Nybörjartips för 180/360

Nybörjartips för 180/360
Hejsan! Har åkt skidor ett tag men har precis skaffat ett par Salomon twintips och tänkte försöka med en 180/360 i hoppet, tittade i Jacobs "tricklista" och det hjälpte inte mycket inför hoppet. kan åka baklänges, svänga o vända, så den delen är avklarad. Men är det lättast att börja åka baklänges och vända framlänges i luften eller tvärtom ? Eller är det lättare att göra en 360 så man inte åker baklänges någon gång? Har ni några andra allmänna tips för nybörjaren i parken eller de som snurrar mycket i parken :-)?

/ Linus

Nybörjartips för 180/360
Åk framlänges, sen kollar du runt axeln och ser hur långt det kommer.

Det finns 74867285827 sånna här trådar så sök i forumet

Nybörjartips för 180/360
ÅK frammåt och snurra 360 det är mycket lättare att klara i stora hopp och dessutom är det mindre läskigt att landa frammåt än bakåt i början=)

Nybörjartips för 180/360
Mitt första snurriga råd är i så fall för tricket 360 då du åker in framlänges är att kolla in denna videosnutt:

Mitt andra snurriga råd är för tricket 180 där du åker baklänges in i hoppet så kan du kolla in denna videosnutt:

Hoppas detta kan vara komplement till Jacobs text. :cool:

Senast ändrad:
Nybörjartips för 180/360
Tjena! Har försökt med 360 nu, gick väl inte så bra, men kan ju inte förvänta sig att klara på första försöket :) Jag slutade snurra efter 180 grader och landade baklänges lite snett och har skitont nu hehe, såg några ungar som va 10 år och körde i de stora hoppen som man va tvungen att hoppa typ 5 långt för att klara landningen och gjorde 360 o allt möjligt, man blir ju inte lite irriterad :P

Nybörjartips för 180/360
LinusBerg sa:
Tjena! Har försökt med 360 nu, gick väl inte så bra, men kan ju inte förvänta sig att klara på första försöket :) Jag slutade snurra efter 180 grader och landade baklänges lite snett och har skitont nu hehe, såg några ungar som va 10 år och körde i de stora hoppen som man va tvungen att hoppa typ 5 långt för att klara landningen och gjorde 360 o allt möjligt, man blir ju inte lite irriterad :P
Testa vidare och tänk på att bli starkare i bålmuskulaturen så att din kropp snurrar med extra kraft (precis som TJ Schiller sa i videoklippet) samt så kan även landningarna ge mindre skador. Bra försökt i alla fall och att du prövat, du kommer säkert få till det perfekt efter mer övning. Strunta i 10-åringarna de har en annan sorts kropp och energi än vad du har så de ska du inte jämföra dig med.

Senast ändrad:
Nybörjartips för 180/360
I3ea sa:
LinusBerg sa:
Testa vidare och tänk på att bli starkare i bålmuskulaturen så att din kropp snurrar med extra kraft (precis som TJ Schiller sa i videoklippet) samt så kan även landningarna ge mindre skador. Bra försökt i alla fall och att du prövat, du kommer säkert få till det perfekt efter mer övning. Strunta i 10-åringarna de har en annan sorts kropp och energi än vad du har så de ska du inte jämföra dig med.
Vet du någon träning som kan stärka bålmuskelaturen?

Nybörjartips för 180/360
om du ska träna bål så är alla sorters magövningar bra som tex situps och så vidare.... sedan kan nedre ryggen vara bra att träna som du kan göra på många olika sätt. Skulle inte rekommendera bara statisk träning utan mera explosiv träning eftersom det är det man har användning av när man hoppar.

Men asså som nybörjare är det inte så viktigt att vara vältränad utan allt handlar om tekniken! så de är bara och nöta och VÅGA så löser det sig ;)

Tillbaka
Topp