Nytt eller begagnat?

Nytt eller begagnat?
Hej
Vi är ett äldre par som, efter fyrtio år på skridskor, börjat åka till alperna en vecka i februari. Vi har investerat i kängor men tänker fortsätta att hyra skidor. Dock funderar vi nu på att köpa skidor att ha här hemma i Stockholm då alla isar är översnöade. Då är frågan - skall vi köpa begagnat eller billigt nytt? Vi har inga andra planer än att åka pistat, lagom brant. Var kan man hitta begagnat ? Vill helst se grejorna först. Vad skall vi titta efter och vad skall vi se upp med? Vad får man för tre tusen? Vi är tacksamma för alla råd och synpunkter.

Nytt eller begagnat?
Med kängor, menar du pjäxor?

Begagnade skidor är som det mesta begagnat, det finns otroligt många människor som säljer skit till överpris, men det finns även rimliga människor som säljer schyssta grejor till bra priser. Har man nog med kunskap för att veta vad man tittar på så ser jag inga problem att handla på blocket eller här på freeride.

Nytt eller begagnat?
håller med ovan. jag själv har åkt mycket skidor och bräda och har för det mesta köpt nytt ( eller mer på rea i butiker när de säljer ut fjolårens modeller). men blocket är bra. men som ovan skriver så finns det många som inte vet vad de säljer. det blir då ofta fel prissättningar både åt ena och andra hållet. som med allt annat så rasar värdet ordentligt redan efter ett år och det många glömmer är just det. dvs säljaren lägger in något affektionsvärde och tycker ju att de skidorna eller vad de nu säljer blir då fel prissatta.
det låter dock som om ni vill titta på ett par ok pist/carvingskidor och det finns massor på blocket av dem. läs på lite grann. fråga säljaren om årsmodell och hur mycket de åkt och var de åkt mm. googla på modellen. och som sagt.. ett år gammal är nära 50% värde skulle jag ha som tumregel. tipset är att kolla era egna pjäxor också. dvs storlek men också yttermått. det går att borra om bindningar om du köper skidor och bindning som inte passar din egna pjäxa men att borra om ett par begagnade kan också bli både fult och dåligt på massa sätt.

Nytt eller begagnat?
Tack för synpunkter. Kan Skidbytarboden på Fleminggatan vara värd ett besök? Av kommentarerna hittills så är det begagnat som gäller. Tveksam till Blocket - vill helst se och känna på grejorna. Inga synpunkter på nytt men billigt?

Nytt eller begagnat?
Hej Igen. :) min egna personliga åsikt är att om du ska köpa nytt på rea så ja gå dit och kolla.

Min personliga åsikt om begagnat så skulle jag inte köpt det hos dem. de säljer nämligen begagnat och det är väl ok eftersom de vet vad de säljer. men det är som att köpa en bil begagnad. dvs de säljer skidan dyrare där än vad du hittar den på blocket :) visst du kanske känner dig säkrare. men jag vill lägga till.. det är min personliga åsikt så det ska inte ta över ditt beslut.

du nämnde 3000kr så din gräns är bra för begagnad pistskskida. du kan få en riktigt fin begagnad pistskida för den summan. den summan motsvarar ju också ungefär en veckas hyra så redan efter två säsonger så har du tjänat in skidan eftersom du skriver att ni åker ungefär en vecka per år :).

var inte tveksam till blocket. du kan ju klämma och känna där också :) du behöver ju inte köpa den när du åker och tittar på den . men jag förstår dig. blocket tar lite tid och det varierar väldigt mycket i nivå på både säljare och köpare.

Nytt eller begagnat?
Jag skulle säga att priserna och kvalitén är mycket bättre här på forumet än det är på blocket där det mesta är skräp enligt mig.

Om ni är osäkra så kan ni alltid komma med förslag på skidor och fråga här om folket på forumet tycker att det verkar vara ett bra köp. Om ni ber riktigt snällt och berättar längd, vikt samt åkskicklighet så kanske till och med någon vänlig själ kommer med några förslag åt er :)

Nytt eller begagnat?
Har ni 3000:- som budget så närmar ni er priset för ett par hyffsat bra nya på vår rean.
Så kanske ni skall vänta lite och kolla in typ https://www.sport-conrad.com/ om någon månad.
Under tiden så fundera efter vad ni har hyrt tidigare och hur ni trivits på dessa skidor och gör samma sak om ni åker framöver med vad ni har under fötterna.
Det kan ge en bra ledtråd till vad ni kommer att trivas på :)

Med vänliga hälsningar //Åke

Nytt eller begagnat?
Sen även om ni nästan uteslutande åker pist så är det inte dumt att gå upp i bredd lite. Det blir betydligt roligare fram på eftermiddagen när solen och alla andra har förvandlat snön från manchester till något mera slumpartat tredimensionellt. Börjar knäna göra sig påminda så misstänker jag att det kan vara klokt att välja skidor utan allt för mycket metall i.

Nytt eller begagnat?
Saltum sa:
Hmm, intressant! Hur menar du att mängden metall påverkar knäna? Obs ingen ironi!?
Mer metall -> styvare skida -> tyngre för knäna. Men jag kör inte med överdrivet mycket metall i mina, har inte dåliga knän och är inte ortoped så det kanske är helt fel. TS har antagligen inte dåliga knän heller men vi bör båda vara i en ålder där man får vara lite snäll mot dem.

Nytt eller begagnat?
Ok, jag tänker mer att en styvare skida sladdar mindre och går bättre på skär. Sladdsvängar frestar knän och lår mer känns det som. Finns säkert många här som kan lägga ut texten kring fysiomekaniken. Och ja, i min ålder ska man vara lite rädd om knäna..

Nytt eller begagnat?
Saltum sa:
Ok, jag tänker mer att en styvare skida sladdar mindre och går bättre på skär. Sladdsvängar frestar knän och lår mer känns det som. Finns säkert många här som kan lägga ut texten kring fysiomekaniken. Och ja, i min ålder ska man vara lite rädd om knäna..
Då tänker du fel.
En styv skida kräver betydligt mer kraft, fart eller tjock, för att böjas och carva bra. En mjukare kan man åka lugnare med och den carvar fint ändå. Viktigast är att ha en skida som passar med sin åkstil och förmåga. Finns väl inget rätt eller fel, men att slaggavänga med ett par grymma racelagg kan ju vara lite farligt för knäna. Fort gjort att fastna i en snöhög och vrida till ett knä. Jag väljer ju inte GSR skidorna när det är högigt och jag vill sladda runt, men när det är slätt så är det grymma carvingmaskiner. För åkande i uppåkt pist så blir det bredare freeridelagg med mjuk tip och tail. Avslappnande och väldigt kul åkning.
Men inte är GSR laggen med dubbla Titanallager och styva som järnspett jobbiga för knäna, bara lår och skinkmuskler.
Dålig teknik och en skida du inte behärskar är däremot jävligt jobbigt och sliter på knän.

Nytt eller begagnat?
Hej och tack för all info.
Jag suger i mig som en svamp. Fortsätt gärna diskussionen vart den än bär. Upptäckte snabbt hur nära carvingtekniken ligger korrekt utförda skridskoskär. Skillnaden ligger i hur man får fart – gravitation + tryck på den carvande ytterskidan respektive tryck på den skärande (kurvande) skenan efter en isättning på ytterskär. De allra flesta skridskoåkare ”carvar” dock inte och får därför raka, korta skär. Gissar att de flesta skidåkare använder svängarna för att bromsa inte för att ge fart.

Beträffande skidköp så inser vi att vi måste avvakta och i stället hyra oss fram även på hemmaplan.

Nytt eller begagnat?
TorbjornPeters sa:
Jag suger i mig som en svamp. Fortsätt gärna diskussionen vart den än bär. Upptäckte snabbt hur nära carvingtekniken ligger korrekt utförda skridskoskär. Skillnaden ligger i hur man får fart – gravitation + tryck på den carvande ytterskidan respektive tryck på den skärande (kurvande) skenan efter en isättning på ytterskär. De allra flesta skridskoåkare ”carvar” dock inte och får därför raka, korta skär. Gissar att de flesta skidåkare använder svängarna för att bromsa inte för att ge fart.

Beträffande skidköp så inser vi att vi måste avvakta och i stället hyra oss fram även på hemmaplan.
På hockeyrör kan man carva, jäkligt kort svängradie dock :)

Tänk på att hyra blir dyrt i det långa loppet om man väljer medel/avancerad nivå.

Räkna av ett par skidor på 10 år.

Om dom kostar 6000:- blir det 600 per år.
Hyra kan ligga på 1000-2000:- för en vecka beroende på plats och nivå, vilket blir 10 000-20 000:- på 10 år.

Hyr, prova, köp.

Nytt eller begagnat?
TorbjornPeters sa:

Du får två bra par skidor, dom jag länkade, för två veckors hyra. Med skidor så anpassar man sig till det mesta och skulle ni inte komma överens med dom så kan ni sälja dom på blocket för samma pris som ni köpte dom.
Och det är garanterat bra skidor.

Snödjup

Tillbaka
Topp