Oakley Crowbar lins

Raaz

Ny medlem
Oakley Crowbar lins
Har försökt få respons i andra trådar men misslyckats, så testar därför skapa en ny tråd :)
Hade tänkt införskaffa mig nya goggles. Är inte så värst duktig åkare men känner att jag ändå skulle behöva ett par "riktiga" goggles.
Då jag befinner mig i London har jag såklart varit runt o kollat i "alpinaffärerna" och ramlade in (bokstavligt talat) på en av Oakleyaffärerna och fick upp ögonen för Oakley Crowbar med White/Black Iridium lins. Vad jag förstått så ska den fungera bra som en allroundlins?
Är alltså på jakt efter en allround-lins. Värt att veta kan vara att jag kommer tillbringa 2 veckor i de svenska fjällen, och 2 veckor i alperna. :]
Jag kanske är helt ute o seglar, så skulle gärna behöva lite tips o råd på vilka andra goggles/linser det skulle kunna finnas, eller om det är ett bra val! :)

/Raaz

Oakley Crowbar lins
Vad jag vet gör inte Oakley någon lins som heter White Iridium. Black Iridium tror jag emellertid att du kommer att uppleva något mörk i svenska förhållanden då ljusgenomsläppet endast ligger på 18%, vilket fodrar väldigt ljusa förhållanden för att lämpa sig bäst.

Då din skidåkning kommer att ta plats i både alperna och Sverige, föreslår jag att du väljer en lins med lite mer ljusgenomsläpp t ex Pink Irdium.

Avseende Crowbar som ram så sitter den bra på det flesta hjälmar och har ett föhållandevis stort synfält.

Oakley Crowbar lins
bäst skulle vara om du har två linser.

typ HI intesy yellow/persimon och black irdium typ.

Jag själv har HI intensy persimon och fire irdium och det tror jag blir en bra combo.

http://m-z.ru/tmp/cat/2009/oakley/oakley_snow_09.pdf

Kolla sida 11 på länken. Där står det om vilket väder varje lins är för.

Men om du verkligen bara ska ha en lins skulle jag tror att pink irdium linsen är bäst.

Senast ändrad:
Oakley Crowbar lins
sorry, kopierade bara namnet rakt av. Ska självklart stå black iridium :) Okej, men hur fungerar Pink Iridium vid väldigt ljusa förhållanden som uppstår i alperna? hellre då att jag ser lite sämre i de svenska fjällen (Black iridium), än att åka o kisa med ögonen (Pink Iridium) en hel dag :P

Oakley Crowbar lins
Prövade både Pink Iridium och Fire Iridium (som endast skiljer sig några procentenheter från Black Iridium avseende ljusigenomsläpp) under senaste veckan i Val Thorens, Vädret var väldigt soligt, men trots detta tyckte jag att Pink Iridium gjorde sig bättre kontrastmässigt, samt att den starka solen reflekterades i lagom mån.

Min uppfattning är att många väljer de mörkare glasen för att spegelfaktorn är kraftigare hos dessa och därmed enligt många bättre estetiskt, detta trots att en lins utan spegel i många fall skulle vara bättre lämpat.

Vill man emellrtid ha spegelglas så är Pink Iridium enligt mitt tycke en mycket god kompromiss.

Tillbaka
Topp