Nybörjare: vilken Burton ska jag ha?

jedinalle

Ny medlem
Jag är nybörjare och letar i burtondjungeln. Sugen på en Custom eller Love 162 tror jag. Men vad ska jag ha för storlek?
Jag är 188cm, skostorlek 43 och väger 95+. :D Vill ha en allround bräda, ingen snabb bräda eller offpist. Utan en snowboard som är rolig att snurra och leka lite med i backen.

Tackar på förhand för bra tips.

Tackar "pinn" för en grym guide "Svar till alla som ska köpa ny snowboard!"

Mvh. Björn.

\"Ersättaren\" för Dominant, som inte längre finns i utbudet, heter Burton Whammy Bar. Mjuk bräda med V-rocker, Scoop, Rail ready Tune, Mid spoon, Ellip kicks mm. Har ej prövat den, men verkar vara en fet bräda.

2011-Burton-Whammy-Bar-Marley.jpg

Edit: sorry, detta var ingen rekommendation utan bara en (smått meningslös) upplysning om att Dominant inte längre finns i produktion om nu någon lyckats missa det... :)

Senast ändrad:
Glöm whammy bar (och dominant) med 95kg. Love är kanske ocksa lite lagt i weight rangen. Kör pa custom 163 exempelvis. Bindningar vilka som helst som ser bra, finns i lager, och du far för ett bra pris vid denna tidpunkt pa vintersäsongen. Men inte freestyle.

Jag väger in på 80kg och kör på love 157, fjolårets. Grym bräda tycker jag men det är möjligt att den blir för kort?? Om du vill ha burton så kanske supermodel kan vara ett alternativ, antingen i 164 eller 168?

Eller Forum - burton kvalitet till annat pris och med annan image :)

riccweee, bra att du säger det, för först tänkte jag bara säga att de är billiga (som jag mindes dem), men sen tänkte jag hmmm maste motivera lite bättre och kollade in spec:en pa den och tänkte just damn, hur kan den var dalig som har allt...

Tack för alla tips!

Köpte skor i fredags, ett par svarta fina "Burton Ruler". :D
Jätteskönt med egna skor iallafall. Men hyr fortfarande bräda + bindningar.

Får se om jag har råd med en snowboard i år, men bra att ni ger mig tips.
För det är ändå nån krona man ska lägga på prylarna. Och då vill man ju få rätt från början.

Mitt motto: Man får vad man betalar för.

jedinalle sa:
Tack för alla tips!

Köpte skor i fredags, ett par svarta fina "Burton Ruler". :D
Jätteskönt med egna skor iallafall. Men hyr fortfarande bräda + bindningar.

Får se om jag har råd med en snowboard i år, men bra att ni ger mig tips.
För det är ändå nån krona man ska lägga på prylarna. Och då vill man ju få rätt från början.

Mitt motto: Man får vad man betalar för.
Nu har ju även junkyard snowboard-rea så kolla in den också.
20-22feb 30%
23-25feb 35%
26-28feb 40%

deltab0arder sa:
Glöm whammy bar (och dominant) med 95kg. Love är kanske ocksa lite lagt i weight rangen. Kör pa custom 163 exempelvis. Bindningar vilka som helst som ser bra, finns i lager, och du far för ett bra pris vid denna tidpunkt pa vintersäsongen. Men inte freestyle.
Ett bra tips tycker jag!
Helst en Flying V och i wide. Mer lekfull är en vanlig custom och mer förlåtande i pist.

Freestyle/Custom bindningar har för mjuk bottenplatta för dina 95kg för att det ska vara kul. Jag är själv uppe mot 90 strecket ibland och vet hur saker och ting ger med sig.

Tillbaka
Topp