Nyexploatering av skidort i norra Lappland

Fredrik-BD

Ny medlem
Tjena!
Jag är i startgroparna med ett projekt jag dragit igång. Det handlar om exploatering av en skidanläggning som skulle erbjuda norra Europas mest exklusiva skidåkning. Den totala fallhöjden blir närmare 1300 meter (Åre är i nuläget störst med 890 meter, Riksgränsen 350 meter). Fjället erbjuder många fina nedfarter för de som söker offpiståkning i högklass.
Har skissat på transportsystem. Bifogar bilder från Google Earth där jag märkt ut de tänkta linbanorna. Har kontaktat både Doppelmayr och Leitner för olika transportlösningar. Stolbana verkar vara uteslutet eftersom restiden i en stol inte bör överstiga 9 minuter med tanke på nedkylningsrisken. Det innebär att en kopplingsbar stolbana som får gå i max 5m/s inte bör bli längre än ca 1500 meter. Här blir den längsta banan 3600 meter och dom två andra runt 1900 meter resp 2000 meter. Eftersom fjället har fina raviner så tycker jag det kan vara lämpligt att lägga linbanor där eftersom de då blir mer skyddad för vinden än när linbanan utgör högsta punkten över marken. Skulle vara kul om nån här på forumet har lust att komma med lite synpunkter.

Take Care /Fredrik :D

Länkar till olika tillverkare
http://www.leitner-lifts.com/default.asp?l=2
http://www.doppelmayr.com/default.php?lid=2&frs=210

01_projekt.jpg

02_Linbana1_Dalstation.jpg

03_Linbana1_Mitten.jpg

04_Linbana1_Bergstation.jpg

05_Linbana2_Dalstation.jpg

06_Linbana2_Mitten.jpg

07_Linbana2_Bergstation.jpg

08_Linbana3_Dalstation.jpg

09_Linbana3_Mitten.jpg

10_Linbana3_Bergstation.jpg

Senast ändrad:
Verkar awesome med en skidort i Sverige med sådana höjdmetrar. Dock tror jag inte det är det som är det allra viktigaste, det viktigaste är att ni kan erbjuda många olika sorters boende och framförallt en enkel och gärna miljövänlig transport från större städer dit. Var ligger stället? Kan man flyga eller åka tåg dit? Det höjer statusen jättemycket om man slipper åka bil/buss. Lyckas ni med det kommer det nog bli riktigt grymt! Då kommer nog många svenska välja att åka dit ist för alperna. För vem vill inte åka grym åkning i Sverige?

Det ligger i Jokkmokks kommun. Det är just transporterna som är det stora problemet. Man kan annars flyga till Gällivare och därifrån skulle det ta ca 2 timmar med buss till Kvikkjokk. Det viktigaste innan första spadtaget tas är att undersöka vad det finns för intresse för den här typen av skidåkning. :)

/ Fredrik

1. Liftarna är sjukt långa, d.v.s. enormt dyra. Hur täcker du det?
2. Är du 100 på dragningen av liftarna? Verkar som man kan nå mer ytor med kortare liftar?
3. Beräknade restider från sthlm, göteborg och malmö?
4. Vad kostar infrastruktursutbyggnader? Vad finns redan, vad behöver göras? (Vatten, avlopp ,el, IT, vägar, järnväg, flygplatser, övrig kommunikation.)
5. Hur ser behovet ut? Är det verkligen ett sug efter sådana orter?
6. Säsong - hur lång är säsongen så här långt norrut? Går det att sparka igång i januari, eller blir det drägligt först i slutet av februari?
7. Fallhöjd på 1300 meter låter ju gött - men hur mycket av denna fallhöjden kommer skidåkaren betrakta som "bra" fallhöjdsmeter?

"Det viktigaste innan första spadtaget tas är att undersöka vad det finns för intresse för den här typen av skidåkning"
Klart 100% av alla som åker skidor är intresserade rent spontant. Men folk är ju bara reellt intresserade om man kan konkurrera med pris, utbud och tillgänglighet. Kan man det här?

Lös alla problem ovan, räkna på vad det kostar för alla intressenter (stat, kommun, investerare, vägverk etc) och skissa lite på hotell, stugbyar, parkeringar, kommunikationer, stugbyar, vandrarhem, restauranger etc så går det att avgöra om det är en realistisk idé. Sen får man spåna fram en bra profil för orten; westernstuk á la kittelfjäll, stora berg á la riksgränsen, nästan-som-alperna á la åre eller skogsmulleort á la abisko?

Därefter är det bara att hitta investerare.

Piece of cake! :D
Hör av dig om du behöver hjälp med marknadsföring ;)

Den blå linbanan är väldigt lång upp till där de 2 ravinerna går ihop till 1.
Om du tittar på första krönet (ca 900 meters höjd) den blå linbanan gör innan den går in i ravinen alltså toppen till vänster om ravinen nerifrån sett. Den toppen är 1700 meter hög och det är ca 3300 meter upp till den toppen från den punkt där den blå dalstationen är utsatt. Om man nöjer sig med en lift dit så finns inget alternativ vid hårt väder och hela anläggningen får hålla stängt.

Men jag är heller inget proffs på projektering av liftsystem så det här är nåt som nån auktoriserad får titta på. I nuläget är det lite förslag på hur det skulle kunna se ut. Nordsidan av fjället har väldigt fina förutsättningar med färre klyftor vilket ger brantare åkningar och något kortare liftar. Nackdelen är att det ligger i skugga så man inte får uppleva den underbara vårvinterns värmande sol. Vid temperaturer på -15 i mars månad så är man glad för den sol man kommer åt. :)

Senast ändrad:
Men vad i helvete... :lol:

Lycka till att dra det här i hamn, kommer gå åt en och annan investerare... kanske skulle du försöka dra ombord Skistar. De har väl ingen anläggning så här långt norrut!

Synd det där med skuggan bara...

Borde gå att hitta investerare till det här... Riskkapitalister finns det gott om. Kör hårt, ska bli spännande att följa projektets framväxt.

The-Geb sa:
Borde gå att hitta investerare till det här... Riskkapitalister finns det gott om. Kör hårt, ska bli spännande att följa projektets framväxt.
Exakt! Om det ena bolaget går i kk så kommer nästa och tar över och så rullar anläggningen vidare. :)

Skämt åsidå så tror jag stenhårt på min idé. Jag tycker heller inte man ska börja i nån mindre skala eftersom då sticker man inte ut och då kommer anläggningen gå med förlust pga svagt intresse.

Det gäller att erbjuda nåt som saknar motsvarighet tycker jag. :)

jäklar va kul de skulle vara om de blir nått av projektet :D håller tummarna !!! brukar finnas en tvist med lokalbefolkningen vad gäller såna här projekt. Typ om de e betesplatser för renar tex, lr om de kanske redan är ett naturreservat.

Senast ändrad:
Fjället heter Tarrekaise och ligger ca 2 mil väster om Kvikkjokk där vägen slutar. Man måste alltså förlänga vägen in i Tarradalen och bygga hotell i anslutning till anläggningen. El och vatten måste dit också. Det är nu man ska passa på att investera när det går bra för Sverige. Jag tror att min idé skulle få ett internationellt intresse eftersom det är väldigt snösäkert här uppe.

Länkar till STF hemsida där man kan se bilder på Tarrekaise. Det här är ett riktigt fjäll och ingen vanlig kulle. :)

http://www.svenskaturistforeningen....Fjallstugor/STF-Fjallstuga-Tarrekaise/Bilder/

För att du ska vara attraktiv för ungdomar så bör du satsa på en park med en kort/snabb lift i direkt anslutning till parken. Parken får gärna också vara lite avskiljd ifrån resten av backarna så det inte blir onödig trafik i parken. Annars brukar det vara ganska lagom med en lutning på runt 18 grader för att få till en bra park.

/Linus

väldigt cool idé!

som sagt det svåra kommer vara att marknadsföra orten på rätt sätt. för sydsvenskarna kommer det ta lika lång tid att ta sig till din backe som det tar att komma ner till alperna.

du bör göra en plan för hur folk ska transportera sig till och ifrån din skidort.

ligger inte terrakaise i laponia? jag vet inte om det ligger i en nationalpark men det kan vara känsligt ämne att smälla upp liftar där.

Äger du marken eller går det ens att köpa den? Dalen nedanför skidsystemet är ett naturreservat (http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8233-7.pdf). Dock finns det anläggningar i USA som ligger i eller delvis i naturreservat (t.ex. Breckenridge) varför det kanske inte är en omöjlighet att få dispens för exploatering även i Sverige. En väg måste dras genom en stor del av naturreservatet.

view.php
[/url][/img]

Dalliften startar vid ett bäckdelta och bör därför flyttas åt vänster till mer väderstabil mark. Hur ser det ut på vårkanten? Går det att ta sig ned för berget utan allt för stora svårigheter för de som inte väldigt erfarna skidåkare utan att behöva åka mitt i den fors/bäck som bildas?

Nederbördsdata, normalvärden verkligt årsmedel (mm) 1961-1990:
view.php
[/url][/img]

Andel snö av totala årsnederbörden 1961-1990 (%):
view.php
[/url][/img]

En analys av historiska data för alla årets månader ser man att mest nederbörd i området sker under juli-januari. Nederbördsfattigt speciellt april-juni, men det är ju bra.

Senast ändrad:
LarsI sa:
Äger du marken eller går det ens att köpa den? Dalen nedanför skidsystemet är ett naturreservat (http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8233-7.pdf). Dock finns det anläggningar i USA som ligger i eller delvis i naturreservat (t.ex. Breckenridge) varför det kanske inte är en omöjlighet att få dispens för exploatering även i Sverige. En väg måste dras genom en stor del av naturreservatet.

Dalliften startar vid ett bäckdelta och bör därför flyttas åt vänster till mer väderstabil mark. Hur ser det ut på vårkanten? Går det att ta sig ned för berget utan allt för stora svårigheter för de som inte väldigt erfarna skidåkare utan att behöva åka mitt i den fors/bäck som bildas?
Det är statlig mark och området ligger strax söder om Sareks nationalpark. Tarradalen ingår mycket riktigt i Pärlälvens naturreservat. Jag har varit i kontakt med ett flertal personer på Länsstyrelsen i Norrbotten och det går att få dispens för att bygga liftar och vägar om syftet är för att tillvarata intresset för friluftsliv och inte i näringssyfte.

Eftersom det finns en del samebyar runtom så vore det bästa att hitta ett sätt att samarbeta med samerna så dom också vinner nånting på det så att det inte uppstår konflikter.

Angående jokken som har sitt delta i dalen så har jag tänkt på det där. Om man flyttar dalstationen mer västerut så kommer linbanan få betydligt högre punkt över kammen. Vid hårt väder så vill jag kunna hålle den nedre linbanan öppen och låta den gå i vindskyddad terräng så långt det är möjligt. Vid en västligare dalstation så minskar den möjligheten eftersom krönet hamnar på över 1000 möh.

Hur kan man lösa det i så fall?

tror på den här skid orten de är väldigt extrem terräng i området men för att lyckas så måste de finnas mer än extrem terräng kanske pister som man kan hålla tävlingar i och fet park så alla jibbers har nåt att göra...

11_Nordsida_1.jpg

Vy från norr mot linbana 3:s bergstation.

12_Nordsida_2.jpg

Vy från öster mot linbana 2:s bergstation.

Som ni ser så finns väldigt mycket att göra av nordsidan. Allt handlar bara om vad det får kosta.

Angående jokken och att du inte vill att liften ska gå för högt över krönet kan liftar vinklas. Se t.ex. sittliften i idre fjäll eller vinkelliften i riksgränsen. Dock tror jag att beroende på stora skillnader i höjder och vinklar ev. kan vara en begränsning för sådana. Är det släpliftar som är planen eller hur var det?

Senast ändrad:
Grym idé, projekt kanske man ska kalla det. hoppas det blir av och att det lir något bra utav det! :D ;)

combatspenat sa:
För att du ska vara attraktiv för ungdomar så bör du satsa på en park med en kort/snabb lift i direkt anslutning till parken. Parken får gärna också vara lite avskiljd ifrån resten av backarna så det inte blir onödig trafik i parken. Annars brukar det vara ganska lagom med en lutning på runt 18 grader för att få till en bra park.

/Linus
För det är troligt att jibbers kommer åka så långt till en ort som ligger så avsides? Tänk om tänk rätt..

Fredrik-BD sa:
det går att få dispens för att bygga liftar och vägar om syftet är för att tillvarata intresset för friluftsliv och inte i näringssyfte.
Jag undrar vem du/ni är som står bakom projektet. Du vill exploatera ett område i en nationalpark, men inte i "näringssyfte", är det tänkt att skidanläggningen ska drivas på ideell basis och av PRAO-elever?
Vilka investerare är beredda att gå in i det här, och framför allt med vilka syften om det inte får drivas i näringssyfte?
Dessutom, finns det ett behov av en sådan anläggning? I en tid där miljötalibanerna redan står och knackar på regeringsdörren med sina vattenkraftverk och vindkraftverksparker känns det lätt att ifrågasätta stora nybyggnationer i redan skyddade områden...
Men visst, om ni tror att det går att få ekonomi i det hela så kör på. Men det är mycket som ska till.

Shit vilket drag i den här tråden.

Fredrik-BD: Har du varit på platsen IRL?
Man kanske skulle knata dit i vinter och smacka upp ett tält och göra lite "research" :)

Jag har aldrig varit upp på själva Tarrekaise utan bara i närheten. Jag funderar på att dra dit nu i sommar. Från öster är det inte så brant att ta sig upp. Annars har STF övernattningsstugor i Tarradalen.

tompan14 sa:
Fredrik-BD sa:
det går att få dispens för att bygga liftar och vägar om syftet är för att tillvarata intresset för friluftsliv och inte i näringssyfte.
Jag undrar vem du/ni är som står bakom projektet. Du vill exploatera ett område i en nationalpark, men inte i "näringssyfte", är det tänkt att skidanläggningen ska drivas på ideell basis och av PRAO-elever?
Vilka investerare är beredda att gå in i det här, och framför allt med vilka syften om det inte får drivas i näringssyfte?
Dessutom, finns det ett behov av en sådan anläggning? I en tid där miljötalibanerna redan står och knackar på regeringsdörren med sina vattenkraftverk och vindkraftverksparker känns det lätt att ifrågasätta stora nybyggnationer i redan skyddade områden...
Men visst, om ni tror att det går att få ekonomi i det hela så kör på. Men det är mycket som ska till.
Det kanske lät lite vilseledande det jag skrev. Vad jag menade var att länsstyrelsen inte beviljar tillstånd i näringssyfte utan endast i syfte att främja friluftslivet. Men självklart är ju tanken att anläggningen ska gå runt och inte gå med förlust. Projektet är ett idéellt initiativtagande från mig personligen och det finns ännu inget registrerat bolag som står bakom projektet. Jag har alldeles nyligen påbörjat det här och tänkte att Freeride är ett bra forum att sprida tankar och idéer på. Jag hoppas hitta likasinnade som har ambitioner som jag att ta tillvara på den underbara natur Sverige har att erbjuda för vårt gemensamma intresse. Jag vill skapa möjligheter för alla offpistälskare att hitta offpiståkning i absoluta toppklass utan att behöva ta helikopter eller toppbestigningar som tar väldigt mycket energi.
Tarrekaise ligger inte i en nationalpark.

Hasse_Lindborg sa:
combatspenat sa:

/Linus
För det är troligt att jibbers kommer åka så långt till en ort som ligger så avsides? Tänk om tänk rätt..
Om de nu ändå ska bygga sig "Sveriges största skidanläggning" och sen inte ha en park av rang så är det något som inte står helt rätt till. Se till försäljningen på skidor som säljs och vilka liftar som är flitigast använda i de svenska skidsystemen. Till och med de dagar när det ligger 30 cm puder i hela skidanläggningarna så söker sig ändå mycket folk in i parken. Jag tror dessutom att bygga en anläggningen för bara en typ av åkning är dödsdömt i Sverige, nej du behöver något för hela familjen!

Senast ändrad:
combatspenat sa:
Hasse_Lindborg sa:
Om de nu ändå ska bygga sig "Sveriges största skidanläggning" och sen inte ha en park av rang så är det något som inte står helt rätt till. Se till försäljningen på skidor som säljs och vilka liftar som är flitigast använda i de svenska skidsystemen. Till och med de dagar när det ligger 30 cm puder i hela skidanläggningarna så söker sig ändå mycket folk in i parken. Jag tror dessutom att bygga en anläggningen för bara en typ av åkning är dödsdömt i Sverige, nej du behöver något för hela familjen!
SÅ klart det skall finnas en park men du behöver inte bygga en park för flera hundratusen för den tillströmningen på jibbers kommer det inte vara som åker så långt bort kan jag lova. Jag har varit i närheten av detta berg och det ligger LÅNGT borta från något annat. Riksgränsen är centralt beläget i jämförelse.

combatspenat sa:
Det ligger mycket i det du säger. Om skidåkningen inte tilltalar hela familjen så finns det risk att många väljer att inte fara. Det måste finnas nån typ av barnområde och vissa blå och gröna pister. Tungdpunkten kommer dock att vara röda och svarta offpistnedfarter. Ytterligare en anledning att jag inte vill dra dalliften mer västerut är att jag inte tycker det är så lämpligt om pisterna ner mot dalen har 45 graders lutning eftersom det utestänger de som inte är så skickliga. De branta pisterna ska då ligga i den övre delen. Toppen väster om dalliften är också intressant eftersom den består av väldigt extrem terräng. Den är nästan som en vägg mot söder. :D

Hasse_Lindborg sa:
SÅ klart det skall finnas en park men du behöver inte bygga en park för flera hundratusen för den tillströmningen på jibbers kommer det inte vara som åker så långt bort kan jag lova. Jag har varit i närheten av detta berg och det ligger LÅNGT borta från något annat. Riksgränsen är centralt beläget i jämförelse.
Det är bara 2 mil in till centrala Kvikkjokk. :)

Hasse_Lindborg sa:
combatspenat sa:
Hasse_Lindborg sa:
Jo men det är ju inte så dyrt att dra en 300 meters släplift typ ankare eller knapp. Man får dessutom ut otroligt mycket åkning på det, skulle tro att du tjänar in det ganska snart. Det finns inte många skid eller snowboard som orkar åka flera KM för att få åka på ett eller två hopp. Då Är det bättre att man har en kort lift, liknande funäsdalsberget eller kläppen.

combatspenat sa:
Hasse_Lindborg sa:
combatspenat sa:
Jo men det är ju inte så dyrt att dra en 300 meters släplift typ ankare eller knapp. Man får dessutom ut otroligt mycket åkning på det, skulle tro att du tjänar in det ganska snart. Det finns inte många skid eller snowboard som orkar åka flera KM för att få åka på ett eller två hopp. Då Är det bättre att man har en kort lift, liknande funäsdalsberget eller kläppen.
Du vet inte va det kostar att köra pistmaskin va? En park med hundra arbetstimmar i pistmaskin kostar ca 150000:- i driftskostnad. Plus personalkostnad. Sen kan du kanske själv räkna ut hur många timmar det krävs för att underhålla parken.

Så om du skall ha en park som i Lindvallen, Funäsberget med flera ställen så skulle det kosta en hel del. Sen tillkommer en lift på minst 500000:- som en gångs kostnad + underhåll av den + personal till den.

Hasse_Lindborg sa:
combatspenat sa:
Hasse_Lindborg sa:
Du vet inte va det kostar att köra pistmaskin va? En park med hundra arbetstimmar i pistmaskin kostar ca 150000:- i driftskostnad. Plus personalkostnad. Sen kan du kanske själv räkna ut hur många timmar det krävs för att underhålla parken.

Så om du skall ha en park som i Lindvallen, Funäsberget med flera ställen så skulle det kosta en hel del. Sen tillkommer en lift på minst 500000:- som en gångs kostnad + underhåll av den + personal till den.
Jag vet mycket väl vad det kostar att köra en pistmaskin och driva en park, har själv arbetat med att bygga park både i Sverige och i Österrike. Jag tvivlar inte ett dugg på att man tjänar in varenda krona man lägger ner på en park om det sköts på rätt sätt. En skidanläggning utan park är inte en komplett anläggning, då väljs den bort av många.

De som söker sig till Tarrekaise är inte ute efter en park. De söker sig dit av helt andra anledningar.
De som vill åka i en park kan väl fara till Lindvallen eller Funäsberget då. :)

Tarrekaise kan erbjuda just den skidåkning som andra anläggningar saknar förutsättningar för.

Senast ändrad:
combatspenat sa:
Jag vet mycket väl vad det kostar att köra en pistmaskin och driva en park, har själv arbetat med att bygga park både i Sverige och i Österrike. Jag tvivlar inte ett dugg på att man tjänar in varenda krona man lägger ner på en park om det sköts på rätt sätt. En skidanläggning utan park är inte en komplett anläggning, då väljs den bort av många.
Då så. Då borde du kanske kolla på läget var stället skall ligga oxå? Klart man skall ha en park som jag har skrivit. Men ingen stor park. Räcker i detta fallet som en komplement park med 2-3 hopp och 3 rails och då snackar vi om en helt annan penga summa plus ingen speciell lift.

Vet med säkerhet att det finns en del parker i Sverige/Schweiz som inte går runt men har det som service. Och i detta fallet behövs det bara som ett komplement skulle jag tro.

Men det är min åsikt.

Fredrik-BD sa:
De som söker sig till Tarrekaise är inte ute efter en park. De söker sig dit av helt andra anledningar. :)
Absolut, men jag tror ändå att du ska få det att kunna fungera ekonomiskt så måste anläggningen vara komplett. Då ingår Bland annat, en park, barn/nybörarjarområde och blåa/röda backar för "vanliga dödlig". Hade ju varit fantastiskt om det gick att satsa på bara lite extremare åkare. Men det går ju inte så bra för de anläggningarna i den kategorin, vi behöver inte nämna namn eller peka finger ni vet nog vilka som jag tänker på.

Fredrik-BD sa:
De som söker sig till Tarrekaise är inte ute efter en park. De söker sig dit av helt andra anledningar.
De som vill åka i en park kan väl fara till Lindvallen eller Funäsberget då. :)

Tarrekaise kan erbjuda just den skidåkning som andra anläggningar saknar förutsättningar för.
Helt rätt tänkt...

Tillbaka
Topp