ju vara helt fantastisk. Antagligen kommer vi behöva jobba lite för att dryga ut reskassan med. Finns en organisation som fixar jobb på farmer/gårdar, då jobbar man några timmar per dag och i utbyte får man gratis mat och boende.

Frågor om visum har fidel gett bra svar på. Enkelt för Svenskar. Ska man jobba behöver man fixa skattesedel (?) och ett bankkonto också.

Tillbaka
Topp