Nybörjare,vad ska jag köpa?

killesvall

Ny medlem
Vad ska jag som nybörjare satsa på för skidor? hur lång ska dom va? funderat på 170-175.
åker bara i pist är 185cm 98kg har inte åkt många gånger men tar mig ner iallafall.
Jag blir helt yr av skid-djungeln finns ju så mycket märken o modeller o priserna är ju allt från billigt till jättedyrt.
Tänkte kanske det är bättre att fråga här än i affären då dom ofta vill ha en att köpa nåt dyrt*ler*
Ska köpa pjäxor med men d är väl kanske mer en smaksak när man väljer dom och är nybörjare,typ att dom sitter bra? Alla tips är välkomna.

mvh/Anders

skidor har ja inte så bra koll på pistsmiskare. men pjäxor bör du köpa ett par mjuka eftersom du inte är så van vid hårda pjäxor, så du kan tåla långa dagar.. typ salomon med sensi-fit

cirka 175-185 beroende på vilken typ av skida du ska ha. eftersom du är nybörjare borde du bli nöjd med det mesta av ur de stora sportkedjornas billiga sortiment.
men ett tips är att köpa pjäxor och sedan hyra skidor om du inte åker mer än 1-2 veckor per år. men välj ett par medelmjuka pjäxor (med tanke på din vikt) som passar din fot. styvare pjäxor som avancerade och tävlingsåkare lämpar sig inte så bra för nybörjare.

men viktigast av allt för en nybörjare är att ta skidlektioner. det går mycket snabbare och lättare att lära sig grunderna då. du bör även hålla dig i gröna och blå backar i början tills du börjar få kontroll över skidorna.

Tack för tipsen om pjäxorna båda 2,det var nyttigt att veta lite mer om dom,funderat på det du säger faktiskt skidnarkomanen att hyra skidor men ha egna pjäxor,har en förmåga att inte passa så bra i dom jag hyr,hyrde senast idag o dom var gamla o slitna det gör väl inte saken bättre kanske o efter 6 timmar i dom var fötterna inte som ny längre*hehe*
jo jag försöker hålla mig till lätta backar än,gillar inte branter men kan åka på rätt fort när det är lite flackare.
ska dra in på intersport o stadium imorgon o kolla in pjäxor,hittar man nåt som sitter bra o verkar lämpligt så får man väl dra hem o kolla här så man inte köper nåt dåligt.
såg även några skidor i nån annons här förut för 1800kr med bindning d kanske är nåt för mig,får se om jag dyker på dom med.

det finns hur många sånna här inlägg som helst redan... använd SÖK-funktionen så kan du få reda på mycket mycket mer...

Lycka till...

Jag blir helt yr,var på lokala intersport idag o surra lite med dom,sa att jag var nybörjare o inte visste vad jag håller på med typ,killen sa direkt hårda pjäxor är att föredra pga din vikt o rekomenderade salomon x-wave 8.0
Det var väl pjäxan som satt bäst men dom hade bara 3 modeller i min storlek,kunde röra stortån lite lite tycker jag men dom kanske går till sig lite när man värmer dom på foten som dom gör om man köper dom?
I skidväg vart jag ännu yrare för han börja surra om hur tvärt dom svängde att endel hade 13m i radie o endel 18m o så vidare,hur ska jag veta vad som passar mig?
jag kom iallafall därifrån utan grejor*ler*

detta är svårt............

Nybörjare som jag är svarar jag såhär.
Jag köpte efter en veckas skidåkning (i alperna där jag hyrde grejor) ett par Salomon X-Wave 8 samt ett par Fischer Sceneo Ice 300, 180cm (kolla recensionerna här på sidan).

Jag är 178cm och väger runt 90 pannor.

Har testat pjäxor som är mjukare än mina X-Wave men det var inget jag gillade.
Tycker det är skönt med stabilitet.

Skidorna jag köpte har en svängradie på 19 meter. Gillar långa carvingsvängar i hög fart så de passar mig perfekt. Har även testat skidor som är 160cm med radie ner mot 13 meter och det är inget jag tycker om men smaken är som baken.

Kan säga att jag valde mellan 170 och 180 cm när jag skulle köpa skidor och jag är glad att jag inte valde 170cm.

Du ska absolut inte köpa sensi-fit de passar sellan. Men du däremot satsa på ett par Salomon X-wave 8. de är kanon sköna och är inte så hårda!!!

Testa skidprovning, typ skidprovarhelg någonstans (brukar vara tidigt på säsongen). Då kommer du nog få en uppfattning om vad Du vill ha, det är i stort sett omöjligt att säga vilka skidor någon annan kommer gilla. Jag hyr alltid skidor då får jag alltid senaste modell, och eftersom man bara åker 1-2 veckor per år så tycker jag att det är att föredra (OBS. tänk på att det är värt att hyra de dyrare och bättre paketen).

Vad gäller pjäxor är det helt klart värt att lägga ut pengar på att köpa, om du väger 98Kg behöver du nog ganska hårda pjäxor. jag väger 90 Kg och har Atomic Race9(med extra bred läst, skitbra om man har ankfötter som jag) som funkar bra för mig, men det är egentligen bara att prova i butik och prova länge, knalla runt en kvart minst så känner du nog vad som känns bra.

Tjaa...håller med ovanstående talare. Avvakta med att köpa skidor tills du vet vad du vill ha. Hyr skidor och testa olika modeller till och börja med.

Lägg istället pengarna på ett par bra pjäxor. Eftersom du väger närmare 100 kg ska du absolut undvika de mjukaste modellerna. De är i allmänhet byggda för att vara mjuka för folk som väger 30kg mindre än du gör vilket leder till att du inte får det stöd som behövs för avancerad pistkörning (för du tänker väl inte vara nybörjare speciellt länge...).

Att köpa skidskor är jobbigt! Ett par bra skor ska sitta riktigt tajt på foten utan att klämma. Luras inte att köpa ett par skor som känns bekväma i butiken eftersom innerskon töjer sig märkbart efter några dagar i backen. Välj ett par skor som passar dina fötter (även om det innebär att du måste prova ett tiotal olika modeller).

Prova med en tunn skidsocka på foten. När du fått i foten i skon, ställ dig upp, spänn skaftet lätt och tryck benet mot plösen så att foten kommer rätt i skon, spänn därefter runt foten och avsluta med att dra åt kring skaftet lagom hårt. Är skon rätt för din fot ska hälen sitta någorlunda fast och foten röra sig minimalt i skon när du lägger vikten på plösen respektive bakåt. Lutar du dig bakåt ska tån ta i lätt och lägger du vikten på plösen ska tån vara fri.

Följer du dessa regler är chansen stor att du valt rätt sko. Innan du ger dig ut i backen bör du dock gå och stå i dem några timmar hemmavid, är de lagom stora ska de sitta tajt utan att klämma (vilket normalt gör att det är ganska obehagligt men inte gör ont...!)

Lycka till! / MM

Hej alla!
tack så mycket för alla tips det har verkligen hjälpt,nu har jag köpt allt,tänkte först bara köpa pjäxor men köpte även ett par billiga skidor.
det vart salomon x-wave 8.0 pjäxor och skidorna jag köpte vart fischer src,köpte även stavar och 2 par sockar o fick lös allt för 4350kr vilket jag tyckte var helt ok.

ha re gött......

Vad gäller pjäxor kan jag bara hålla med ovanstående talare, du behöver en pjäxa som ligger runt 3000:- i ordinariepris för att palla med vikten. Vilket märke det sedan är på pjäxan spelar mindre roll, det viktiga är att den sitter bra på foten och att det är rätt storlek. Försäljaren ska mäta upp din fot i cm för att du verkligen ska få rätt storlek, han/hon bör dessutom mäta båda fötterna eftersom fötter oftast varierar i storlek, oftast är vänsterfoten större.

Vad gäller skidor så skulle jag med den vikten satsa på en skida runt 175-180cm och inte det allra billigaste. Jag skulle rekommendera dig skidor från 3999:- men helst kanske ta till lite till för att få en lite roligare skida. Som regel kan man ha att ju dyrare skida desto mera vridstyv, dvs ligger kvar i skäret bättre. Åker du på en för mjuk skida kommer dom att släppa bak hela tiden vilket känns som att åka på oslipade skidor hela tiden...

Vad gäller radie på skidor så ger det bara ett litet hum om skidans egenskaper, inget man ska stirra sig blind på och absolut inget som en säljare behöver bry sig om när du som nybörjare kliver in i butiken...

För att slutligen rekommendera två kanonskidor så håller jag Head XRC 500 (3999:- med bindning) och Head XRC 800 (4999:- med bindning) varmt om hjärtat. Dessa är skidor som du skulle kunna ha roligt på ganska länge utan att tycka att dom blir för simpla, samtidigt så är dom väldigt lättåkta...

Priserna är hämtade från jobbet (Stadium) och är dom priserna som gäller innan rean börjar... ;)

tack för ditt svar stadium,har som sagt redan handlat o det var ju dyra pjäxor o billiga skidor men tror jag blir nöjd med dom nåt år tills jag blir bättre för jag är helt grön har bara åkt 4ggr.

Anders

Jo såg ditt svar när jag hade postat mitt redan, höll på med en massa annat så det tog ett tag innan jag postade så ditt svar fanns inte då... Tror att du kommer bli kanonnöjd med pjäxorna iaf, det o med det priset du fick så gissar jag på att du inte spenderade en förmögenhet på skidorna...

Tillbaka
Topp