Nyexploatering av skidort i norra Lappland

Herregud!
Som Fredrik precis sa, man åker inte halvvägs till ingenstans och sen trettiotvå mil till för att köra en park som är bland de bättre i Sverige. Anledningen till att Kläppen och Sälenområdet har bra parker är att de måste ha det för att differentiera sig. Utan parken är anläggningen skit. Denna anläggningen skulle ha så sjuk åkning (verkar det som...) att man inte skulle bry sig om park. Klarar man sig utan park i Kittelfjäll? Jajjemensan!

Det är så mycket vettigare att lägga ev. parkpengar på att glesa skog och jobba med förebyggande säkerhet på berget.

Ska La Grave bygga en 300m's släplift och shapa ihop en schysst svart linje. Näe, inte så bra idé va?

Hasse_Lindborg sa:
combatspenat sa:
Jag vet mycket väl vad det kostar att köra en pistmaskin och driva en park, har själv arbetat med att bygga park både i Sverige och i Österrike. Jag tvivlar inte ett dugg på att man tjänar in varenda krona man lägger ner på en park om det sköts på rätt sätt. En skidanläggning utan park är inte en komplett anläggning, då väljs den bort av många.
Då så. Då borde du kanske kolla på läget var stället skall ligga oxå? Klart man skall ha en park som jag har skrivit. Men ingen stor park. Räcker i detta fallet som en komplement park med 2-3 hopp och 3 rails och då snackar vi om en helt annan penga summa plus ingen speciell lift.

Vet med säkerhet att det finns en del parker i Sverige/Schweiz som inte går runt men har det som service. Och i detta fallet behövs det bara som ett komplement skulle jag tro.

Men det är min åsikt.
Vi är inne på helt samma linje. Jag säger inte att det ska vara en stor park, men att om man ändå ska ha en park så ska den vara välskött och gärna en snabb och kort lift i nära anknytning. Att ha en park som underhålls en gång i veckan och som man måste åka lift i en kvart för att sedan åka i pisten i tio minuter för att ens ta sig till hör till 90-talet.

Carled sa:
Herregud!
Som Fredrik precis sa, man åker inte halvvägs till ingenstans och sen trettiotvå mil till för att köra en park som är bland de bättre i Sverige. Anledningen till att Kläppen och Sälenområdet har bra parker är att de måste ha det för att differentiera sig. Utan parken är anläggningen skit. Denna anläggningen skulle ha så sjuk åkning (verkar det som...) att man inte skulle bry sig om park. Klarar man sig utan park i Kittelfjäll? Jajjemensan!

Det är så mycket vettigare att lägga ev. parkpengar på att glesa skog och jobba med förebyggande säkerhet på berget.

Ska La Grave bygga en 300m's släplift och shapa ihop en schysst svart linje. Näe, inte så bra idé va?
Exakt! Stockholmare reser inte 120 mil för att åka i en park när det finns parker inom 30 mils radie. Tarrekaise ska inte konkurrera om den åkning som erbjuds i mellansverige.

Det kommer kosta tillrävkligt mycket pengar att driva Tarrekaise eftersom man kommer få lägga stora resurser på att spränga laviner. Bara liftsystemet skulle kosta runt en halv miljard om det stoppar.

Kul, skön och framförallt tokig ide.

Jag tror problemen är:

få folk att komma dit för det är långt bort från befolkningen.

känsligt fördåligt väder på kalfjället där. Dålig snö på vintern på hög höjd/dåligt väder.

Infrastruktur

....
Men problem är till för att lösas.

Ang dåligt väder på kalfjället i dessa regioner. Är det viktigt med brant skog på förhållandevis låghöjd, där snön ligger skyddad från vindar. Denna åkning måste vara stommen i anläggningen och skogen bör ge okej fallhöjd också då många dagar jan-aprl ja till slutet maj går bort av vädret.

Senast ändrad:
Riksgränsen har ofta fullbelagt så jag vet att folk tar sig till ställen som har nåt exklusivt att erbjuda även om avståndet är långt. I det här fallet tar man tåget till Murjek för att sen åka buss 20 mil. :)

Senast ändrad:
Fredrik-BD sa:
Riksgränsen har ofta fullbelagt så jag vet att folk tar sig till ställen som har nåt exklusivt att erbjuda även om avståndet är långt. I det här fallet tar man tåget till Boden för att sen åka buss 30 mil. :)
Just riksgränsen är ju en av de anläggningar som inte går med plus och inte gjort det på många år...? Tuvärr. Jag förstår också att det är storbergsåkningen som ska locka folket, men jag tror att det är svårt att driva en anläggning som inte tilltalar alla skidturister. Men bevisa mig gärna fel, jag skulle inte ha något emot att ta ett par svängar i det påtänkta området.

Kul idé men på tanke att det bor 2 pers per fjärde mil där uppe :/
Svårt att få dit folk skulle jag tro.

Dbarkvik sa:
Kul idé men på tanke att det bor 2 pers per fjärde mil där uppe :/
Svårt att få dit folk skulle jag tro.
Njaa det bor mycket folk inom fyrkanten och i Malmfälten. Från Lule är det det ca 30 mil till Tarrekaise jämfört med ca 50 till Gränsen

Förutsätter att den här tråden är ett skämt men utifall den inte är det: Varför inte bygga liftar vid Kebnekaise fjällstation, det är inte heller nån nationalpark...
Om du hade varit i området kring Tarradalen skulle du förstå att det varken går att bygga väg eller liftar där. Tarrekaise är fruktansvärt vindutsatt p.g.a att inte har några höga fjäll västerut Och än fast det skulle vara möjligt skulle både STF och samerna med största sannolikhet sätta stopp för planerna. Som det är idag kan man knappt sätta upp en vindsnurra på ett fjäll utan att det blir bråk. Nej satsa på att bygga ut redan befintliga skidområden och lämna vår sista vildmark i fred!

Lowe71 sa:
Förutsätter att den här tråden är ett skämt men utifall den inte är det: Varför inte bygga liftar vid Kebnekaise fjällstation, det är inte heller nån nationalpark...
Om du hade varit i området kring Tarradalen skulle du förstå att det varken går att bygga väg eller liftar där. Tarrekaise är fruktansvärt vindutsatt p.g.a att inte har några höga fjäll västerut Och än fast det skulle vara möjligt skulle både STF och samerna med största sannolikhet sätta stopp för planerna. Som det är idag kan man knappt sätta upp en vindsnurra på ett fjäll utan att det blir bråk. Nej satsa på att bygga ut redan befintliga skidområden och lämna vår sista vildmark i fred!
Vi har alldeles för många bakåtsträvare som tycker att allt var bättre förr här i Norrbotten. Kunde man bygga Malmbanan mellan Luleå och Narvik så kan man med alla säkerhet förlänga vägen från Kvikkjokk till Tarradalen. Anläggningen skulle inte bli mer vindutsatt än Riksgränsen snarare mer skyddad eftersom liftar skulle gå i dalgångarna mellan topparna. Vi har hela Laponia, Sarek, Padjelanta som orörd vildmark så att utveckla Tarrekaise som inte ingår i nåt av dessa områden anser inte jag är att förstöra nåt. Har du tänkt på vilka arbetstillfällen det skulle innebära för Jokkmokks kommun som idag lever på statliga bidrag med stora budgetunderskott år efter år. Jokkmokks kommun måste vända den negativa trenden om inte kommunen ska avfolkas helt. Det handlar inte om att ansvarslöst förstöra naturen utan det här är ett sätt att kunna ta tillvara på den natur vi har på ett förnuftigt sätt och kunna verka och leva där.

Problem jag ser,
Att göra detta stora bygge utan att Störa samernas rendrift.

Att få det hela att gå runt behövs det mkt folk som spenderar mkt pengar.
Vilka är då dessa folk? o var ska de bo? att bygga ett nytt åre på samemark tror jag inte går att få igenom.

Det är statlig mark och inte samernas mark. Jag har fått information från Länsstyrelsen om vad som gäller och hur vi ska göra för att få igenom det. Men jag hoppas att samerna kommer se det här som positivt för kommunen och att dom också vill vara med att driva igenom projektet .:)

Senast ändrad:
Om detta skulle bil av hoppas jag att det blir en grymt stor och mysig huvudlodge/minihotell där man kan hänga om kvällarna och ta en kall och kolla in i brasan...

Hasse_Lindborg sa:
combatspenat sa:
För att du ska vara attraktiv för ungdomar så bör du satsa på en park med en kort/snabb lift i direkt anslutning till parken. Parken får gärna också vara lite avskiljd ifrån resten av backarna så det inte blir onödig trafik i parken. Annars brukar det vara ganska lagom med en lutning på runt 18 grader för att få till en bra park.

/Linus
För det är troligt att jibbers kommer åka så långt till en ort som ligger så avsides? Tänk om tänk rätt..
men det finns väl jibbers i norrbotten också? eller ?

vitblom sa:
Hasse_Lindborg sa:
combatspenat sa:
För att du ska vara attraktiv för ungdomar så bör du satsa på en park med en kort/snabb lift i direkt anslutning till parken. Parken får gärna också vara lite avskiljd ifrån resten av backarna så det inte blir onödig trafik i parken. Annars brukar det vara ganska lagom med en lutning på runt 18 grader för att få till en bra park.

/Linus
För det är troligt att jibbers kommer åka så långt till en ort som ligger så avsides? Tänk om tänk rätt..
men det finns väl jibbers i norrbotten också? eller ?
yep, finns, men i norrbotten finns Svanstein som tydligen satsar stort på parken, http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5099002. Dock så var parken sjukt dålig då jag var där, men kan ha varit en dålig dag.
Bor i Luleå och tycker den här idén verkar galen, hoppas verkligen det går vägen, norrbotten skulle behöva mer personer som dig! :D

WOW, här har vi verkligen en visionär.

Min första fundering är varför Tarrekaise? Har du gått igenom Sverigekartan och nederbördsstatistiken och kommit fram till att just här finns den bästa terängen för skidåkning i kombination med de fetaste snöfallen? Känns som att dessa två aspekter är de viktigaste om man vill skapa den ultimata friåkningsanläggningen.

Sen är det ju det här med logistiken, varför inte bygga i närheten av t.ex. Hemavan istället där det finns fina berg och dessutom en redan fungerande logistik med flygplats precis i närheten. Då skulle man kunna flyga in folk 2ggr i veckan från Arlanda, Landvetter, Kastrup och skapa ett optimalt transportsystem med minimal transfer på orten. Säg att man skulle kunna nå ner till 3h restid från hemmet till man står med skidor under fötterna, då har man verkligen skapat en konkurensfördel gentemot andra anläggningar. På så vis vore det enklare att få ekonomi i ett sånt här projekt.

/JN

martindahmartin sa:
yep, finns, men i norrbotten finns Svanstein som tydligen satsar stort på parken, http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5099002. Dock så var parken sjukt dålig då jag var där, men kan ha varit en dålig dag.
Bor i Luleå och tycker den här idén verkar galen, hoppas verkligen det går vägen, norrbotten skulle behöva mer personer som dig! :D
Själv bor jag i Boden men har planer på att flytta till Jokkmokk för genomföra det här. Jag är väl medveten om att det kommer finnas folk som vill stoppa en sån här sak. Men då undrar jag vad som är så bra med att låta Tarrekaise stå orört. Vem gynnar det och i så fall på vilket sätt? Ska vår natur se bra ut på vykort där en liftstolpe absolut inte får synas. Dör samernas renar om det står några liftstolpar på en topp utanför Sarek. Tror folk att området kommer förgiftas om man bygger en skidanläggning med dessa fantastiska möjligheter för turistnäringen? Jag tror att samerna kan tjäna på en sån här investering då de kan sälja tjänster och upplevelser utöver det vanliga till turister. Får vi en tillströmning på turister som gör att Jokkmokk får in skattepengar så kanske kommunen klarar av att bedriva skolverksamhet också. Jokkmokk skulle bli en attraktiv kommun att leva i. Det spelar ingen roll hur många vandringsleder vi håller igång inom kommunen så bidrar det ändå inte med några skatteintäkter. Den grupp människor som vill slippa se ett hus eller en lift har hela Sarek, Padjelanta, Stora sjöfallet att vandra omkring i. Det finns tillräckligt med utrymme för att sätta upp några liftar i ett litet litet hörn utanför nationalparkerna. :)

Varför just Tarrekaise? Jo just för att Tarrekaise har en fantastisk potential att utvecklas till den absolut bästa offpistskidorten i hela landet. Dels också för att just Jokkmokk behöver det här. Hemavan är alldeles för platt i jämförelse och är inte i närheten. Jag tror på Tarrekaise. :)

Hjulbult sa:
WOW, här har vi verkligen en visionär.

Min första fundering är varför Tarrekaise? Har du gått igenom Sverigekartan och nederbördsstatistiken och kommit fram till att just här finns den bästa terängen för skidåkning i kombination med de fetaste snöfallen? Känns som att dessa två aspekter är de viktigaste om man vill skapa den ultimata friåkningsanläggningen.

Sen är det ju det här med logistiken, varför inte bygga i närheten av t.ex. Hemavan istället där det finns fina berg och dessutom en redan fungerande logistik med flygplats precis i närheten. Då skulle man kunna flyga in folk 2ggr i veckan från Arlanda, Landvetter, Kastrup och skapa ett optimalt transportsystem med minimal transfer på orten. Säg att man skulle kunna nå ner till 3h restid från hemmet till man står med skidor under fötterna, då har man verkligen skapat en konkurensfördel gentemot andra anläggningar. På så vis vore det enklare att få ekonomi i ett sånt här projekt.

/JN
Det sköna med hemavan är att där har man många bra berg men har valt att bygga liftar på de två sämsta bergen i hela dalgången.
En rätt vanlig förekommande företeelse i hela skandinavien kanske framförallt i norge!
Man har byggt liftarna på små och de sämsta bergen oftast i terräng körnings synvinkel iaf.

Varför: Troligtvis för att på 70 talet när de mesta byggdes körde man kortsväng i preparerade nedfarter främst. I motsats till dagens terrängkörning (freeride eller bigmountain som det heter på utrikiska) åkare.
Med den största anledningen är att man bygg liftar i direkt anslutning till bebyggelse och befintliga samhällen.

Logistiken är ett problem och verkligen något att suga på. Men min fråga kvarstår till Fredrik BD.
Kalfjälls frågan. Skogsåkning vid dåligt väder. Hur kul när det med 1000 fhm i betongsnö som det troligvis kommer att vara oftast gissar jag. De bästa liftanläggningarna idag i skandinavien är ju de som bjuder på kreativ brant effektiv skog där lössnön ligger orörd veckovis skyddat från väder och vind. De bästa toppturerna under större delen av året sker ju också under trädgränsen i brant, klippig skogsterräng där fallhöjden är effektiv!!!
Du verkar otroligt driftig och sprudlar av bra ideer och är intresserad av att görat något med dem. Jag tror området inte intresserar så mycket till åkning om det är väderutsatt! Har du tänkt i dessa banor?
Men du har mitt stöd!
//Skantz

Betongsnön uppstår oftast när det växlar mellan blidväder och köldknäppar. Vinden bidrar ju såklart till drivor och kala ytor. Men det är ju sånt man tittar på när man planerar hur nedfarterna ska se ut. Tarrekaise erbjuder inte så mycket skog. Det finns lite saxofonbjörkar i dalen. :)

combatspenat sa:
Fredrik-BD sa:
De som söker sig till Tarrekaise är inte ute efter en park. De söker sig dit av helt andra anledningar. :)
Absolut, men jag tror ändå att du ska få det att kunna fungera ekonomiskt så måste anläggningen vara komplett. Då ingår Bland annat, en park, barn/nybörarjarområde och blåa/röda backar för "vanliga dödlig". Hade ju varit fantastiskt om det gick att satsa på bara lite extremare åkare. Men det går ju inte så bra för de anläggningarna i den kategorin, vi behöver inte nämna namn eller peka finger ni vet nog vilka som jag tänker på.
Nej det vet vi (jag) inte. Varför skulle en anläggning inte kunna inrikta sig på det lite extremare? Jag tror att en park på ett sånt ställe skulle vara sjukt bortkastade pengar.
Att satsa på en anläggning med stora långa branta pister och lättillgänglig offpist skulle vara super! sen är det klart att man måste ha nån barn/pulkabacke men man behöver ju inte lägga allt för mkt energi på dom delarna. Det finns som sagt gott om anläggningar med väldigt bra parker eller familjeområden.

Detta projekt verkar sjukt kul och inspirerande. Om nu detta går i gång. när tas första spadtaget? 5 år? 10 år 15 år?

Senast ändrad:
Efter att ha läst igenom tråden fick jag ett gäng idéer.

Ditt projekt kan funka. Om du (som jag skrev i första inlägget) löser transportfrågan. Jag säger kör så det ryker och tveka inte!

Det här med park är en svår sak, det lockar en viss mängd människor visst, men hur stor del av dessa skulle ens ta sig ner för en svart offpistlöpa? Långt ifrån de flesta tror jag. Men du kanske skulle kunna göra en park av jord och sen bara låta det snöa över den? Alltså en underhållsfri park med "naturliga" kickar och lössnölandningar? Det skulle ju i alla fall passa in i puderåkar-tänket. Det skulle också vara riktigt kul att åka tror jag, du skulle kunna bygga dem lite här och var och låta åkarna hitta dem själva. Och sen kanske en liten railpark vid en stor, mysig timmerlodge? Som en åkare som gillar både parken och pudret skulle jag köpa säsongskort direkt. Två olika typer av åkare skulle kunna ha kul och åka tillsammans, ytterligare ett plus!

Angående Hemavan Tärnaby är det sant att liftsystemet här är en sorglig historia. För litet, för platt och för långsamt. Dock har skogsåkningen på hela Laxfjället (Tärnaby) i år varit i världsklass. Behövs bara nyare liftar och fler (baksidan!). I Hemavan är det egentligen ganska värdelöst för en extremåkare då det är så platt. Men det finns branter i världsklass här också. I Kobåset, "bakom" liftarna i Hemavan finns det riktigt grym åkning. Där skulle det behövas två eller tre liftar och succén skulle vara ett faktum.
Sedan finns det ju rätt många fler fjäll i området. In mot Artfjället finns det flera outforskade kalfjällsdalar. Och sen har vi ju såklart det coolaste berget i Sverige - Ryfjället. Där räcker det med ca tre liftar för att få ett grymt bra extremområde. Snösäkert som få också, snöade där (om än lite) så sent som för tre dagar sen. Fyra mil till flygplats med minst ett plan om dagen till och från Arlanda.

Lycka till!!

Fredrik-BD sa:
Lowe71 sa:
Vi har alldeles för många bakåtsträvare som tycker att allt var bättre förr här i Norrbotten. Kunde man bygga Malmbanan mellan Luleå och Narvik så kan man med alla säkerhet förlänga vägen från Kvikkjokk till Tarradalen. Anläggningen skulle inte bli mer vindutsatt än Riksgränsen snarare mer skyddad eftersom liftar skulle gå i dalgångarna mellan topparna. Vi har hela Laponia, Sarek, Padjelanta som orörd vildmark så att utveckla Tarrekaise som inte ingår i nåt av dessa områden anser inte jag är att förstöra nåt. Har du tänkt på vilka arbetstillfällen det skulle innebära för Jokkmokks kommun som idag lever på statliga bidrag med stora budgetunderskott år efter år. Jokkmokks kommun måste vända den negativa trenden om inte kommunen ska avfolkas helt. Det handlar inte om att ansvarslöst förstöra naturen utan det här är ett sätt att kunna ta tillvara på den natur vi har på ett förnuftigt sätt och kunna verka och leva där.
Kan omöjligt ta dig på allvar eftersom du aldrig varit i området. Tarrekaiseområdet är väl ägnat för toppturer men att bygga liftar där är en grymt dålig ide. Du skulle få en säsong som sträcker sig från slutet av februari till slutet av april alltså lite mer än 2 mån och hur du ska dra in några pengar på den korta tiden är för mig en gåta.
Samerna äger ingen mark, men dom har nyttjanderätt som är väldigt stark. STF är en än starkare organisation och dom har inga som helst intressen av exploatering av fjällen. Hade det gått att bygga en väg hade den redan varit byggd...

Carled sa:
Herregud!

Jag hade tyckt att det var kul med några hopp och någon box för dagar med dåligt väder eller dålig snö ;)

Lowe71 sa:
Kan omöjligt ta dig på allvar eftersom du aldrig varit i området. Tarrekaiseområdet är väl ägnat för toppturer men att bygga liftar där är en grymt dålig ide. Du skulle få en säsong som sträcker sig från slutet av februari till slutet av april alltså lite mer än 2 mån och hur du ska dra in några pengar på den korta tiden är för mig en gåta.
Samerna äger ingen mark, men dom har nyttjanderätt som är väldigt stark. STF är en än starkare organisation och dom har inga som helst intressen av exploatering av fjällen. Hade det gått att bygga en väg hade den redan varit byggd...
Jag tar inte dig på allvar heller och jag är beredd på att möta såna som du. Jag kommer stöta på fler som är motsträviga till det här. Var och en måste ju få ha sin egen åsikt. När det gäller vägen så är du ute och cyklar. Skidsäsongen blir 4 månader och inte 2. Sommartid blir det downhill med MTB. Liftarna kommer gå större delen av året. :)

Tjena Fredrik!

Vill bara säga att jag är grymt imponerad av dina planer! Det behövs fler entreprenörer som du. Jag tycker du ska tuta å köra, tro på din ide och låt inte alla tråkiga och negativa jante-svensson kommentare här på forumet få dig nedslagen!

Tummen upp och stort lycka till!!!!
/C

Innan man börjar göra annat så tycker jag du ska ta en vinter med toppturer (helikopter om du mot förmodan har budget) och åka så ofta du kan i området för att få en uppfattning om hur snökvalitén egentligen är under säsongen, det kan också hjälpa en att bestämma hur man ska dra liftarna. Alla modeller och teorier om väder och terräng kan ge bra indikationer men det vore surt att öppna liftarna och sen efteråt inse att det ändå inte blir mycket till puder.

Edit:
Upprepningar av ovan inlägg men jag skrev samtidigt...

Grafer över nederbörd visades men hur mkt är det årliga snöfallet egentligen?
Hur mkt är de typiska snödjupen?
Typisk snökvalité?
Lavinfara?
Hur ser bergsidorna ut (dvs hur mkt snö behövs för att täcka klippor, stenskravel osv)?

Sett till bilder på massivet tycker jag det ser ut som om skogsåkningen lutar alldeles för lite men att den brantare delen verkar ha dåligt snötäcke istället.

Är liftsystem rätt sätt, kanske en lodge med "catskiing" är bättre?

Senast ändrad:
Hej, vill inte låta negativ,men.
Säkert en miljard investering innan allt är på plats,logi, skidliftar vägar personalbostäder etz.
En milijard kostar enbart i räntor minst 50 milijoner per år
Kort säsong, det är väl inte dagsljus förrän v 7 i de trakterna

Vilka fantasier, du säger ju själv att du aldrig varit i Tarrekaise. All information verkar baseras på google map och då kan man inte ta dig på allvar.

Om vi nu skall fantisera så varför inte bygga ett Disney fjäll på Storklinten i Boden av LKAB gråbergsmassor, en rest produkt som du säker kan få gratis om du finansierar frakten. Dessutom får du bestämma fallhöjd och designa hela berget själv.

Borkan sa:
Vilka fantasier, du säger ju själv att du aldrig varit i Tarrekaise. All information verkar baseras på google map och då kan man inte ta dig på allvar.

Om vi nu skall fantisera så varför inte bygga ett Disney fjäll på Storklinten i Boden av LKAB gråbergsmassor, en rest produkt som du säker kan få gratis om du finansierar frakten. Dessutom får du bestämma fallhöjd och designa hela berget själv.
Du verkar ha tänkt ut det där så jag överlåter det åt dig. Det verkar som du har hittat din grej. Starta en tråd om det. :)

För att lösa den korta säsongen kommer investerare kräva att det finns planer på året-runt-aktiviteter. Inte några alternativ som gör att anläggningen går på halvfart, utan något som sätter snurr på vår och sommar med.
Så här långt norrut så har man minst 4 månader där det i princip är mörkt hela tiden och det är snorkallt.
MTB och vandring kan ju tänkas på sommaren... Men det blir en oerhörd utmaning att få bra beläggning på orten året runt.

Merparten av sveriges skidåkare bor i den södra ändan av sverige. Härifrån har man 1,5h flyg till alperna (för 700kr enkel resa) och därefter 1-2h tåg till orter med den absolut råaste åkningen du kan tänka dig.
Med en bra bil tar man sig relativt bekvämt till dessa orter över en natt.
Hur lång tid tar det för stockholmaren, göteborgaren och malmöbon att ta sig till tarrekaise, och vad kostar det?

Tror inte på en profil för friåkare och naturupplevelser, det finns redan, och de orterna är inga pengamaskiner direkt.
Ska man ha en chans måste man börja konkurrera med orter som T.ex Åre/Sälen. Mervärdet i Tarrekaise ligger då i den vassare åkningen. Orten måste ha allt. Grymt berg, bra offpist, vass skidskola, en liten park, restauranger, butiker, badhus, stugor, hotell bla bla bla bla...

Den största utmaningen är kanske som du själv antyder bakåtsträvare i norrbotten. Kommer alltid vara nån renägare som gnäller... dessa problem löser sig säkert om man får kommunen och bygden med sig, och chanser till jobb är väl alltid välkommet där uppe.

Viktigaste frågan av alla: Har du nån bild över vilka som kan tänkas investera i ett sånt här projekt? Finns pengarna ens i Sverige? När man snackar att bygga fullständiga skidorter från scratch inklusive infrastruktur m.m. så är det rätt grova pengar vi snackar om. 1 miljard säger du... jag tror du kan salta den siffran lite. Var hittar man sådana investerare? Man kan säkert få lite EU-bidrag och en gnutta stöd från kommun och dylikt, men det känns som de grova stålarna måste komma från ett gäng riskkapitalister...

Hej

Verkligen en frisk idé. Detta är något som skulle få mig att överväga att bo kvar i Luleå istället för att flytta hem till Jämtland igen. Fan, jag skulle till och med kunna tänka mig att jobba åt dig för att få fart på anläggningen.

Jag har läst igenom och begrundat och lurat lite. Vad är egentligen anledningen att istället för att flytta första liften västerut och inte österut om du söker en alternativ dalstation? Då skulle den ju vara ännu mer väderskyddad. Eller är det, vilket jag tror på och förespråkar, så att du tänkt lägga en mellanstation uppe på kammen?

Jag råder dig också att kolla lite grann på skidområdet SkiMontrosa i Italen, och då främst orten Alagna. Små skidorter med långa liftar och stor offpist! Lite i samma stil även om deras dalar är lite mer befolkade.

Vad gäller hela den här, förbannade om jag får säga, parkdebatten ser jag det inte som ett hinder att lägga en mindre park och ett barnområde hotellnära. En park tror jag absolut inte skulle göra varken till eller från på antalet människor som kommer till resorten, den ligger ändå såpass avsides. Dom som vill hit kommer, dom tvekar kommer åka nån annanstans!

Lite tankar från mig. Hur som helst diggar jag idén och credar modet, Fredrik!

/// Micke - exiljämte i Luleå!

Bra initiativ, hoppas verkligen på detta projekt, Det finns många exempel på mer avlägsna platser som lyckats inom turistnäringen. Hur många trodde att kineser skulle åka till Jukkas för att bo i ett ishotell?
Kolla skidorten Revelstoke i ödemarken i Kanada, en skidort som expanderat mycket från nästan ingenting.

Om du inte gjort det tidigare, ta del av den kunskap som finns inom Interski, en världsomspännande organisation för skidsport.

Om du förvärkligar din ide, kommer jag kasta mig på brevlådan och ansöka om guide, skidlärarjobb.

Inte en chans på jorden att ett sånt projekt skulle gå igenom alla miljöprövningar som skulle krävas. Tarradalen utgör Sareks södra gräns och vägdragning och infrastrukturbyggande skulle förmodligen innebära störningar i ett känsligt naturområde, snarare har det ju diskuterats att utöka nationalparkens gränser runt Kvikkjokk. Kalla mig gärna bakåtsträvare men personligen vill jag inte se nån väg upp genom Tarradalen, jag tror att en styrka som Norrbottens fjällvärld har är just att den till stora delar består av vildmark. Om man vill exploatera nya fjäll vore i så fall fjällen norr om Sjöfallet bättre med tanke på att det redan finns väg dragen och att naturvärdena i området redan är rejält påverkade iom Suorva-dammen. Nieras, Kallaktjåkka m.fl. erbjuder ju också höjdmetrar på 1000 meter eller mer. F ö väldigt fina och lättillgängliga topptursområden som det är redan nu. Nackdelen med dessa lappländska högfjäll är dock att förhållandena är väldigt nyckfulla och att säsongen som påpekats skulle bli förhållandevis kort.

Berget (eller snarare massivet) är väl beskrivet i Ekenstam's bok topptur del 2. Jag gick några turer där för 2 år sedan. Berget är i princip en gigantisk labyrint av raviner. Det är endast ravinerna som är åkbara, allt annat är bara renblåsta ryggar. (Kan inte se bilderna så jag fattar inte riktigt vart liftarna skulle placeras.)

Imponerad av framåtandan, men nej, detta känns inte riktigt genomförbart. För avsides och för väderexponerat skulle jag tro. Det är nog många dagar per säsong som går bort i storm och flatljus... Turister från norska sidan kan man inte heller hoppas på då det är väldigt långt till närmaste överfart.

Tillbaka
Topp