Nyaste skidjackan?

oliverholmgren

Ny medlem
Nyaste skidjackan?
Tjenare! Vi är några kompisar har som tänker starta ett UF-företag som ska tillverka skid/snowboardjackor med "inbyggd" bandana som ska gå att fälla upp och ner beroende på om man vill ha den uppe eller inte. Hela idéen är att göra så att man slipper ha en bandana som trasslar sig eller vrider på sig hela tiden, och vi tänkte bara kolla vad ni på freeride tyckte om idéen?

Nyaste skidjackan?
Gör INTE en skidjacka baserat på idéen med inbyggd bandana för gud skull. Sattsa istället på att göra en bra och funktionell jacka med sköna detaljer, såsom en "inbyggd" bandana. Finns en skillnad där.

Tänk på en annan sak innan ni startar upp. Med en sådan jacka vänder ni er till en väldigt ung målgrupp. En målgrupp som oftast inte har så mycket pengar själv utan får i presenter och julklappar av föräldrar. Här snackar vi kanske ett köp/kidz var tredje eller var fjärde år... Blir inte mycket klirr i kassan där inte...

Vill ni göra skidkläder så försök hitta en bra kombo som även tilltalar den målgrupp som har lite mer pengar. 30+ typ...

Har ni investerare eller egna pengar. Det är dyrt att göra skidkläder... Sedan skall kläderna marknadsföras med för att ni överhuvudtaget skall kunna sälja något.

Tips från coachen... :)

Lycka till!

Nyaste skidjackan?
mitt tips är snarare, för att inte budgeten ska spåra iväg, att göra en bandana (då det är det ni verkar inne på) som inte "trasslar sig och vrider på sig hela tiden". Det finns säkert en smart lösning på detta. Jag tänker mig typ små clips som man sätter mellan bandanan och t-shirt eller jacka eller hoodie. inte vet jag.

Men att göra skidjackor kommer kräva en hel del deg.

Nyaste skidjackan?
assr sa:
mitt tips är snarare, för att inte budgeten ska spåra iväg, att göra en bandana (då det är det ni verkar inne på) som inte "trasslar sig och vrider på sig hela tiden". Det finns säkert en smart lösning på detta. Jag tänker mig typ små clips som man sätter mellan bandanan och t-shirt eller jacka eller hoodie. inte vet jag.

+1

Ännu bättre!

Nyaste skidjackan?
assr sa:

Tack för tipset, vi ska se vad vi kan komma fram till. Vi kanske kan göra någon blandning av båda eller liknande.

Nyaste skidjackan?
Hade ett UF förra året och skapade en produkt från scratch. Det har sina för och nackdelar. Att ta fram en produkt till att ha den helt klar är en process som tar mer än ett år. Även för större företag. Så det är svårt att genomföra. Vi gjorde ett klädesplagg också och det tog ända fram till SM innan vi fullt ut kunde stå och säga att det här är en bra produkt. Så det genererade inga större pengar, vi gick +- 0. Så jag håller med om det assr och Adam säger, även om resultatet i kassan inte är det viktigaste (för mig var det inte det).

Sen samtidigt så är det jäkligt roligt att ta fram, leta producenter och designa. Det är lärorikt som fan att få reda på att allt inte är så enkelt. Men jag tror inte ni vill stå där mot slutet och ta emot reklamationer för ni hittat en dålig fabrik eller vad som helst.

Dom som vann SM sist hade en gummiplugg som man satt längst upp på hockeyklubban istället för att tejpa. De hade mer än en bra produkt i och för sig men tänk inte så svårt. Assr kommer med bra förslag faktiskt. Ta en produkt som redan finns, som används dagligen. Välj en målgrupp och fundera på vad som saknas.

Med en bandana så har ni en målgrupp, skidåkande tonåringar. En bandana är oftast i bomull och blir blöt så den har ingen längre funktion direkt. Är den blöt så är den kall. Kolla på att kanske går att sätta fast och som är i bättre material.

Viktigast är att ha kul, för UF året är en av de roligaste sakerna jag gjort. Tänk på att det är mycket annat som tar tid, affärsplaner, monter, mässor, försäljning, affärsredovisning, budgetar som ska in och så vidare. Lägg mycket tid, kommunicera och se till att ta er till SM för det var mäktigt med banketten.

Nyaste skidjackan?
Underskatta för allt i världen inte den tid och de pengar som det kostar att göra kläder.
Att basera en hel jacka på en detalj (i det här fallet en bandana) är rent galet, och att dessutom sikta in sig på en liten och inte alltför pengastark målgrupp (dvs de som primärt kör med bandana) gör nog inte saken lättare. Det är klart, är det "pappa betalar" som gäller är det väl bara tuta och köra, annars råder jag er, som föregående, att ta det lilla lugna. :)
assr hade t.ex. några vettiga tips.

Nyaste skidjackan?
kanske astråkigt, men förmodligen några resor lättare att göra ett plagg som sitter under jackan som har den funktionen.

Fram med symaskinen, försök komma ihåg vad någon försökte lära er i syslöjden, ta lite gamla t-shirts, bandanas och testa er fram tills NI är nöjda. Därefter så är det bara att kolla på vad det kostar och hur det ska produceras.

Nyaste skidjackan?
Bandana är ju så sjukt fult och gammalmodigt, om man vill ha funktionen av att inte få snö i ansiktet eller isolerande för kinder finns det så mycket bättre produkter, bandana är oftast av bomull och blir till is på nolltid.
En facemask i Fleece eller polyester, alternativt en delad "facehalsduk" i fleece/polyester, vet ej vad de kallas riktigt men sjukt bra är dem!

Tillbaka
Topp