Nyckelben

• Trådstartare Trådstartare s_ander
  • Start datum Start datum
S

s_ander

Guest
Nyckelben
Någon som har erfarenhet av ett brutet nyckelben som vet hur bra hållbarhet benet har efter ungefär 6 månader?

Nyckelben
det e rätt lugnt när benet väl är läkt. testa dock inte att åka samma vecka som du brutit det, har det växt ihop lite och man sen slår upp det igen gör det så sjukt jävla ont och du får en jävla bula på benet.

obs risk för operation och grejer ;)

Nyckelben
Brutit mina nyckelben ett antal ganger, gor jatte ont dom forsta veckorna, men efter nagra veckor ar du fit for fight igen.
Har brutit ett antal ben i min kropp och maste saga att nyckelbenet ar det som laker fortast och gor minst ont.
Dom ganger jag har brutit nyckelbenet har det tagit 4- 6 veckor tills jag har varit pa bradan eller ridit min hast igen, men jag antar att det ar olika fran person till person.
Lycka till och hoppas att du snart ar aterstalld igen!!

Nyckelben
vill absolut inte måla fan på väggen men har du otur o inte kan ta de lugnt så kan det ta många månader.
ja bröt ett efter en rejäl krasch, det tog ca ngn månad innan de va "ok" men säkert 6-7 mån innan ja kunde stryketräna fullt o bära tung ryggsäck vid t.ex. klättring utan o känna av skadan och eller få problem, om du nu håller på med sånt. till mig sa de först 4-6v, tjena...

felet jag gjorde var att jag jobbade i disken i kittelfjäll ett par veckor efteråt och tränade massa skit man inte ska. det lovar ja att man får sota för för de drar bara ut på läkeprocessen rejält. efter ett drygt halvår började brosket försvinna.

surf´s up! /oskar

Nyckelben
Har nu gått med brutet nyckelben i drygt 16 månader. Ska opereras i höst. Fick höra av läkaren att ungefär 3% av alla nyckelbensbrott inte läker ordentligt (eftersom man inte kan gipsa), men av dessa så behöver man bara operera ett fåtal, då man faktiskt kan leva med brutet nyckelben resten av livet.

För mig tog det en bra bit över halvåret innan jag kunde stå på händer och göra armhävningar. Åka skidor med full kapacitet fungerade bra säsongen efter.

Har brutit nyckelbenet tidigare, då var jag 100% återställd efter 2mån. Smärtan försvann efter en vecka eller två.

Nyckelben
åkte skidor i norge ca 8 veckor efter brottet och det gick väldigt bra, trots att jag kraschade rätt rejält ibland.

Nyckelben
Min farsas nyckelben har lossnat från sitt ena fäste, alltså det sitter löst, och pekar typ upp. De kan opereras, men är ingen idé, eftersom han klarar sig lika bra utan det. Han känner inte av det någonting.

Nyckelben
veeco sa:
det e rätt lugnt när benet väl är läkt. testa dock inte att åka samma vecka som du brutit det, har det växt ihop lite och man sen slår upp det igen gör det så sjukt jävla ont och du får en jävla bula på benet.

drar upp en gammal tråd då jag it orkar göra en ny. Någon som vet hur "sjukt jävla ont" det gör att bryta upp ett "halv-läkt" nyckelben ? har haft det brutet i två veckor imorrn, och är rädd att jag kan ha brytit upp det lite igår.

Nyckelben
jns;

Det svider till lite kan jag meddela. Jag "klöv" mitt nyckelben mot bröstbenet. Fick en smäll på det några veckor in i läkeprocessen. Det är inte att rekomendera. Speciellt då det kan sätta sej i skallen och blockera lite. Men enligt läkaren så blir benet troligtvis hårdare efter du brutit det, om det fått läka rätt vill säga. Men jag skulle hålla mej lugn ett par veckor till. Ett tips bara.

Nyckelben
Jag har precis kommit hem från alperna, 2 veckor tidigare än planerat, pga i brutet nyckelben. Jag har fått någon slags stöd som skall tajtas ganska hårt, och hålla tillbaka axlarna. Jag har det på dag och natt, men det känns trots allt som att man rör armen för mycket hela tiden. Dessutom börjar jag bli väldigt frstad att ta av skiten så att man kan ta på sig en vanlig tröja igen. Är det någon som har erfarenhet av en sån här "nyckelbensmitella". Hur länge ska man behöva ha den på?

Nyckelben
jns sa:
veeco sa:

drar upp en gammal tråd då jag it orkar göra en ny. Någon som vet hur "sjukt jävla ont" det gör att bryta upp ett "halv-läkt" nyckelben ? har haft det brutet i två veckor imorrn, och är rädd att jag kan ha brytit upp det lite igår.
nej ja tror inte det alla fall ja tror det var det jag gjorde mitt nyckelben kommer läcka om 1 år och jag bröt det för en månad sen tror jag har brytit upp det tre gånger

Nyckelben
Bara du tar det lungt och inte hänger, klänger eller ramlar på det innan det läkt ihop är det lungt, något som jag har erfarenhet av, jag fick 3 veckor till pga att jag inte lyssnade på doktorn.

Sammanfattning: Lyssna på vad doktorn ger för instruktioner, då läker det snabbare.

Nyckelben
jag bröt mitt, det tog cirka 6 veckor innan ja var "fit for fight",
men ungefär 3:dje veckan rammlade jag ner för en klätterstälning xD
de gjorde bara ont och de va ingen fara med läkningen.

Nyckelben
Timon83 sa:
Jag har precis kommit hem från alperna, 2 veckor tidigare än planerat, pga i brutet nyckelben. Jag har fått någon slags stöd som skall tajtas ganska hårt, och hålla tillbaka axlarna. Jag har det på dag och natt, men det känns trots allt som att man rör armen för mycket hela tiden. Dessutom börjar jag bli väldigt frstad att ta av skiten så att man kan ta på sig en vanlig tröja igen. Är det någon som har erfarenhet av en sån här "nyckelbensmitella". Hur länge ska man behöva ha den på?
Jag har just nu sedan två veckor tillbaka ett brutet nyckelben, och har ett sk. "åttabandage" eftersom benändarna hade växt ihop fel.. Jag måste ha det som du sa natt o dag, och det drar axlarna bakåt och spänner hemskt under armarna.. Ja ska ha mitt bandage i 4 veckor, 3 veckor till.. Första veckan hade jag en vanlig mitella.. Jag vet hur frestande det känns att slita bort hela skiten!

Nyckelben
Har nu varit hos två läkare på hemma plan efter att ha brutit nyckelbenet i italien och kan sammanfattat det på detta sättet. Fick en åtta nere i italien men den är enligt svenska läkekåren inte nödvändig att använda utan är bara till för smärtlindring. Små rörelser är bra och man ska absolut inte hålla armen stilla under läkeprocesen.

-Åke

Tillbaka
Topp