Nyexploatering av skidort i norra Lappland

Skulle du kunna lägga upp bilderna som länkar istället, det jag får upp nu är bilder med en webbadress. Jag gillar din idé även om jag tror det kan bli svårt att sälja den. Jag kan spåna vidare på liftdragning och sånt när jag ser bilderna

Borkan sa:
Kan man få en lägesrapport om projekt Tarrekaise.
Ja den här tråden verkar ha dött. Hur går det med projektet? Om jag själv kunde få någon riskkapitalist (eller oljeshejk) att hosta upp pengar så skulle jag försöka hitta ett bra berg som uppfyller några (gärna alla) av följande kriterier:

-Topografi med möjligheter till varierad åkning
-Bra möjligheter till skidåkning i skog (pist/off-pist) med tanke på det svenska vädret
-Bra kommunikationer, gärna nära stor väg, järnväg och flygplats
-Närhet till någon form av samhälle med befintlig kringservice
-Möjlighet att bygga ihop och/eller samarbeta med befintlig skidort

Förmodligen underlättar ovanstående att få loss pengar.

Senast ändrad:
Låter ju som en grym grej att göra! Men den viktigaste frågan återstår, hur ska hela kalaset finansieras?:)

Hej på er!
Ska vi hålla drömmen vid liv lite till kanske?

Man behöver ju egentligen ingen lift för att åka lite skidor!
Man kan ju göra så här istället! :cool:

Nedan också länk till deras youtube kanal!
Island Lake Cat Skiing

Då behöver man förutom lite tillstånd från berörd myndighet följande:
Helikopter inkl. pilot/er.
Pistmaskin/Vessla.
Några snöskotrar och fyrhjulingar.
Timmerstugor som bildar en mindre by, varav en eller två större för kök/bar, dusch, bastu, samt utrymme att umgås i de dagar man inte kan åka skidor.

Här finns det säker möjlighet till sponsring i uppstartsskedet då det inte blir så mycket låsta inventarier.
Är ju bara vatten och avlopp, samt husgrunderna som inte går att flytta på.

Låt oss drömma lite till!

Den där typen av åkning kan du glömma i terrakaise jocke. vi snackar om lappländska karga arktiska fjäll. där finns inge granskog, utan snarare 1-3 fjällbjörkar. Finns ingenting som håller kvar pudersnön på marken, allting kommer blåsa bort.
terrakaise är inte ett idealiskt fjäll för puderfantaster.

//anna

vougga sa:
Den där typen av åkning kan du glömma i terrakaise jocke. vi snackar om lappländska karga arktiska fjäll. där finns inge granskog, utan snarare 1-3 fjällbjörkar. Finns ingenting som håller kvar pudersnön på marken, allting kommer blåsa bort.
terrakaise är inte ett idealiskt fjäll för puderfantaster.

//anna
Missförstå mig rätt!
Det är ju inte pudret och granarna som jag tänker på!
Utan det anläggningstekniska!
Istället för att sätta upp liftar och en massa fast dyr utrustning så räcker det ju med pistmaskin eller dylikt att tolka efter, eller helikopter att sätta upp folk med och ha koll på från luften!
Stugor och lodge behöver ju inte ens ligga i närheten om man har helikopter! Du behöver inga vägar. Man kan anlägga en enkel landningsbana och chartra mindre flygplan och flyga in folk med!

// Jocke

Tillbaka
Topp