Smith Chromapop eller Oakley Prizm

Andreos

Ny medlem
Ska köpa ett par goggles nu och sitter och funderar på dessa. Ska vara top-of-the-line båda två.
Är det någon som testat Smith's Chromapop? Läste att de är helt nya så förmodligen har inte så många gjort det.

Oakley Airbrake kommer med två linser, alla Smith gör det.
Linser jag söker är mot snö/mulet, s.k. "flatljus". Oakleys svar på det är Prizm Rose eller Hi Pink. Smith har en version som heter Chromapop Storm. Vore smidigt om jag tog en variant med två linser så kan man ta en mot klar himmel också.

Oakley's marknadsföring får mig att luta mer mot dem, deras bilder och videos är sjuka! Däremot vore det konstigt om det inte lagts mer pengar på reklam där än hos Smith med tanke på storleken på företaget.

Köpte Oakleys för någon vecka sedan :) Butiken hade inte ens fått in Smiths nya så kunde inte jämföra. Grymt nöjd med Rose Prizm iallafall!

Kör Oakleys Prizm Rose är sjukt nöjd med dessa i just flat ljus.
Är iofs djupt färgad av Oakley då jag haft spons från dem under många år. Men får inte till det riktigt i passformen mot hjälmen (Sweet Trooper) Har tittat på Cromapopen då man alltid är intresserad av nya upptäckter men inte kommit till skott å testa och för att se om dessa passar bättre.

lassemix sa:
Kör Oakleys Prizm Rose är sjukt nöjd med dessa i just flat ljus.
Är iofs djupt färgad av Oakley då jag haft spons från dem under många år. Men får inte till det riktigt i passformen mot hjälmen (Sweet Trooper) Har tittat på Cromapopen då man alltid är intresserad av nya upptäckter men inte kommit till skott å testa och för att se om dessa passar bättre.
Då tycker jag du ska testa Croma :D
Har du testat Hi-pink?

Senast ändrad:
Jag körde med Chromapop förra säsongen, växlar mellan linserna everyday och storm. Tjejen kör Oakley med sapphire, jade och hi-pink så har jämfört alla lite snabbt. Ögon uppfattar olika så högst personligt vad man föredrar..
Men min favorit för mörka nordiska förhållanden är Smith storm. Denna ger grymt bra kontraster i flatljus och är lite mörkare än Oakleys hi-pink vilken jag tycker är för ljus i flatljus dagtid. Kvällstid funkar säkert hi-pink bättre men då bör man ändå använda en klar lins.
I solsken tyckte jag inte det var någon större skillnad mellan everyday och sapphire.

Skulle hur som helst rekommendera att byta till de nya kontrasthöjdande linserna jämfört mot de gamla vanliga, oavsett tillverare.

Tack för input henkos! Kanske for bli ett par chroma :)
Har misstänkt att hi-pink blir lite liknande problem som med hi-yellow, bara jävligt ljust. Även om jag antar att hi-p är bättre.

Har hi-pink på mina line miner, men som sagt tidigare blir dem alldeles för ljusa. Tycker sapphire funkar lika bra som mina rose prizm. Så åker mer eller mindre alltid med sapphire förutom i väldigt starkt solsken

Always-Sunny sa:
Har misstänkt att hi-pink blir lite liknande problem som med hi-yellow, bara jävligt ljust. Även om jag antar att hi-p är bättre.
Körde hela förra säsongen i alperna (120+ dagar) med Oakley airbrake prizm ( hi-pink + Sapphire) samt ett par Smith i/0 av äldre modell. Visst finns det dagar då hi-pink är för ljusa samtidigt som det finns dagar när jag vill ha ännu mer ljusinsläpp och kontrast och då kör dom vanliga gula linserna till mina Smith. Skulle väl höfta och säga:

60% Sapphire, 30 % hi-pink och 10 % Smith.

Deras prizmlinser är väldigt bra linser även om det inte är någon total revolution.

Det man ska tänka på är skillnaden på följande:

1. dålig sikt (låg kontrast) = flatljus

2. lite ljus (mörkt) = eftermiddag, tidigt på säsongen eller mycket tjocka moln.

Är det både dålig sikt och lite ljus, kör hi-Pink.

Är det bara dålig sikt, kör Sapphire eller motsvarande

Är det mycket ljus och bra sikt, kör Sapphire.

Har även testat och jämfört prizm rose med dessa två och har du Pink och Sapphire så kan du slänga rose-linsen. Fyller nästan ingen funktion då eftersom dom andra överlappar dess användningsområde. Dessutom är den alldeles för mörk för dagar med lite ljus. Förstår inte alls hur den kan marknadsföras som i princip likvärdig med hi-pink.

Senast ändrad:
havreboll sa:
Always-Sunny sa:
Körde hela förra säsongen i alperna (120+ dagar) med Oakley airbrake prizm ( hi-pink + Sapphire) samt ett par Smith i/0 av äldre modell. Visst finns det dagar då hi-pink är för ljusa samtidigt som det finns dagar när jag vill ha ännu mer ljusinsläpp och kontrast och då kör dom vanliga gula linserna till mina Smith. Skulle väl höfta och säga:

Deras prizmlinser är väldigt bra linser även om det inte är någon total revolution.

2. lite ljus (mörkt) = eftermiddag, tidigt på säsongen eller mycket tjocka moln.

Har även testat och jämfört prizm rose med dessa två och har du Pink och Sapphire så kan du slänga rose-linsen. Fyller nästan ingen funktion då eftersom dom andra överlappar dess användningsområde. Dessutom är den alldeles för mörk för dagar med lite ljus. Förstår inte alls hur den kan marknadsföras som i princip likvärdig med hi-pink.
Bra reflektioner ?
Fundering, Hi-Pink fanns den linsen med från början? När jag bytte till Prizm Rose minns jag inte någon HP?

lassemix sa:
havreboll sa:
Always-Sunny sa:

Bra reflektioner ?
Fundering, Hi-Pink fanns den linsen med från början? När jag bytte till Prizm Rose minns jag inte någon HP?
Hi-pink kom till säsongen efter rose. I början fanns bara rose som low light prizm och ville man ha mer ljusinsläpp så fick man gå på hi-yellow.

Om man önskar mer ljusinsläpp än Rose är det då HP som gäller. HiY har jag sedan tidigare och den släpper självklart in mer ljus.

Grymt, tack havreboll! Då vet jag iaf att det är HiP+Jade som gäller om jag kör Prizm.
Med tanke på mängden pryltokiga svenskar på UCPA hoppas jag på att kunna testa i vinter...

Är det någon som testat prizm black iridium? Köpte nämligen ett par Airbrake till ett bra pris med black- och rose-linser och funderar på om det är en bra kombo

Always-Sunny sa:
Är det någon som testat prizm black iridium? Köpte nämligen ett par Airbrake till ett bra pris med black- och rose-linser och funderar på om det är en bra kombo
Nu frågade du efter någon som själv testat det och det har jag tyvärr inte gjort men dock pratat med folk som har det. Spontant så känns det dock som att det blir lite av en glassarkombo då Jade/sapphire/torch fungerar väldigt bra även i stark alpsol på våren om man inte är väldigt ljuskänslig och Rose är (som vi tidigare diskuterat) mörkare än Hi-Pink. Användningen av Black iridium blir alltså typ glaciärskidåkning på våren eller liknande.

Dom jag pratat med som dock testat dessa linser säger att Torch/sapphire/jade + rose/Hi-pink är den kombon som täcker flest situationer.

havreboll sa:
Always-Sunny sa:
Nu frågade du efter någon som själv testat det och det har jag tyvärr inte gjort men dock pratat med folk som har det. Spontant så känns det dock som att det blir lite av en glassarkombo då Jade/sapphire/torch fungerar väldigt bra även i stark alpsol på våren om man inte är väldigt ljuskänslig och Rose är (som vi tidigare diskuterat) mörkare än Hi-Pink. Användningen av Black iridium blir alltså typ glaciärskidåkning på våren eller liknande.

Dom jag pratat med som dock testat dessa linser säger att Torch/sapphire/jade + rose/Hi-pink är den kombon som täcker flest situationer.
Jo det är väl typ den uppfattningen jag också fått men ser man på vilka förhållanden linserna är avsedda för (Okleys bild med de olika linserna) borde black och rose komplettera varandra bra, egentligen bättre än Torch/sapphire/jade + rose. Men som sagt, funkar black bara bra vid stark sol känns den rätt onödig.

Här kan du kan se VLT för alla Oakleys linser:

https://www.evo.com/guides/oakley-goggle-lens-tint-color

Om du sedan tittar på bilden nedan så ser du också en grafisk jämförelse mellan Hi-pink och Rose

Prizm_2.jpg

Senast ändrad:
Jo precis, det var den bilden jag menade. Utifrån den borde ju black funka från stark sol till växlande, och ok komplement till Rose
Jade+hiP hade ju varit en bättre kombo men fanns inte till det priset

Senast ändrad:
Always-Sunny sa:
Jo precis, det var den bilden jag menade. Utifrån den borde ju black funka från stark sol till växlande, och ok komplement till Rose
Jade+hiP hade ju varit en bättre kombo men fanns inte till det priset
Om du istället fokuserar på VLT (visible light transmission) så ser du att Black iridium+Rose = 5-21 % medans Jade+Hi-pink = 11-40 %.

Du får alltså ett mycket bredare spann med denna kombo.

Jag har Prizm HI Pink i ett par Crowbar, inte särskilt imponerad. Vet inte iofs vad man ska förvänta sig, det är ingen wow upplevelse direkt.
När det är flatljus tycker jag personligen att helt klara glas är minst lika bra som något annat, speciellt om det dessutom är ganska mörkt (mycket moln).

Tillbaka
Topp