Nybörjar frågor om telemark?

deza

Ny medlem
Letar efter en sida där man kan läsa om telemark, utrustning och åk teknink.
Någon som vet någon?
Några frågor jag funderar på...

Skidor, Är det speciella eller funkar vanliga slalom lagg, ska dom vara breda, smala, korta, lång?

Bindnignar, finns det olika typer, vilken modell typ rekomenderas ?

Pjäxor, är et olika pjäxor till olika bindnignar, vad rekomebdnerar du, varför?

Längd på stavar och skidor hur vet man det ska stavarna vara längre än vid skidåking?

Tja till telis så har man helt vanliga skidor; en vänsterskida och en högerskida.
Stavarna är även dessa detsamma, en vänsterstav och en högerstav.

Bindningarna får gärna vara av telemarksmodell och pjäxorna bör ju förslagsvis funka till telemarksbindning.
Ett dussin lektioner är att rekommendera för det ska vara rätt klurigt att få till den rätta telissvängen...
Lycka till!

Skidor, finns speciella telemarkssidor, ofta mjukare än "valiga" skidor. Köp bredd efter det du tänkt åka dvs. samma tänk som när du ska köpa slalom lagg. Vanliga slalom skidor funkar utmärkt, själv kör jag på ett par völkl v-pro. Styvhet är som på alpint en samksak. Dock kan man nämnas att det blir lite mer tung jobbat i pisten, så ska du åka blandat så köp inte för breda skidor. 90+ är lite overkill om du bara åker i sverige. 83 som det på min v-pro funkar perfekt för mig, köp inte smalare än 70. längden har du som vanligt ev. några cm längre

Bindnignar, det finns en drös med bindningar, Några som fått bra kritik är
G3 Targa
Rotefella Cobra
Linken
7tm
Hammer Head

Vanligast i sverige är nog g3n och cobran.

passa dig för äldre rotefella, typ chilli dom går sönder....

Pjäxor, Som alltid är det passformen som är viktigast.
Smala/normala fötter Scarpa
Normala/Breda fötter Garmont
Crispi har lite svårt med kvaliten och deras tåböj är lite dåligt konstruerad(klämmer på foten)

Garmont är gennerelt styvare än vad scarpa och crispi är.
Ska du gå på topptur satsa på ett par mellanhöga(typ scarpaT2), annars så är det bara bra med höga(Scarpa T1).
Är lite dålig på garmont, så jag vet inte riktigt vad deras motsvarande grejor heter. Vissa gammla rävar hävdar att man ska börja med läder för att få in tekniken, skippa det och satsa på plast med en gång.

Längd på stavar. Ha korta stavar, ofta ser man folk med på tok för höga stavar då är dom bara är ivägen. KORTA!!!!! jag tror jag har 115cm och jag är 184.

tänk på att satsahårt, har du farten kommer tekinken i efterhand, jag tror/tycker att utvecklingskurvan blir betydligt snabbare då.

Ä Slalom åkning dårå:)

Har inte åkt på två skidor på 10år inte så lätt at t veta vad det heter:)

Tillbaka
Topp