Nybörjarskidor

Cosic91

Ny medlem
Nybörjarskidor
Tjena

Kommer denna säsongen börja åka väldigt mycket skidor, kommer bli lite mindre ställen jag åker på, men även 1 vecka i Idre och eventuellt några dagar i Sälen eller Åre.

Jag är 180 cm lång, väger runt 67, är väldigt motorisk och har väldigt lätt för att lära mig nya saker.

Eftersom jag inte är så kunnig så undrar jag vilka skidor som skulle passa mig och kanske pjäxor, prislappen får inte vara allt för hög, helst inte över 5000 för både skidor och pjäxor.

Försök även att förklara varför just jag ska välja just dom skidorna osv. så jag får tänka lite själv också.

Hjälp!

Nybörjarskidor
Det bästa är att lägga lite mer krut på pjäxor. Och ja, bra pjäxor kan kosta allt från 2500 och upp...

Sen när det kommer till skidor så är det bäst att gå in i en skiaffär och snacka med personalen. Lyssna på deras råd ang skidor och kolla vad de föreslår för typ av modeller.

Det blir nog svårt att fixa nya bra skidor som du kommer trivas med ett tag till det priset du vill ha - så begagnat kan vara ett alternativ eller så kan du kolla på förra årets skidmodeller som nu borde finnas till nedsatt pris. Det kan va ett bra alternativ då de oftast är rejält mycket billigare än årets modeller men du får ändå oanvända skidor.

Men som sagt, lägg gärna mer pengar på pjäxor, det kommer vara värt det. Gå till en bra bootfitter, fråga, känn efter och låte det kosta lite mer.

Nybörjarskidor
Skall du åka pist? Välj ett par skidor med ordentlig radie, gärna ner till 12-13 meter. De kan gärna vara korta (175 cm t.ex) och de behöver inte vara breda så länge du inte lämnar pisten. Rena nybörjarskidor duger så länge farten är låg, men blir fladdriga när du börjar åka fortare, då behövs bättre skidor.

Mitt första råd är att köpa begagnat. Det bästa är att köpa begagnade tävlingsskidor (slalomskidor). Du får oerhört bra skidor som har sköts pedantiskt. Stålkanterna är ofta tunna eftersom den har slipats så mycket, men det märker du inte av. Ett större problem kan vara att bidningarna kan börja på 10 vilket är för mycket för dig så länge du är nybörjare, så kontrollera noga att du får en bidning som börjar t.ex. på 6.

Varför korta skidor med kort radie? Du kommer lätt att lära dig låta skidorna åka, carva, roligt och lärorikt. Korta skidor är lättare att hantera och är det tävlingsskidor så kan man åka hur fort som helst på dem så länger man carvar utan att de blir instabila. Såsmåningom vill du säkert ha längre och bredare skidor för att åka offpist men bra åkteknik i pist hjälper när man sen vill gå vidare.

Senast ändrad:
Nybörjarskidor
Var bor du någonstans?
Var själv på Team Sportia på Toftanäs i Malmö igår, dom har försäsongspris på en Fischer RC4, fjorårets modell för 2995.- grymt bra pris! Ordinarie pris 6495.-
Köpte även pjäxor, fick fixat en formgjuten sula också.. Blev riktigt bra.

Nybörjarskidor
Mitt råd är att köpa ett par skidor med en radie på ca 15m då det
är lättare för en nybörjare att lära sig carvingtekniken då. På kortare
skidor måste man ju sätta ett lite högre tryck för att få till en ordentlig
carvingsväng. Eftersom du är 180 lång borde du ha skidor som är ca 170 cm
långa. Tänk dock på att det är mycket lättare att få bakvikt på ett par
korta skidor, speciellt om man inte har rätt teknik och position på skidorna.

Sen skulle jag ABSOLUT INTE följa SSyks råd om att köpa tävlingsskidor då
dessa är mycket styvare och garanterat svårare att få tryck i om man är
nybörjare. Det är ju inte för intet att nybörjarskidor är betydligt mjukare
än tävlingsskidor med sandwich-konstruktion.

läs inlägget *skidval | 2004-11-06 14:28*
https://www.freeride.se/expert/view.php?person=23&p=54
där står det lite om Salomon Scream, bl.a att dom är relativt mjuka
vilket jag starkt rekommenderar till en nybörjare.

Det bästa rådet är att gå till närmsta sportaffär och berätta lite om
hur du är som skidåkare.
*tidigare erfarenhet
*kondition (styrka i ben osv)
*vilken typ av backar du kan åka i

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp