Nybörjare i skidköpartankar. K2 silencer kanske?

Zitruz

Ny medlem
Hejsan!
Helt ny på forumet men det verkar vara en toppensida med ett fint forum.

Jag har åkt skidor vid två tillfällen senaste åren, men kommer nog bli lite mer framöver då jag flyttat lite mer norrut i vårt fina land. Är ju då nybörjare och har endast lånat ett par gamla skidor dom gånger jag åkt. Raka bak och uppåtböjda fram. (som sagt är nybörjare... hehe). Men går nu i skidköpartankar och hittade idag K2 Silencer på stadium. Det var kärlek från första ögonkastet men grejen är att jag inte vet om dom är nåt för mig.

Har läst och letat lite och kommit fram till att dom kanske mer är till för lite mer avancerad åkning än vad jag kan staskomma än så länge. Rätta mig om jag har fel men dessa är la lite mer till för hopp parker m.m.

Men jag har i alla fall några mer eller mindre dumma frågor:
Vad bör man leta efter för typ av skidor om man inte har tänkt åka baklänges m.m.?
Är det dumt att köpa silencer om man bara åker utför?
Funkar dessa lika bra till vanlig piståknig som nån annan typ av skidor?
Vad är det som kan vara sämre med dessa om dom inte gör det?

Fyller i mallen här med:
- Nuvarande skidor: Inga alls
- Vikt: 85
- Längd: 176
- Åkstil: utför, pist ??
- Erfarenhet: Nybörjare

Ja hoppas på några kloka och genomtänkta svar.

Edit:
Om man kollar på pistskidor då i årets skidguide som dessa:
Fischer RX2
Salomon Streetracer 5 + 610 bindning

Är det mycket svårare att åka på Silencer och vad är skillnaden mellan dessa?

Mvh
Björn

Senast ändrad:
Det är inte lika lätt att åka pist bra med ett par mjuka twintips som silencern är, om du är nybörjare och åket pist ska du inte ha dom utan köp ett par bra pist skidor istället. Och lyssna inte på alla jibbkids som kommer säga att twintips funkar till allt, det gör dom inte. De pist skidor du har nämt är ett par riktigt bra skidor att börja åka skidor på enligt mig.

jo, jag tycker nog också att du bör satsa på ett par skidor som enbart är gjorda för pisten (om det bara är pist du har tänkt att åka)... k2 silencer är en mjuk nybörjar-twintip för ganska lätta åkare, vilket nog inte passar dig särskilt bra...
så gör som Bjurlid säger, och köp ett par bra pistskidor istället :)

Jepp jag har helt gått ifrån dessa tankar och det blev till slut ett par pistskidor från HEAD. Förra årets modell på Stadium.

Tack för era svar.

Tillbaka
Topp