666peja666
Aktiv medlem
Nytt köpråd
Hej,
Lite bakgrund:
42 år, ca 25 dgr per år på skidor varav 3-7 i alperna. Väger bara 70 kg och är 182 lång (håller på med cykel/löp också...). Kör gärna fort och stort. Har familj och kör därmed mycket pist men åker precis så mycket utanför som resten av familjen klarar av.... kanske 40/60 pist/offpist...
Kör Big Pen 187cm idag och eg. nöjd med skidan men har några issues...
+ Funkar kanon i skogen och trånga branta korridorer..
+ Carvar kanon på rätt underlag... Väldigt lite fetlaggsvibrationer. Kör sönder all skitsnö.
+ Lyfter kanon i lössnö...
- Jag litar inte 100% på att den sitter i pisten och det stör mig... jag kan fega lite innan jag vet hur underlaget beter sig... När det är is får man inget igen för att man trycker till och kan då bli lite slöåkande sladd körning vilket inte alls är kul...
- En radie. Carvingen är 21m, varken mer eller mindre...
- Skär/svänger lite mycket i lössnön
- Den känns klumpig i pist...
En bra skida men det borde finnas någon som är bättre och då kanske framförallt att jag även kan blåsa på i pisten! Spontant så känner jag att det inte skulle göra något att gå ned från 122 till 105-115 i midja... Jag har tittat på:
- DPS 112RPC 192 cm
- Black Crows Sevun II 191 cm
- Hendryx Funcalistic 188 cm
- Extrem project 110 190 cm
Är jag rätt ute? Kommentarer och alla råd tar jag tacksamt emot!!
Bifogar en bild från förra veckan i courmayeur där big pennen funkade kanon...

Lite bakgrund:
42 år, ca 25 dgr per år på skidor varav 3-7 i alperna. Väger bara 70 kg och är 182 lång (håller på med cykel/löp också...). Kör gärna fort och stort. Har familj och kör därmed mycket pist men åker precis så mycket utanför som resten av familjen klarar av.... kanske 40/60 pist/offpist...
Kör Big Pen 187cm idag och eg. nöjd med skidan men har några issues...
+ Funkar kanon i skogen och trånga branta korridorer..
+ Carvar kanon på rätt underlag... Väldigt lite fetlaggsvibrationer. Kör sönder all skitsnö.
+ Lyfter kanon i lössnö...
- Jag litar inte 100% på att den sitter i pisten och det stör mig... jag kan fega lite innan jag vet hur underlaget beter sig... När det är is får man inget igen för att man trycker till och kan då bli lite slöåkande sladd körning vilket inte alls är kul...
- En radie. Carvingen är 21m, varken mer eller mindre...
- Skär/svänger lite mycket i lössnön
- Den känns klumpig i pist...
En bra skida men det borde finnas någon som är bättre och då kanske framförallt att jag även kan blåsa på i pisten! Spontant så känner jag att det inte skulle göra något att gå ned från 122 till 105-115 i midja... Jag har tittat på:
- DPS 112RPC 192 cm
- Black Crows Sevun II 191 cm
- Hendryx Funcalistic 188 cm
- Extrem project 110 190 cm
Är jag rätt ute? Kommentarer och alla råd tar jag tacksamt emot!!
Bifogar en bild från förra veckan i courmayeur där big pennen funkade kanon...