Oakley crowbar linser

Landsten

Medlem
Oakley crowbar linser
Tjenare!
Bytte nyss till mig ett par Oakley crowbar men en Black iridium och en Fire iridium lins.
Hört att dessa linser är rätt lika och är mest för soliga dagar, stämmer detta?
Har ni några egenskaper av dessa linser, isåfall berätta vad ni tycker!
Ska vara i i nordiska fjäll i vinter, tror ni dessa funkar eller bör man komplettera med ett par andra linser?

Med vänlig hälsning, Landsten

Oakley crowbar linser
De är rätt lika, tycker nog att FireIridium är lite mörkare än Black. Men båda är för soligt/ljust väder.
Så skaffa ett par som är mer anpassade för försäsong och dåligt väder. typ G30, G28,HI intensity persimon/ yellow eller ett par vanliga persimon. Sjukt mycket skönare att se något i dåligt väder + att man slipper se ut som första årssäsongare/tureturist/idiot som kör med spegelglas i dåligt väder.
Kolla runt lite så hittar du garanterat bra pris på någon av dessa linser till Crowbar...

Oakley crowbar linser
zerode sa:
De är rätt lika, tycker nog att FireIridium är lite mörkare än Black. Men båda är för soligt/ljust väder.
Så skaffa ett par som är mer anpassade för försäsong och dåligt väder. typ G30, G28,HI intensity persimon/ yellow eller ett par vanliga persimon. Sjukt mycket skönare att se något i dåligt väder + att man slipper se ut som första årssäsongare/tureturist/idiot som kör med spegelglas i dåligt väder.
Kolla runt lite så hittar du garanterat bra pris på någon av dessa linser till Crowbar...
Kollat runt lite och känns som HI yellow och persimon känns som bäst val, är jag på rätt spår? Är det stor skillnad mellan dessa linser, eftersom persimon kostar mycket mindre.
Gör mig ju även av med antingen fire iridium eller black iridium linsen, vilken ska jag behålla?

Oakley crowbar linser
HI Yellow är något ljusare och lätt spegelbehandlad. Persimmon är något mörkare och utan spegelbehandling.
Jag skulle rekommendera HI Yellow som lins för dåligt väder/flatljus och att du behåller Fire Iridium för dagarna med bättre väder.

Oakley crowbar linser
jet sa:
HI Yellow är något ljusare och lätt spegelbehandlad. Persimmon är något mörkare och utan spegelbehandling.
Jag skulle rekommendera HI Yellow som lins för dåligt väder/flatljus och att du behåller Fire Iridium för dagarna med bättre väder.
Tack för hjälpen!
Är skillnaden stor mellan Hi yellow och persimmon?
Vet du någon bra sida där man kan få tag på hi yellow eller persimmon till ett bra pris?

Oakley crowbar linser
Du skulle även kunna reflektera över att köpa pink iridium.
till skillnad mot dom andra linserna ni har skrivit är Pink Ird en clearlins i botten och sen en rosa spegel på.
För mig personligen så funkar en sån lins bättre när det är dåligt väder än vad Hi Yellow gör.

Anledningen till att persimon kostar mindre är för att det inte är någon spegel på den :)

Oakley crowbar linser
naje sa:
till skillnad mot dom andra linserna ni har skrivit är Pink Ird en clearlins i botten och sen en rosa spegel på.
För mig personligen så funkar en sån lins bättre när det är dåligt väder än vad Hi Yellow gör.

Anledningen till att persimon kostar mindre är för att det inte är någon spegel på den :)
Pink iridium känns lite för allround.
Hur mycket tappar man på stt inte ha spegel?

Oakley crowbar linser
Landsten sa:
naje sa:

Pink iridium känns lite för allround.
Hur mycket tappar man på stt inte ha spegel?
Möjligheten till ragg på afterskin sjunker drastiskt med 75-83%

Oakley crowbar linser
Det är bara skaffa en H.I. Yellow lins.

Pink är på tok för mörk för att komplettera fire och black med!

Som ett exempel för 4 säsonger sen så körde en polare på Pink och jag med H.I. Yellow, efter dagens åkning i mitten av januari så tog han av sig sina goggles och drog kommentaren , "fan va ljust det är ute" medans jag sa det omvända. Han provade min lins och sen blev det raka vägen ner till Åre skidsport för att köpa en H.I. Yellow ;)

Har ett par splice med H.I. yellow som jag inte använder som du kan köpa om du inte vill hålla på och byta linser

Annars hittar du linser billigt på
http://www.rxsport.co.uk/ £54 = 577kr
Jämförde priserna därifrån med blåtomaten och där låg det på 80 Euro = 715kr
Sen ska ju frakt räknas in också :) Finns säkert någon billig sida men orkar inte leta runt en massa :)

edit: En till sida http://www.amazon.com/gp/product/B002A56BOW/ref=noref?ie=UTF8&psc=1&s=sporting-goods

Senast ändrad:
Oakley crowbar linser
linder sa:

Som ett exempel för 4 säsonger sen så körde en polare på Pink och jag med H.I. Yellow, efter dagens åkning i mitten av januari så tog han av sig sina goggles och drog kommentaren , "fan va ljust det är ute" medans jag sa det omvända. Han provade min lins och sen blev det raka vägen ner till Åre skidsport för att köpa en H.I. Yellow ;)

Har ett par splice med H.I. yellow som jag inte använder som du kan köpa om du inte vill hålla på och byta linser

Annars hittar du linser billigt på
http://www.rxsport.co.uk/ £54 = 577kr
Jämförde priserna därifrån med blåtomaten och där låg det på 80 Euro = 715kr
Sen ska ju frakt räknas in också :) Finns säkert någon billig sida men orkar inte leta runt en massa :)

edit: En till sida http://www.amazon.com/gp/product/B002A56BOW/ref=noref?ie=UTF8&psc=1&s=sporting-goods
Tack för hjälpen med länkar! Va vill du ha för dom?

Oakley crowbar linser
linder sa:

Där är ju smaken som baken, jag kör med Hi yellow men tycker att jag ser bättre med Pink :)

Oakley crowbar linser
Vilken utav linserna tycker ni att man ska behålla då?
Blir antagligen ett par H.I Yellow så vilken av fire eller black är bäst för lätt sol och lite moln?

Oakley crowbar linser
Spelar nog inte så stor roll vilken av Fire eller Black du väljer för starkt solljus. Däremot är kanske Black något bättre om vädret växlar och det blir molnigt då den släpper igenom marginellt mer ljus. Jag hade valt mellan black och fire baserat på enbart utseende.

Men att komplettera black eller fire iridium med en ljusare lins är en riktigt bra ide. När det är molnigt, skumning eller snöfall är det skönt med en ljus lins. När det är starkt solljus är det också skönt med en mörkt tonad lins. Där emellan fungerar ju det mesta utmärkt.

Jag kör HI yellow i de flesta fall. Men om det är en solig dag tar jag Fire Iridium. Gillar att ha två linser, en riktigt mörk och en riktigt ljus. En allround är för mörk när ljuset är svagt och för ljus när det är starkt solljus.

Oakley crowbar linser
naje sa:
Pink Iridium tillverkas inte längre utan heter numera VR50 Pink Iridium, den har inte en clear bas utan är en ljusrosa/rostbrun basfärg som konstigt nog heter just VR50. En ljusare version av klassikern VR28 som används flitigt som basfärg både till goggles och solglasögon från Oakley.
Många tycker som du att dom ser bättre med den i dåligt väder och det beror mycket på hur ljuskänslig du är och smak såklart. HI Yellow har dock mycket högre ljusgenomsläpp samt kontrasthöjning och passar de flesta bättre vid dåligt väder. :-)

Oakley crowbar linser
Fick nyss hem ett par nya crowbars med black iridium lins och med en bonus lins som var H.I yellow :D
Så jag klarar nog alla väderlekar i vinter :D

Var jag du skulle jag spara black iridium linsen, med fire linsen ser man ju ut som man skulle göra sig rätt till åkning av världsklass, men de beror väll på om man vill vara lite diskret eller skriker efter upmärksamhet :P

Tillbaka
Topp