Nybörjarfråga om bindningar

PerHolmberg

Ny medlem
Köpt dottern nya skidor, Fischer
RC4 Worldcup SL JR med Fischer rc4 z11 bindningar.....Från sport-bitti.com

Är nybörjare på detta med slalombindningar.... Men det står DIN 3-11 på bindningen. När jag kollar vad dottern ska ha enligt din uträknare ska hon ha 2.25....Står att bindningen passar från 31 kg.... Skidorna är ca 135 cm, dottern ca 131 cm lång och 32 kg....är det möjligt att anv dessa bindningar el bör jag byta??

Spontant tänker jag att om hon åker på den typen av skida så åker hon inte som ett genomsnittligt 32-kilosbarn. Så 3 borde nog kunna funka. Men det beror ju mycket på hennes sullängd och åkstil

Du har köpt tävlingsskidor till dottern, det har du kanske koll på?
Bindningarna funkar fint till en vuxen man eller ett tävlande barn.

Senast ändrad:
Tips från någon som tävlat i 10 år (mycket på Fischer):
Du har köpt bra grejer!
Att tänka på med bindningarna:
Kör inte DIN-skalan i botten på lägsta eller högsta värdet. Sätt värdet ett kvarts varv från det lägsta och börja därifrån på träningar. Om din dotter tycker att bindningarna löser ut för lätt vid en kvadd eller ett felskär (eller om du själv ser, men lyssna främst på den som åker på bindningarna) så skruva in ett kvarts varv och åk ett tag till och skruva in ett kvarts varv till om det fortfarande löser ut för lätt.
Det ska ALDRIG göra ont när bindningarna löser ut men om du håller en bra dialog med din dotter när hon kvaddar så kommer ni hitta en bra nivå på DIN-skalan.
Kör hellre för lågt och jobba upp DIN-skalan sakta än att riskera en skada.
Kom även ihåg att DIN-skalan är bara ett värde och alla har olika åkstilar så man kan aldrig läsa sig till ett bra värde, det måste man prova sig fram till.
*Skynda långsamt
*Ha en bra dialog med din dotter om hur hon känner
*Ha kul. Det är det sporten handlar om

Lycka till!
/Robin

Tillbaka
Topp