Nytt arbetstillstånd för Kanada?

madde1

Ny medlem
Har varit i Whistler nu en säsong och vill absolut tillbaka igen för säsongen 08-09, men mitt ett år långa working holiday-visum räcker bara till december.
Vet någon här vilka alternativ det finns för att kunn jobba i Kanda och Whistler igen (om man bortser från svartjobb och att gifta sej med en kanadensare)? Har kollat ambassad-sidor etc men tänkte att någon rutinerad här kanske har lite vettiga tips... Känns grymt trist om det inte finns någon möjlighet alls att kunna komma tillbaka...

Hej!
Jag kanske inte kan hjälpa dig så mkt. men hur fick du ditt working-holiday-visum?
Jag har kollat på arbetsvisum genom arbetsförmedlingen, men det kostar ungefär 1200 SEK att söka. Dessutom verkar det som man måste åka till London, om man väl har fått det, för att hämta ut det.

marianilzon sa:
Hej!
Jag kanske inte kan hjälpa dig så mkt. men hur fick du ditt working-holiday-visum?
Jag har kollat på arbetsvisum genom arbetsförmedlingen, men det kostar ungefär 1200 SEK att söka. Dessutom verkar det som man måste åka till London, om man väl har fått det, för att hämta ut det.
www.canadaemb.se ---> Youth Mobility Program ---> Fyll i alla papper...

madde1 sa:
Har varit i Whistler nu en säsong och vill absolut tillbaka igen för säsongen 08-09, men mitt ett år långa working holiday-visum räcker bara till december.
Vet någon här vilka alternativ det finns för att kunn jobba i Kanda och Whistler igen (om man bortser från svartjobb och att gifta sej med en kanadensare)? Har kollat ambassad-sidor etc men tänkte att någon rutinerad här kanske har lite vettiga tips... Känns grymt trist om det inte finns någon möjlighet alls att kunna komma tillbaka...
Jag sitter i samma båt som du gör och det suger. Har varit i kontakt med ambassaden lite angående ett andra working-holiday visa, men det verkar nästintill omöjligt att få ett till. Under extremt speciella omständigheter så kan dom i vissa extrema fall tänka sig att se över din situation för att sen i ännu mer extrema fall ge dig ett visum till. Vissa krav som du måste uppfylla för att dom ens ska titta på din ansökan är: Anledningen till varför du söker ska skilja sig ordentligt från anledningen till varför du fick ditt första. Du kan t ex inte säga att du "vill uppleva kulturen" igen, det fungerar inte.

Du måste ha ett jobberbjudande med en position som är karriärsutvecklande för dig och som du på något sätt kan koppla samman med dina tidigare studier.

Det här är vad en Immigrations Officer på kanadensiska ambassaden i Sverige berättade för mig.

Med andra ord så verkar det nästintill omöjligt då man "aktivt" tar en av de begränsade platserna istället för att låta någon annan få chansen att komma till kanada...

Ditt andra alternativ är att du har en arbetsgivare som gör en så kallad LMO (labour market opinion) där dom bevisar för den Kanadensiska regerigen att dom gjort allt dom kan för att anställa en kanadensisk medborgare eller permanent resident istället för dig, men att dom verkligen behöver just DIG.

Med andra ord, har du inte någon arbetsgivare som är villig att hjälpa dig så är chansen att få ett nytt tillstånd väldigt slim. Vilket är sjukt jävla irriterande.

Visa ditt missnöje till folket som håller i arbetstillstånden så kanske dom kan ändra reglerna, Australien har ju fått ett nytt program där dom kan få visa som gäller i 2 år och sen fortsätta förnya ett obegränsat antal gånger.

Inte mycket till hjälp, men som sagt, jag sitter i samma sits som du gör. Kommer du på några andra alternativ så hade det varit schysst om du hörde av dig. (just nu arbetar jag på en kanadensisk fruga, vi får väl se hur det går :)

förresten, varför träffade jag aldrig dig i vintras? var bodde du?

/Daniel

Det går att fixa ett nytt visum. Det är dock inte det lättaste att göra.

Det finns två sätt att gå tillväga om du redan haft ett visum.

1. Ansök om ett nytt Work and Holiday visum. Det finns 5 olika kategorier att söka. Skulle tippa på att du inte hade jobb när du ansökte och därför sökte den bredaste varianten av WnH visa. För få ett nytt måste du ansöka inom en annan kategori.
Kolla på canadaemb.se och gå in på Youth mobility program och scrolla ner till useful information. Där ser du dom olika kategorierna.

2. Temporary work permit. Detta är svårare att ansöka om. Du måste ha ett jobb hos en srbetsgivare. Det måste även gå att styrka att dom behöver just dig. Med andra ord du måste ha ett jobb som ingen kanadick kan göra. Om du hade ett jobb och dom vill att du ska komma tillbaka så kan dom trolla och trixa lite med det så det ser ut som dom verkligen behöver dig. Det tar dock längre tid.
Även detta kan du kolla upp på canadaemb.se
Kolla under Visa and immigration.
Scrolla ner och tryck på länken: Canadian High Commission in London
Sen går du in på: Apply for a temporary Work Permit och där hittar du informationen du behöver.

Hoppas detta är till hjälp.

Go big!

Peace

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp