nybörjarsäsongare 06/07

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

wuchi

Medlem
nybörjarsäsongare 06/07
tjena. jag ska iväg på min första säsong på lagg och har en hel del frågor.
jag har åkt lagg ett 4-5veckor om året i 17 år nu så jag har väl rätt bra koll på hur man hanterar lagg i de flesta branter och fören.
frågan är ju bara vart man ska åka?

vilka ställen lämpar sig bäst för en första säsong?
var är det billigast?
var är trevligast stämning?
var är det lättast att hitta jobb?
var finns den bästa åkningen för en hel säsong?
bör man stanna på samma ort och nöta samma system? de måste ju va roligare att åka runt en del?

vilken budget bör man ha? 30-40-50-60000?

tack på förhand för alla svar :)

alla tips är till stor hjälp!

Senast ändrad:
nybörjarsäsongare 06/07
Jag sitter på ungefär precis samma frågor så kom igen nu alla säsongare å langa era tips och erfarenheter!

hjälp oss på rätt spår...

nybörjarsäsongare 06/07
fan nu såg jag ju att det fanns en klistrad tråd.

aja där verkar all info finnas.

nybörjarsäsongare 06/07
Okej då.. =)
Har gjort tre säsonger i Idre. Söker man sig till sverige kan jag gott rekommendera Idre till en första säsongare. Men det är alltid en smak sak.
Se i så fall till att jobba för Idre fjäll och inte för Lexö (restaurangerna)
Tex skidskolan, liften, sporthall eller hyra..annars kan du nog lätt bli less på jobbet.
Idre fjäll har sin charm och man fixar en jävla massa polare, personalen har skitgo sammanhållning (jämfört med andra anläggingar har jag hört =)) Det är därför man inte kan slita sig.
Visserligen tröttnar man på backarna efter en säsong, men det handlar ju om vad man e ute efter, jag har utvecklart min åkning och lärt mej nya stuff. Så för mej har det ju funkat bra.
Du lär ju ha en budget så att du klarar dej en månad iom att det är innestående lön, annars räcker lönen gott å väl.

Idre:

+
härlig gemenskap
skapliga backar
skaplig park/pipe
skaplig offpist
jobben
utestället (finns bara ett =) för turister med det funka utmärkt har aldrig festat så mkt i mitt liv =))
hyfsad afterski
personalfester
bra personalförmåner

-
Korta backar
något uteställe till skulle inte skada
DANSKAR i mängder

Det var väl det jag kan säga från mina erfarenheter. Allt beror på vilken nivå man åker på hur man kan och vill utvecklas, vad man prioeterar åkning eller fest eller en bra blandning av allt. Men på detstora hela är Idre absolut ett bra första säsongsställde.

Hoppas att något var till nytta

Lycka till!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp