Nybörjarna på skidor - behöver lite tips ?

piton41

Ny medlem
Hej !

Vi är två perssoner som vill lära oss åka skidor i år och aldrig har åkt tidigare.
Bor i Gävle så Kungsberget är nära. Vi har en hel massa frågor som vi skulle vilja ha klart om det går.
Vi tänkte först ta en kurs som de har på Kungsberget under en vecka. Frågan är om vi ska
köpa skidorna begagnat, och pjäxorna nya för att minska på våra utgifter. Vi är lite osäkra hur mycke vi kommer att använda de. Att hyra känns dyrt och lite krångligt.
Vilken tip av skidor rekommenderas mest för nybörjare (lätta att åka, stabila, lätta att svänga, kanske inte så snabba)?
Är slalom skidor svårare att åka eller?
Är de någon märke som är bra att rekommendera? Storleken på skidor ? Jag är 187 cm lång-86kg, och tjejen 175-60kg. Skidor ska vara några cm längre eller hur?
Vi tänkte prova köra bara på Kungsberget, och när vi blir mer erfarna köper vi någon bättre utrustning.
MVH

hyr skidor. då kan ny byta om dom inte skulle vara bra.
när ni har lärt er åka så kan man köpa ett par.
då vet man (kanske) vad för typ av skidor man vill ha.
pjäxor kan ni köpa för då vet ni att dom e sköna och e bra skicka( förhoppningsvis)
nybörjar skidor kan ja inte svara på vilka som e bra. ni får testa olika.
höra med olika försäljare osv.

ses

Rekomenderar inte att ha skidor som e längre än dig själv om du inte ska åka mkt offpist och är något hyfsad åkare.

Hyra i början rekomenderas varmt

... när ni sedan får lite klämm på utförsåkningens ädla konst är det dax att införskaffa ett par riktigt bra pjäxor! Det sistnämnda är en process som kostar tid, svett, tårar och en lättning av plånboken. Här följer några riktlinjer i pjäxinhandling

1. Besök en sporthandlare som har ett stort sortiment av alpina pjäxor. Både när det gäller olika märken och modeller.

2. Skippa de allra billigaste pjäxorna och titta i första hand på prisklassen 2000 kr och uppåt. (Ett par billiga pjäxor är helt enkelt sämre vilket leder till att skidkörningen blir mindre rolig med dålig kontroll, ont i fötterna, kalla tår mm.mm.)

3. Prova, prova och prova igen. Ägna minst två timmar (väl investerad tid) till att prova pjäxor.

4. När du provar skall du ha på dig en normaltjock skidstrumpa. Kliv i skon, börja med att spänna skaftet mediumhårt, luta dig därefter framåt mot plösen så att hälen faller på plats bak i skon, stå kvar i detta läge och spänn över foten, spänn skaftet hårdare, spänn igen lite hårdare över foten.

5. När skon sitter på tar du och promenerar runt i butiken en kort sväng och känner efter om allt känns bra. Skon ska sitta riktigt tajt men utan att klämma (lite obehagligt ska det vara...). Tån ska ti lite lätt. Hälen ska om möjligt sitta i ett fast grepp.

6. Låt din fot välja sko (även om din fåfängdhet hellre vill ha en annan modell). När du hittat en sko som passar din fot är det dags för nästa moment. (Det är tyvärr inte klart ännu...)

7. Låna hem skon eller ta den på öppet köp. Tillbringa minst två timmar instängda i skorna i dit hem. Stå och gå omkring i skorna. Känns dom fortfarande OK finns chansen att du hittat dina skor... Får du ont i fötterna är det bara att knalla tillbaka till affären och börja om!

Tänk på följande:

Ett par alpina pjäxor töjer sig normalt motsvarande 1/2 - 1 storlek efter att de använts några dagar. Köp inte för stora skor!

Skalen görs normalt inte i alla storlekar vilket innebär att samma skal kan användas till flera storlekar av innerskor. (Speciellt när det gäller billigare skor kan man råka ut för en liten innersko i ett stort skal...)

Alpina pjäxor är inte sköna innan de är inkörda. Är de sköna redan i butiken är de sannolikt för stora eller så har du hittat en sko som är 100% perfekt. (I 99 fall av 100 är det det förstnämnda)

Orange pjäxor är alltid snyggt....;-)

Lycka Till!
MM

... är ju lite tuffare eftersom det är svårt att testa i butiken. I detta fall är det absolut bästa sättet att hyra eller låna skidor och själv komma fram till vilket märke, modell och längd som passar. Utbudet är enormt. Några riktlinjer:

- Välj inte för korta skidor (< 160 cm) med kort svängradie (< 13 m). Dessa skidor kräver i allmänhet en utvecklad teknik och är gjorda för att köras på kant. En teknik som normalt tar några år att tillängna sig (vissa lär sig aldrig) och kräver en ansenlig kondition och muskelstyrka för att hantera på större berg. (Sammanfogade kortsvängar i Kungsberget skiljer sig markant från 2000 m fallhöjd i alperna...) Dessvärre ser man många "sportlovsfirare" sladda runt på korta svängiga skidor vilket ju är onödigt arbetsamt.

- Köp inte allt för avancerade skidor. Många friåkningsskidor idag är riktigt avancerade och kräver både fart och teknik för att komma till sin rätt. De skidor som en duktig åkare anser vara lättåkta och fartstabila kan av en nybörjare uppfattas som "pråmar".

- Om jag ska nämna ett märke som just har gjort sig känd för att tillverka lättåkta och förlåtande skidor är det Salomon. Många avancerade åkare tycker att Salomons skidor är lite väl "mesiga", men för en nybörjare har de i många fall närmast perfekta egenskaper. Annars är kvaliteten på skidor i allmänhet mycket bra. Andra märken som kan nämnas är Elan, Rossignol, Head, Fischer mfl.

- Ta en titt på skidrecensionerna på denna sajt. Här finns det mesta. Men ta kommentarerna med en "nypa salt". Hur en skida upplevs beror på skidåkarens vikt, teknik, underlag, väder, vind, humör mm. mm.

Lycka Till! / MM

Mange gode forslag her. Les dem og ha dem i bakhodet når dere skal ut å handle utstyrsgreier!

Kjøp ok støvler (pjäxor), jeg vil anbefale Proforma-serien fra Salomon og Nordica Støvler (men prøv ut for all del).
Når det gjelder ski tror jeg nok som Mouintain_Man sier at Salomon har mange greie ski for nybegynnere blant annet pga deres oppbyggning. Ellers så har Atomic mange varianter av carving ski/carving-fri kjørings ski med ulike mål. For henne vil både Lady-sereien deres (Balanze eller noe sånt) og C-serien være å rekomandere. For ham kan man vurdere annet enn Salomon (pga. vekt) også blant annet Atomic. Trekjerne kan absolutt vurderes for ham.

Det var noen bare noe jeg tenkte på i farta...

Lykketil med kjøpet og åkningen!

vad snackar alla om att det är dåligt med slalom tävlingsskidor som nybörjare det e ju faaan så mkt enklare att få skärande sväng på ett par slalomskidor med ca 13m radie än ett pat med 21. Det enda som är nackdelen med dem är att det oftast kostar mer än friåkningsskidor men annars e det riktigt bra nybörjarskidor!

Jag skulle lära min polare att åka skidor, jag tog han till toppen (han klara liften första försöket!) och sa att han skulle testa sig fram, så kunde han det efter en dag (någorlunda iallafall).

Köp egna pjäxor. Alltid att föredra då du aldrig får ett par pjäxor som passar just dig när du hyr (tänker främst på inkörning m.m.). Kolla på 2000kr pjäxor och uppåt. Oftast kan du värma dessa innerskor så dom passar ännu bättre. Du kan alltså "trycka ut" innerskon över 5mm på vissa ställen. Det är mycket... Det tar foten ca 15min innan den domnar eller gör ont om pjäxan är fel. (2 timmar är att ta i)

Hyr skidor i början. Eftersom ni är nybörjare kommer ni inte känna särskilt stor skillnad på salomon eller dynastar m.m. Så hyr gärna olika typer av skidor. Slalom, storslaom eller kanske twintip.

När ni sedan fastnat för en speciell typ av skida testar ni den igen och känner hur den känns. Känns den för hård tex så kryllar det av folk som kan hitta en som är lite mjukare (finns folk här på freeride tex). Finns inte möjligheten att testa kan ni lita på ord och köpa (förutsatt att inte hälften säger att den är bra för dig och hälften säger att den är dålig). Jag hoppas du fattar vad jag menar.

Kortfattat så beter sig de olika skidtyperna så här:

Slalom - Snabbsvängd skida som kräver sin åkare. Här måste du jobba för att skidan inte ska åka med dig. Väldigt jobbigt men kul om man gillar snabba och snäva svängar.

Storslalom - Långsväng skida som är väldigt lättåkt. Ofta den här äldre personer väljer då man vill ha en skida som svänger långa fina svängar utan att behöva jobba så mycket.

twintip - Ingen är den andra lik. Men eftersom dom flesta menar "parkskida/hoppskida" med twintip så förklarar jag det. Ofta extremt mjuk och bred skida som används för att leka med. Inget för pisten även om det på senare år kommit en del dugliga twintips för pisten. Är det man väljer för offpist (ja, det finns sånna skidor också. Men av dom jag nämner så är detta så nära man kommer dom).

Ang längden så brukar amn säga kroppsläng +/- 5cm. Är oftare lättare att hålla koll på ett par kortare. Men ett par längre går stadigare och snabbare.

Nu blev detta mer likt en bok än ett forumsvar. Men jag hoppas jag har hjälpt dig en bit på vägen.

/Adde

Hej !
Jag vill tacka så jätte mycket för alla fina svar.
Det var ofattbart hur många bra tips vi fick och
att alla vill hjälpa, otroligt.
Nu är det bara att vänta och se på första snön, spännande!
MVH piton41

bagheera: man börjar ju inte med att lära sig åka på skär direkt. När man väl ska lära sig att åka på skär så kommer det att kräva mycket kraft av åkaren om man har en snäv skärningsradie, precis som MM skrev ovan.
Dessutom så tycker jag det känns lite konstigt att åka med sladdsväng på ett par plank med extremt kort skärningsradie.

För övrigt så håller jag med Mountain Man, lägg mycket tid på att hitta ett par bra pjäxor. Det är vanligt att nybörjare köper för stora pjäxor eftersom det känns bekvämt i butiken.
Hyr skidor i början och prova olika modeller och storlekar tills du hittat dina favoritskidor.
Det där med att ta skidlektioner är inte att underskatta heller. Det blir roligare ju mer man kan. Att ta en privatlektion en gång om året är något som en hel del erfarna åkare skulle behöva...

Lycka till med skidåkningen!

Nojlas: har du ens åkt på ett par slalom tävlingsskidor???? det finns fan ingen mindre krävande skida än den. med en skida med mer skärningsradie måste du ju trycka sjukt mkt mer på för att få bra sväng, med slalom kan man jobba som ett litet svin men man kan också slö åka den och ändå få en bra sväng!! skidorna har 10 gånger bättre isgrepp än ett par vanliga skidor pga av dess vridsyvhet. Dessutom så e det lättare att få sladdsväng på slalomskidan än en vanlig skida!

Nej jag har inte åkt på tävlingsskidor för slalom. Som du säger så bör man inte ha en extremt stor svängningsradie, men man bör inte ha en extremt snäv heller. Lite lagom är nog lagom för en nybörjare.

Jag är inget proffs, jag är bara en simpel skiduthyrare. Men mitt sunda förnuft säger i alla fall att tävlingsutrustning är till för de som tävlar, och att nybörjarutrustning är gjort för nybörjare.

Piton41: här har du anledningen till att du bör prova olika skidor själv.

Tävlingsskidor "slalom" är ej för nybörjare punkt. Dessa skidor är alldeles för styva och den kraft som behövs för att variera svängen finns oftast inte oss nybörjaren inte heller farten. Okey vist svänger carvar skidan direkt du kantställer den men det kommer ändå att gå förfort utan rätt teknik och kraft för nybörjaren, när då hon han försöker bromsa in genom att sladda så kommer den inte att släppa skäret på ett mjukt sätt utan kommer att små hugga "skit trist och ingen skidglädje". Däremot kan jag tänka mig en skida typ Rossingnol Cobra X, en mycket mjuk skida med en relativt kort radie som ett mycket bra val, hyr den båda två så får ni se.

MVH Petra

Med ett par tävlingssalom kan det lätt hända att skidorna bär i väg med dig. Kan vara svåra att kontrollera.

En rätt så häftig nyhet är salomon streetracer. FInns i alla prisklasser. Är "typ" baserad på gamla crossmaxserien. En pistskida som ska fungera utanför pisten också. Den har kort svängradie och är mycket lättsvängd. Det kanske kan vara något.

Tillbaka
Topp