Nybörjartips

Dobaket

Ny medlem
Nybörjartips
Hej! jag har åkt skidor vid totalt tre säsongstillfällen och känner att jag hamnat i det stadiet då jag vill få ut mer av min skidåkning och det börjar kännas som att skidorna jag åkt på inte riktigt har varit rätt för min åktyp så att säga.

Jag har därför börjat fundera på om telemark är nåt man borde prova, det ser riktigt härligt ut att kunna svänga sig nerför backen som en riktig kung :cool: Samtidigt är jag knappast en jätteerfaren skidåkare, men nån gång måste man ju prova! Skulle nån av er rekomendera mig att provåka telemark nu när jag åker till gasteinertal, och var kan man hyra o vad ska jag kika efter på utrustningen?

Senast ändrad:
Nybörjartips
Klart du ska testa telemark! Skidvana i allmänhet underlättar alltid när man ska lära sig men samtidigt är det nog snarare en fördel om du inte är alltför inkörd på vanlig parallellsväng. Dessvärre är det inte alltid det finns ett särskilt stort utbud att telisprylar hos uthyrarna. Jag tycker dock du ska titta efter en vanlig carvingskida med ganska utpräglad midja. Det är heller ingen nackdel om den har en liten tip rocker, även kallad early rise (innebär att skidans spets börjar lite tidigare än på traditionella skidor). Detta gör skidan mer lättsvängd både i och utanför pisten.
Lycka till och kör hårt!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp