Nybörjare telemark utrustning 65 kg 174 lång 17 år

kallepalle

Ny medlem
Hej jag har nyligen blivit sugen på en ny utmaning när jag åker skidor och vill därför lära mig att åka telemark därför har jag några frågor angående utrustning!

Jag har ett par Rossignol Scratch FS årsmodell 2007 liggandes hemma, 174 långa.
http://product.expotv.com/1/0/2/102747_150x150.jpg
Jag är 176 lång och väger 65 kg 17 år.
Jag undrar därför om de funkar bra som en första skida för telemark eller om dem är helt värdelösa.

Om de nu skulle funka bra så skulle det vara kul om någon har ett bra förslag på ett par bra och prisvärda bindningar som passar till skidan för att köpa på ett billigt ställe som sport-conrad.

Sedan en fråga angående pjäxor, om ett par 8 år gamla telispjäxor funkar i dagens bindingar?

Annars om skidorna och pjäxorna inte är lämpade så undrar jag om någon har något förslag på ett par bra skidor med bra bindningar samt pjäxor som man kanske kan försöka införskaffa på en rea senare i vinter till ett pris som passar en nybörjare som vill lära sig. Antar att det är ett par allmountian/freeride skidor som passar mig.

Mkt text och mkt frågor hoppas någon orkar svara.
MvH Karl

Senast ändrad:
Om pjäxorna passar är svårt att svara på utan bild eller namn på dem.

Har du testat hyra telemark någon gång innan du köper grejor? Annars, gör det.

Jag började faktiskt just på samma skida och det fungerar, men jag kan tillägga att jag bytte skida snabbt till en större, tyngre och stabilare. Jag är av nästan samma storlek som du.

Om pjäxor fungerar hit eller dit är beroende på pjäxa, binding och skida, men om de är mjuka och för låga skulle jag rekomendera att kolla annonser! Jag säljer förövrigt ett par scarpa T1 (26.5) om du är intresserad.

Gällande bindning så kolla G3 Targa eller Rottefellas R8.

Snödjup

Tillbaka
Topp