Oakley prizm linser

EmilTrulsson

Ny medlem
Oakley prizm linser
Tjena! Fick nyss tag på ett par oakley brillor med prizm rose linsen för en tusenlapp. Har nu tänkt köpa en lins till för soligare dagar och kan inte riktigt bestämma mig för om det ska bli någon av jade, sapphire eller torch, eller om man ska köra på den mörkaste black linsen. Någon som kört flera olika och kan säga hur stor skillnaden är mellan rose och tex torch? Känns lite onödigt att ha båda om de ändå är relativt lika i ljusinsläpp, då kanske det är mer värt att satsa på en black?

AndreasM

Ny medlem
Oakley prizm linser
Har Rose och den funkar bra förutom när det är soligt. När det är riktigt soligt är det skönt med en riktigt mörk lins som t.ex. black. Mellantinget är väl egentligen bara bra om man bara har ett par brillor.
Brukar ha med mig ett extra par i ryggsäcken. Är det en solig dag tar jag de mörka, annars de ljusa. Kan även vara skönt att byta om man är påväg hem sent på dagen då ett par mörka gör att man ser väl dåligt när det börjar skymma.

Mitt tips är att köpa Black om du har Rose.

PatrickSthlm

Aktiv medlem
Oakley prizm linser
Jag hade tidigare rose, torch och ett par vanliga dark grey linser till mina flight deck. Använde bara torch. Resten är nu sålda.

Så sälj din rose och köpe en jade, sapphire eller torch. Den som passar bäst med dina kläder. Det är trots allt viktigast hur man ser ut!!
;)

linder

Aktiv medlem
Oakley prizm linser
Kör på Rose ett tag innan du köper någon mer. Linserna kostar ju nästan mer än vad du gett för gogglesen så lika bra att vänta tills du använt dom du har och vet vart deras svagheter ligger.

Jag har t.ex. deras HI pink prizm vilket funkar perfekt i Åre fram tills typ mitten på Mars. Sen är den för ljus och då måste jag köpa nya, men då blir det någon av sapphire/torch/jade eftersom det är två steg uppåt. För din del blir det nog inte tillräckligt stor skillnad för att det ska vara värt?

EmilTrulsson

Ny medlem
Oakley prizm linser
Tack för svar, får helt enkelt vänta och se när de kommer. Eftersom jag åker mestadels i sverige så lutar det nog åt jag kör med bara rose linsen i dessa, och istället plockar fram mina gamla brillor med mindre ljusinsläpp på de ljustaste dagarna.

Bejnan

Medlem
Oakley prizm linser
Enda anledningen att byta till jade, torch eller sapphire är enligt mig utseendet. Skillnaden i ljusgenomsläpp är minimal. Bättre att köpa black linsen för riktiga bluebird dagar, då är ändå jade/torch/sapphire för ljusa.

Bauget

Ny medlem
Oakley prizm linser
Hej,

Mellanlinserna Jade, Torch och Saphire är exakt samma lins, enda skillnaden är utseendet.

Vore jag du skulle jag komplettera din Rose med black iridium för att rosen fungerar fint tills det blir ganska stark sol.

JesperHayland

Aktiv medlem
Oakley prizm linser
Kört Oakleys Fire Iridium lins på flertalet olika oakley modeller ex. Wisdom, crowbar, splice och tycker att den är väldigt skön och skonsam för ögonen riktigt soliga dagar speciellt på vårkanten när solen står lite högre och speglingen från snön blir lite mer påtaglig.

zerode

Aktiv medlem
Oakley prizm linser
Har alla prizm-linser och tycker inte det är superstor skillnad mellan de olika spegellinserna, så köp den du tycker är snyggast, de kommer funka bra...

Lundblom

Medlem
Oakley prizm linser
eemile sa:
Tjena! Fick nyss tag på ett par oakley brillor med prizm rose linsen för en tusenlapp. Har nu tänkt köpa en lins till för soligare dagar och kan inte riktigt bestämma mig för om det ska bli någon av jade, sapphire eller torch, eller om man ska köra på den mörkaste black linsen. Någon som kört flera olika och kan säga hur stor skillnaden är mellan rose och tex torch? Känns lite onödigt att ha båda om de ändå är relativt lika i ljusinsläpp, då kanske det är mer värt att satsa på en black?
Rose är i grunden samma lins som Jade, Torch, Saphire och black. Skillnaden är att Rose inte har någon spegel som gör linsen mörkare. Jade, Torch och Saphire ska vara lika mörka och Black mörkast. Hi Pink är en annan ljusare lins. Har läst en del om de olika linserna på forum och tester. De flesta verkar tycka att Jade, Torch och Saphire är tillräckligt mörka för soligt väder och även fungerar bra i lite sämre väder. Rose tycker många fungerar bra i allt från riktigt dåligt väder till soligt men vissa föredrar Hi Pink när det är riktigt dåligt och Jade mfl när det är soligt. De flesta verkar tycka att Black är för mörk om man inte är på typ en glaciär i full solsken. Hi Pink verkar fungera bra i dåligt väder men är för ljus om solen tittar fram.

Själv så har jag köpt ett par Rose. Har inte åkt med dom än men jag tror att de passar mig i skiftande väder. Tror många väljer Jade, Torch och Saphire för att de är snyggare inte för att de är bättre än Rose. Jag tyckte att Jade mfl kändes lite mörka i affären. Men jag kanske har fel. Får se vad jag tycker i vinter. Sen är det nog lite av vad man tycker och är van vid, hur mörka linser man vill ha.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp