Kul med en politisk debatt på Freeride.
Det intressanta i en bojkott är ju att man utför en politisk handling och tar ställning för en åsikt man står för. I detta fallet ganska liten men å andra sidan alltid en början. Är det så att man inte stöder USA:s utrikespolitik ska man naturligtvis ge uttryck för detta. Ett av sätten kan ju vara att inte köpa Oakleys prylar om dom nu är leverantörer till USA:s arme. Det kan vara ganska svårt att leva "renlärigt" även om man är övertygad om något, speciellt i denna "globaliseringens" tidevarv, där stora företag köps upp av ännu större företag osv, till slut kanske din lokala livsmedelsaffär ägs av Wal-Mart innan du ens hunnit hem med matkassen. Hela denna sjuka(postkommunistiska ala Sovjet-process skulle jag vilja kalla det) globaliseringsprocess där storföretagen(om vi inte aktar oss) kommer att bli viktigare än regeringar, stater och FN ärett hot mot demokratin så där är bojkotter också ett viktigt politiskt redskap. Sedan får man inte glömma att i fallet Irak så gick ju Bush och Co emot FN:s stadgar och det är väl ganska farligt med tanke på demokratin(som varje sund människa bör kämpa för) i världen.
Så varje bojkott mot ett krigförande land är en sund humaninistisk handling som fler borde ta åt sig. Nästa steg för vår Oakley-bojkottande vän här i forumet är att kanske sluta äta på dom stora amerikanska snabbmatskedjorna som faktiskt går hand i hand med Bush-administrationen, och se där, där har du utfört en politisk handling till, som kanske i förlängningen leder till att slakteriarbetarna och snabbmatsarbetarna får bättre arbetsförhållanden osv plus att man tar ställning emot ett helt lands politik eftersom deras export av den amerikaniserade världen tappat en anhängare. Jag menar att om vi tänker ett steg längre och blir flera som försöker leva humanistiskt så kanske vi får en bättre värld på flera plan, sedan är det som sagt jättesvårt att leva "renlärigt" men om varje individ gör så gott han/hon kan så kanske vi kan åstakomma en förändring.
Själv har jag tex slutat äta på amerikanska snabbmatskedjor, slutat dricka Coca Colas produkter, köper inte Nike-grejer osv. Det är svårt men det går.
Tack för ordet och glöm inte att åka skidor emellanåt.
JCash