Nytt köpråd

666peja666

Aktiv medlem
Nytt köpråd
Hej,

Lite bakgrund:
42 år, ca 25 dgr per år på skidor varav 3-7 i alperna. Väger bara 70 kg och är 182 lång (håller på med cykel/löp också...). Kör gärna fort och stort. Har familj och kör därmed mycket pist men åker precis så mycket utanför som resten av familjen klarar av.... kanske 40/60 pist/offpist...

Kör Big Pen 187cm idag och eg. nöjd med skidan men har några issues...
+ Funkar kanon i skogen och trånga branta korridorer..
+ Carvar kanon på rätt underlag... Väldigt lite fetlaggsvibrationer. Kör sönder all skitsnö.
+ Lyfter kanon i lössnö...
- Jag litar inte 100% på att den sitter i pisten och det stör mig... jag kan fega lite innan jag vet hur underlaget beter sig... När det är is får man inget igen för att man trycker till och kan då bli lite slöåkande sladd körning vilket inte alls är kul...
- En radie. Carvingen är 21m, varken mer eller mindre...
- Skär/svänger lite mycket i lössnön
- Den känns klumpig i pist...

En bra skida men det borde finnas någon som är bättre och då kanske framförallt att jag även kan blåsa på i pisten! Spontant så känner jag att det inte skulle göra något att gå ned från 122 till 105-115 i midja... Jag har tittat på:

- DPS 112RPC 192 cm
- Black Crows Sevun II 191 cm
- Hendryx Funcalistic 188 cm
- Extrem project 110 190 cm

Är jag rätt ute? Kommentarer och alla råd tar jag tacksamt emot!!

Bifogar en bild från förra veckan i courmayeur där big pennen funkade kanon...

Nytt köpråd
Har kört Sevun II i år och kan gladeligen rekommendera den för det du söker. Jag har iofs dryga tio pannor mer än dig att böja genom skidan med, men funkar det för dig så har du en vän som inte sviker dig i första taget. 88/0,5 grader på kanterna och gärna lite plusmontering gör susen för pisten. Völkl Katana 184 är en annan pjäs som oxå borde platsa på din lista.

Nytt köpråd
Det är fyra riktigt kompetenta byggen du har listat, men karaktären skiljer sig en del. Det går inte att säga att en är bättre än de andra tycker jag, utan det beror på vilken känsla du letar efter. Alla fyra har förmågan att hantera att åkaren laddar på ordentligt både i och utanför pisten och alla har riktigt bra bett på hårt underlag. Här är några kommentarer om respektive skida:

- DPS 112RPC 192 cm
Kolfibrigt pigg och rapp i reaktioner. Inte lika direkt och krispig som flera andra DPS dock utan den är mer dämpad och lugn jämfört med tex RP112. Dock fortfarande kvickare och snabbare allmänt än det mesta annnat på marknaden.

Betydligt mer traditionell i känslan med en glasfiber, trä och "vanligt" högkvalitetsbygge. Stabila och stora, men ändå lättkörda. Bra flyt i puder är min prognos.

Riktigt hård i flexet och full on titanalkaraktär med ton av en klassisk racestock gs-bombare. Det innebär en skida som har en del finess, men som ändå är filtrerad när det gäller småvibrationer. Väldigt spårig och skärinriktad i åkningen, som alla Hendryx. Väl stum för puder tycker jag och har rätt lite rocker. Flyter därmed ganska dåligt för breddkategorin. Den går å andra sidan som ett skott i pisten om man orkar med den. Normalt sett hade jag varit tveksam när det gäller en åkare på 70kg, men du verkar ju rikta in dig på rejäla doningar, vilket gör att jag förmodar på att du är bra på att få ner kraft i skidorna.

Samma grundkaraktär som Funken ovan, men i ett mer hanterbart format (så länge vi pratar 2013 års modell). Mycket titanalkänsla och gummifiltrering, men ändå liv i shapen. Aningen mjukare än Hendryxen och har också mer rocker, vilket gör att den går bättre i lössnö. Jag tror dock att du hade trivts bättre på 185:an, men det ska jag låta vara just ett troende och inte få det att låta som att jag vet... Redan 185:an är en klart stöddig skida som inte viker sig i första taget.

En annan skida att beakta är Nordica Helldorado. Det är en dubbeltitanalplanka med mycket stuns kombinerat med en modern och lekfull shape. En kanonskida helt enkelt. Även Line Influence 115 är ett alternativ som är aningen snällare. Ytterligare ett steg mot lättåkt är Moment Bibby Pro och Movement Trust (om man gillar direktionella skidor).

Nytt köpråd
MnO sa:
Det är fyra riktigt kompetenta byggen du har listat, men karaktären skiljer sig en del. Det går inte att säga att en är bättre än de andra tycker jag, utan det beror på vilken känsla du letar efter. Alla fyra har förmågan att hantera att åkaren laddar på ordentligt både i och utanför pisten och alla har riktigt bra bett på hårt underlag. Här är några kommentarer om respektive skida:

- DPS 112RPC 192 cm
Kolfibrigt pigg och rapp i reaktioner. Inte lika direkt och krispig som flera andra DPS dock utan den är mer dämpad och lugn jämfört med tex RP112. Dock fortfarande kvickare och snabbare allmänt än det mesta annnat på marknaden.

Betydligt mer traditionell i känslan med en glasfiber, trä och "vanligt" högkvalitetsbygge. Stabila och stora, men ändå lättkörda. Bra flyt i puder är min prognos.

Riktigt hård i flexet och full on titanalkaraktär med ton av en klassisk racestock gs-bombare. Det innebär en skida som har en del finess, men som ändå är filtrerad när det gäller småvibrationer. Väldigt spårig och skärinriktad i åkningen, som alla Hendryx. Väl stum för puder tycker jag och har rätt lite rocker. Flyter därmed ganska dåligt för breddkategorin. Den går å andra sidan som ett skott i pisten om man orkar med den. Normalt sett hade jag varit tveksam när det gäller en åkare på 70kg, men du verkar ju rikta in dig på rejäla doningar, vilket gör att jag förmodar på att du är bra på att få ner kraft i skidorna.

Samma grundkaraktär som Funken ovan, men i ett mer hanterbart format (så länge vi pratar 2013 års modell). Mycket titanalkänsla och gummifiltrering, men ändå liv i shapen. Aningen mjukare än Hendryxen och har också mer rocker, vilket gör att den går bättre i lössnö. Jag tror dock att du hade trivts bättre på 185:an, men det ska jag låta vara just ett troende och inte få det att låta som att jag vet... Redan 185:an är en klart stöddig skida som inte viker sig i första taget.

En annan skida att beakta är Nordica Helldorado. Det är en dubbeltitanalplanka med mycket stuns kombinerat med en modern och lekfull shape. En kanonskida helt enkelt. Även Line Influence 115 är ett alternativ som är aningen snällare. Ytterligare ett steg mot lättåkt är Moment Bibby Pro och Movement Trust (om man gillar direktionella skidor).
Fyller på med ett par frågor till MnO;

1) Har sneglat en del på Moments Governor, har inte haft förmånen att se/klämma på den och har mest bara info från Blister. Skulle den platsa på denna lista? Jag får för mig att den kan vara snarlik Sevun II.

2) Hur skulle du ställa bägge dessa (Governor, Sevun II) mot (vad du tror) slutresultatet av Opinion blir?

Nytt köpråd
Tack för ett oerhört informativt svar MnO!!

Jag kanske skulle ha skrivit lite om varför jag inte redan valt bland de fyra men de har ju olika egenskaper och den enda skida jag varit i närheten av var förra årets funk i 182 cm. Jag tyckte absolut inte den var för tuff utan tvärtom en riktigt kul men spänstig skida. Jag är fullt medveten om att 188 är kraftigare men tror/trodde inte jag skulle ha några problem att få ned den... blir dock lite osäker nu ;) Är också lite orolig att den skall vara precis så spårig som mina big pen samt, precis som du skriver, tråkiga i lösare snö... Det som drog var dock möjligheten att köra just riktigt gs. Hade kanske hoppats att någon sade att de var fantastiska i lössnö.

Vet inte om jag skall tolka ovan som om BC är lättare att trycka igenom än både funk och P110? Min farhåga var att just BC var de av ovan skidor som jag skulle ha svårast att trycka igenom... Om så inte är fallet så stiger den på min skala :D

Vad gäller DPS så är jag tveksam till svängandet... att den inte skulle kännas trygg när man "gs-bombar"... och övertolkar ditt svar att den kanske är det...

Skall jag fortsätta läsa mellan raderna så är ditt eventulla råd DPS alt. P110 i 185cm... men med SooLs kommentar och det du skriver blev jag själv mer sugen på BC... skall åka iväg till skistore och känna på dps och bc iallafall.

Tack för svar som sagt, tog mig en bra bit fram i beslutet! Tar gärna emot fler kommentarer från någon som kan jämföra någon av ovan och helst då mot mina big pen... Jag skulle gärna ha kvar big pen men med spann, mindre spåriga och med en rakare sväng...

Nytt köpråd
666peja666 sa:
Vet inte om jag skall tolka ovan som om BC är lättare att trycka igenom än både funk och P110? Min farhåga var att just BC var de av ovan skidor som jag skulle ha svårast att trycka igenom... Om så inte är fallet så stiger den på min skala :D
Har haft BC Sevun II monterat +2 (TC-12) med Look Pivot och 0 (TC-14) med Dukes. Skillnaden är väsentlig, speciellt i pist, där det blev två diametralt olika upplevelser. På +2 behöver du inte ens pressa den för att för att få den att svänga rejält (ja, ja, med 117mm midja och 25m radie är det ingen SL-carver..!), på 0 är den det lok den vanligen beskrivs som. Med dess area och dina sjuttio pannor och förkärlek för fart är flyt det sista du behöver bekymra dig om. Helldoradon och Katanan med rocker även i tailen ska du nog ändå testa som jämförelse om du får chansen. My five cents...

Nytt köpråd
BC blev det! Skall köras i Stöten nästa helg och sedan till Bad Gastein i veckan efter... Återkommer om jag fick vad jag sökte eller inte! Beställda med demo-bindning för att kunna skruva på monteringen...

Nytt köpråd
JellyfishFluff sa:
Vill du sälja dina big pen då eller? ;)
Är du sugen så absolut? De är ordentligt använda men kvalitén är riktigt bra! Sitter ett par sth16 på som kanske drar upp priset men jag kan sälja utan om du vill? PMa så tar vi det där isf!

Nytt köpråd
Jag har nu testat skidan :cool: I sista sekunden så ångrade jag mig på demo-bindningen och körde en sth 14 istället monterad +2,0 enligt sool2007s rekommendation!

Har kört bra svensk pist, lite svensk skog, dålig alpslask, skitdålig alpslask, vindpackad gammal alpsnö och bra alppist (2 dagar i stöten och 3 dagar i bad gastein). Vad säger man? I bra pist fungerar den precis som jag vill, hur stabil, stor och fartglad som helst! Alla mina eventuella farhågor om jag är för lätt kom på skam. Lekfull kanske inte är ordet men jag kör kortsväng, sladdsväng, gs-sväng i precis det tempo jag själv väljer. Ju mer jag ger ju mer får jag tillbaka. Hela tiden. Jag kan aldrig pressa igenom. Skön känsla.

Hamnade, till min förvåning, i baksätet ett par gånger i slasken ;) . Tror det är mer ovana men skida låter mig inte riktigt vila, jag behöver vara på hugget trots en hård afterski dagen innan... Skidan ger om man själv ger!

En otroligt stabil vän. Precis vad jag ville ha. Den kommer dessutom kunna hantera lössnö, definitivt!

Tack för hjälpen!

Nytt köpråd
SooL2007 sa:

1) Har sneglat en del på Moments Governor, har inte haft förmånen att se/klämma på den och har mest bara info från Blister. Skulle den platsa på denna lista? Jag får för mig att den kan vara snarlik Sevun II.

2) Hur skulle du ställa bägge dessa (Governor, Sevun II) mot (vad du tror) slutresultatet av Opinion blir?
Missade det här i förra vändan.

1) Målgruppen är densamma som Sevun, men måtten skiljer en del. Governor/Bibby Special är en utpräglad pintail med 27mm taper, vilket är ovanligt mycket. Den är alltså framändesstyrd i stor mån. Sevun II är mer standard i det avseendet med 10mm. Det är alltså att anta att Sevun har mer stöd i tailen, både ur positiv och negativ synvinkel. Konstruktions- och känslomässigt kan jag inte kommentera eftersom jag varken har testat eller känt på Governorn. Bibby Special gillade jag dock, men jag testade den bara i 19x och den var lite för lång för mig.

2) Förmodligen kommer vi i Opinionprojektet att landa i en lite snällare och lite lättare konstruktion än Sevun II i 186cm. 193-194:an som kommer senare kommer vara mer lik Sevun i den aspekten. Jämfört med Governor kommer Opinion att ha mer tail i planing för att skapa en tryggare plattform och en neutral balans när det går undan i puder. Vi vill inte ha en tipservo-känsla i lössnö, eftersom det tenderar att göra att skidan blir överstyrd, orolig och "trappig" när man kör riktigt fort. Istället väljer vi att göra tailen kontrollerbar genom att lägga rocker i den och eventuellt även mjuka upp flexet en aning. Jag föredrar för lössnö att stå mer neutralt på skidan och att ha en skida som beter sig mer unisont genom fartregistret, och då är pintail i mina ögon en utdaterad design. Men det hindrar inte från att den kan gå bra ändå, eftersom det finns så många andra parametrar att jobba med i skiddesign.

Senast ändrad:
Nytt köpråd
MnO sa:
SooL2007 sa:

Missade det här i förra vändan.

1) Målgruppen är densamma som Sevun, men måtten skiljer en del. Governor/Bibby Special är en utpräglad pintail med 27mm taper, vilket är ovanligt mycket. Den är alltså framändesstyrd i stor mån. Sevun II är mer standard i det avseendet med 10mm. Det är alltså att anta att Sevun har mer stöd i tailen, både ur positiv och negativ synvinkel. Konstruktions- och känslomässigt kan jag inte kommentera eftersom jag varken har testat eller känt på Governorn. Bibby Special gillade jag dock, men jag testade den bara i 19x och den var lite för lång för mig.

2) Förmodligen kommer vi i Opinionprojektet att landa i en lite snällare och lite lättare konstruktion än Sevun II i 186cm. 193-194:an som kommer senare kommer vara mer lik Sevun i den aspekten. Jämfört med Governor kommer Opinion att ha mer tail i planing för att skapa en tryggare plattform och en neutral balans när det går undan i puder. Vi vill inte ha en tipservo-känsla i lössnö, eftersom det tenderar att göra att skidan blir överstyrd, orolig och "trappig" när man kör riktigt fort. Istället väljer vi att göra tailen kontrollerbar genom att lägga rocker i den och eventuellt även mjuka upp flexet en aning. Jag föredrar för lössnö att stå mer neutralt på skidan och att ha en skida som beter sig mer unisont genom fartregistret, och då är pintail i mina ögon en utdaterad design. Men det hindrar inte från att den kan gå bra ändå, eftersom det finns så många andra parametrar att jobba med i skiddesign.
Tackar, då blev begreppsbiblioteket ytterligare utökat! :D Det verkar som Moment har läst och delat dina synpunkter i förväg, då 12/13 version av Gov enl Blister hade bredare tail (128) än Special (123) och 13/14 års version av Gov blir 142-116-128, 24m radie i 186 längd ( http://issuu.com/momentskis/docs/moment_catalog_13_14_v6final_highres_small/13 )

Taper ner från 27 till 14mm m.a.o. och pintailen får väl tillskrivas historieböckerna.

Tillbaka
Topp