Nytt snowboardkit, nitro addict?+boots, bindning.

DingoD

Medlem
Tjo!

Vikt: 76kg
Längd: 176cm
Skostorlek: ~41.5-42

Åkte snowboard nästan jämnt då jag var 12 - 17 år. Har blivit sämre med åren dock.
Förra året åkte jag 4-5dagar och lär väl bli något liknande år.

Åkte förra veckan och fick rätt ont i fötterna. Vettefan om det beror på att jag åker för sällan eller om jag har gammal, utsliten, kass utrustning. Har flow bindingar som har minst 5år på nacken.

Har en gammal salomon body 300 151cm, ingen aning det är för brädtyp. Den är dock några cm nedanför hakan.

Hursom.. Ute efter ett nytt kit nu. Har forskat runt lite och kommit fram till att en directional twin förmodligen passar mig.

Kör aldrig i parken, utan är nog mer utav en freeride åkare om jag förstått det rätt.

Några tips? Läste lite om nitro addict http://www.hollywood.se/sv/product/21034/addict-156#filter-24
Verkade vara rätt nice. Frågan är om 156 är för långt? Är ju "van" att åka med 151 som är några cm under hakan.

Vore tacksam för hjälp, tips på andra brädor etc!

Senast ändrad:
Jo vet att det finns 151. Men med tanke på att den jag har nu är 151 och den är några cm neranför hakan. Och vad jag läst så är man inte i parken å trixxar så mycket så rekommenderas det att man har snäppet över hakan.

Därmed funderar jag om man vågar sig på 156, eller kanske satsa på 153? :P

Det skadar ju aldrig om du kör på lite längre när du bara ska kötta pist. Tror en 156:a hade suttit fint faktiskt. Tråkigt att alla hemsidor har så dåligt sortiment just nu. Svårt att hjälpa folk då! Men Lib-Tech har ju ett gäng väldigt fina brädor, dock en helt annan prisklass! Jag har tyvärr ingen vidare koll på boots men bindningar så borde Unions Force bindning vara ett bra alternativ. Hoppas du hittar vad du söker och att någon av de lite äldre rävarna kan komma med sina visdomsord också!

Ah, hmm. Ja jag ska kolla upp union force då! Tänkte försöka få nått paket beställt nu inom några dagar så grejjer är hemma efter jag varit utomlands :)

Enda force jag hittade som var medium var dessa http://www.boardstore.se/item?department=10&category=107&element=119&page=2&id=47889

Vettefan om den skrikiga färgen passar med brädan dock?

Hittar massa union DLX i rätt färg och storlek också, men kanske lite väl budget över den modellen? :O

Senast ändrad:
Forskat runt ännu mer och läste någonstans att nitro addict var pure park bräda, därav av funderar jag på den nitro blacklight chamber 157.. Men kommer inte 157 kännas jävligt klumpigt med tanke på att jag åkte en 151 senaste årena..

Blir förmodligen union force/dlx/atlas binding samt ett par 32 lashed storlek 9 (har storlek 42-42.5)

Senast ändrad:
^ Skulle säga att 151cm är ganska kort för dig. Jag är 174cm och körde innan på en 152, mest pga av att det blev en hel del räcken förr. Nu kör jag på en 154 då jag precis som du inte är lika ung och dum längre (30år) och den är mer allround. Har haft en 157 när det va mer puder som gällde och den kändes absolut inte för lång.

Sen ska det ju sägas att min 154 faktiskt ligger något under min viktklass på 74kg.

Okej, gjorde ju saken ännu svårare! Uuh!!

Har kommit fram till två alternativ nu.

Antingen:

Team Gullwing 155 3149kr
Flux SF45 Black M 2029kr
32 Lashed size 9 1559kr (lite osäker ifall detssa kan vara för små)
6737kr

Står "M passar till US 6,5-9,5" om flux SF45
Tror ni det funkar att köra boots US10 på dessa bindnigar ifall det skulle visa sig att 32 lashed US9 är för små för mig.

Eller

Nitro Addict 153 eller 156(???) 1728kr
Nitro Raiden Black Hawk 1296kr
Nike Zoom Force size 9.5 1512kr
4536kr

Senast ändrad:
Jag hade absolut kört på det första med Team Gullwingen.

För övrigt så kommer du aldrig kunna ha en US10 boot om du har storlek 41.5-42 om det inte är något jävla MAXI-märke!

Hur menar du nu? Att jag lär ha ännu större boots än US10?

Beställde nämnligen första paketet igår :)

Tillbaka
Topp