Nystart för brädåkning - hjälp emottages tacksamt

heddalotta

Ny medlem
Hej alla,

åkte mycket när jag var yngre, dvs 8-10 år sedan och då var det freeride ute på pisten och en hel del vid sidan om.
Dvs inne i skogen och offpist. Hade en mjuk och en hård bräda som jag växlade mellan, men bådadera är ganska så trasiga nu.
Nåväl, så jag tänkte börja från början, ta en bräda som är för avancerade åkare men inte för experten kanske nästa säsong eller därefter. Men siktar på att ha samma bräda i några år.
Men jag behöver hjälp med bindningar, jag har boots som är jättegamla, men hur bra som helst.
Skitsköna, sitter vansinnigt bra. Jag hade tänkt beställa en forum bräda och bindningar från bluetomato.
Men jag vet inte i vilken storlek jag ska beställa bindningarna i, finns det någon sajt som man kan kolla måtten?
Tex mäta bootsen och se vilken bindningsstorlek man bör ta?
Bör man ta samma märke, dvs forum bräda = forum bindningar?
Sen har jag sett att det finns bindningar för olika åkstil, vad ska man tänka på då.

Ja hit med tipsen :D

8-10 år gammla boots som inte varit använda sedan dess? Isf skulle jag rekommendera att du inkluderar ett par nya boots, hänt mycket på bootsfronten det senaste deceniumet :)

ang bindningar så kan du bara kolla på något företags hemsida som gör bindningarna så står det där vilken storlek du ska ha.

Senast ändrad:
Släng allt gammalt skit! gå in på blue-tomato.com och beställ nytt....

en bra setup för pengarna för en ganska avancerad åkare så kan jag rekomendera detta:

Bräda: Burton Hero Rocker
Bindningar: Burton Custom EST
Boots: Burton Moto

Du får allt för 7300 SEK

bör man inte testa bootsen innan man beställer något. jag är lite tveksam till att bara köpa boots. har haft svårt att hitta boots förut. men det har hänt massor så det är annat ljud i skällan nu så det kanske är ok att bara \"beställa så där\".

bland burton hittar jag
burton flying
burton malolo

som ska vara bra för freeride / all mountain eller puder.

Burton hero rocker verkar spännande men jag är inte så intresserad av en freestyle bräda.
Dock är jag lite fundersam över flexen, jag hittade två brädor hos neversummer som är rocker/camber
och gjorda för den åk stil jag gillar men flexen skiljer sig.
Vad ska jag gå efter?

http://neversummer.com/snow/snowboards/10-11-lotus/
http://neversummer.com/snow/snowboards/raptor/

Hittade på hotzone
09/10 burton malolo 149 för 250 euro,
09/19 burton feelgood rocker 148 för 385 euro
lite för korta för mig som är 166 och väger 70?

http://www.hot-zone.tv/en_GB/index....alolo-149&cname=Snowboards&scname=Backcountry

http://www.hot-zone.tv/en_GB/index....owboards&scname=All-Mountain-Freestyle-Rocker

kommentarer?

tack för tipset. kollar upp detta direkt.

ja jag har hört en hel del om neversummer. dessutom är namnet så rätt också :)

Hej
Bootsen skulle du kunna fortsätta att använda om de är i gott skick, om de sitter som en smäck och om de är stabila för din tänkta friåkning. Men se till att prova mycket nya boots för att jämföra innan du slutligen bestämmer dej.

Bindingar och bräda behöver inte vara av samma märke. Jag följer inte utvecklingen sådär mycket nu, men exempelvis Burton har ju sitt The Channel-system för bindningsmontering och det kan tänka sej att enbart Burtons bindingar passar på deras brädor med The Channel-system (det finns folk på forumet som kan ge rakare besked än mej). Jag har under lång tid gillat Drake-bindningar och Northwave boots (passar perfekt för mina fötter)

Jag tycker att du gör helrätt att kika på lite andra brädor (än Burton), och helt rätt att du kikar på Never Summer. Du nämde två modeller: Raptor är, vågar jag påstå, inget för dej (alldeles för hård och ensidig), utan inrikta dej på Lotus (jag hade föregångaren till Raptor (dvs Titan) nu har jag killarnas motsvarighet till Lotus (dvs Premier F1). Du är en "gammal" freeridare, underskatta inte tjusningen av att dra förbi parken, lite hopp, lite rail, lite flatland-trick, det gör dej än mer kompetent friåkare (jag funderar därför på att byta min Premier F1 till en ny SL som kan tänkas vara en perfekt allroundbräda för mej).

Doughboy (välmeriterad rådgivare) kanske kikar in på denna tråd och ger fler förslag på brädval och val av längd.

Ride on,

Edit: bindingar för olika åkstil: hårdåkande freeride - styvare bindning, ren freestyle - mjukare bindning

Senast ändrad:
Not ang Burtons The Channel: Man kan sätta bindningar av annat märke än burton på en Burtonbräda med The Channel om med har en disk som passar.

tack för råden. ska nog sikta mig in på en neversummer bräda. har läst och kollat runt en hel del. den verkar vara helrätt fast jag ska inte köpa den alltför lång. närmaste backe har möjlighet till puderåkning kanske 4-6 tillfällen under hela säsongen. men när man väl tar sig till ställen där det finns möjligheter vill man ju åka mycket.

då väntar jag med bootsen, då ingen har samma konstruktion som min har vad jag sett när jag kollat runt.
men någon annan kanske känner igen och vet att det finns någon som har. namnet är bortslitet också. attans. köpte -96 hehe..
den har remmar innaför inre fodret, snarare kardborreband, som man kan spänna fast, så sitter fötterna hur stabilt och bra som helst. jag har haft problem tidigare med att fötterna gliiiider upp när man gör långa svängar.
om man kör rensonemanget - smalare skor = mindre storlek = går ju inte.
mina vader är smala, så det är ett biologiskt fel på mig tyvärr :)
men jag hoppas att någon kanske känner igen boots konstruktionen?

Klart du ska ha en Never Summer! Jag skrev nyss Det till en kille i samma sits. Burton Har känsla och tillgänglighet som Volvobilar samt tekniska lösningar som Citroen. Jag fattar inte att de görs i USA, J. Burton måste vara fransman...

bindningen Union FORCE är nåt som du borde kolla in!
Jag har kört den med rails, puder, hopp, i pisten, i off-pisten och i boardercrossbanan och den har alltid levererat det bästa!

Checka in det bindningen:
http://www.unionbindingcompany.com/product/snowboard-bindings/force

Bakkappan kommer högt upp och så är den inte så jobbigt vridstyv, utan den är lagom mjuk och följer med alla rörelser som du kan tänka dig göra i dina svängar. Jag körde med den bindningen i boardercross-sm och hade jag inte haft mina union force så skulle jag nog inte kommit på 6e plats (första sm dessutom).

Så vill du ha något som pallar och funkar verkligen att ha överallt så är den här bindningen valet.

heddalotta sa:
tack för råden. ska nog sikta mig in på en neversummer bräda. har läst och kollat runt en hel del. den verkar vara helrätt fast jag ska inte köpa den alltför lång. närmaste backe har möjlighet till puderåkning kanske 4-6 tillfällen under hela säsongen. men när man väl tar sig till ställen där det finns möjligheter vill man ju åka mycket.

då väntar jag med bootsen, då ingen har samma konstruktion som min har vad jag sett när jag kollat runt.
men någon annan kanske känner igen och vet att det finns någon som har. namnet är bortslitet också. attans. köpte -96 hehe..
den har remmar innaför inre fodret, snarare kardborreband, som man kan spänna fast, så sitter fötterna hur stabilt och bra som helst. jag har haft problem tidigare med att fötterna gliiiider upp när man gör långa svängar.
om man kör rensonemanget - smalare skor = mindre storlek = går ju inte.
mina vader är smala, så det är ett biologiskt fel på mig tyvärr :)
men jag hoppas att någon kanske känner igen boots konstruktionen?
Det låter i din beskrivning som Emery boots. De lade ner för ett bra tag sedan...
Jag kanske kan rekomendera ett par 32 Prion då de är smala och tajta om fossingarna.

Tillbaka
Topp