Oakley sponsrar krig

Knarren

Ny medlem
Oakley sponsrar krig
Vet inte om ni känner till att Oakley är en av amerikanska armens hovleverantörer? Dom verkar ju inte halla det hemligt i varje fall da oakley.com fullkomligt skriker av amerikansk krigspropaganda.

Jag känner ett skriande behov av att bojkotta Oakley da krig inte nära hör hemma inom friakningskulturen. Vad tycker ni?

För övrigt var jag och kollade in Flavor Flav pa Montreux Jazzfestival och tro det eller ej men dom första 5 minuterna ägnades at att nerkalla jävulen pa George Bush iklädd Oakleys futuristiska goggleprojekt... Undrar om han känner till sanningen om Oakley?

Peace and cliff drops!

Oakley sponsrar krig
Bra där! Jag bojkottar redan okley totallt för deras otroliga överpriser. Nu får jag ännu ett skäl att nobba dem.

Oakley sponsrar krig
Tycker ju inte det räcker som argument för att INTE använda snygga och BRA grejer.
Det är ju egentligen inte Oakley`s fel att det gör så bra grejer att tom. Amerikanska armen insett det.

Tror du kommer få det jobbigt om du skall bojkotta alla som lev. något till en Arme.

Oakley sponsrar krig
Håller helt med, du har tänkt till rejält! Krig hör inte hemma i friåkningskulturen, förutom på berget och i baren osv... Såg även att Arla förser våra svenska bassar med mjölk, så bojkotta Arla så är du konsekvent.

Oakley sponsrar krig
spelar vell ingen roll...om usa tycker oakley är bäst så är de ju inte deras fel LR?? grejorna är ju fortfarande lika bra

Oakley sponsrar krig
Det är en rätt intressant debatt som börjat spira nu. Antar att alla fragar sig vad som är moraliskt ok och vad som inte är moraliskt ok. Själv är jag av uppfattningen att man inte kan tynga sitt samvete med all skit och orättvisor i världen men man kan ta atminstone en standpunkt och sen försköka leva efter den.

Ett exempel. Jag har polare som inte äter fisk da dom anser att fisken är utrotningshotad. Skall jag da bemöta med att fraga hur dom i sadan fall ställer sig till att kor mar daligt inomhus under vintern och därför borde mina polare ocksa sluta äta hamburgare?

Om man alltid konsekvent viftade bort en asikt med att fraga om en annan hade inte mycket förandringar skett i världen.

Oakley sponsrar krig
Oakley är iaf ett jävla fjollmärke... så man använder det inte iaf.. bara vannabes och folk som är alldeles för rätt och häftiga som har sånt fjoll!!

Knarren helt rätt... usa är bara skit.. förstör mer för världen än dom hjälp.. om dom get fan i att sätta alla idioter vid makten hade allt varit mycket bättre.. menar usa har både hjälpt saddam och usam bin ladan till makten...!!

Oakley sponsrar krig
Svar till Bacca :

Hmm har du någon gång tänkt åt andra hållet ? Vad har USA GJORT för att förbättra världen, då kanske jag inte syftar på matriella ting. USA är ju ett mångkulturellt land där mycket gott har kommit från. Musik , uppfinningar , mediciner och jag antar att du käkar rätt ofta på McDonalds ? Ok , visst , USA har alltid gjort bra saker men kan man för en gångs skull tänka på VAD dem gjort bra istället ?

och att armen använder oakley har väl mycket att göra med kvalité och komfort. Jag tycker personligen att oakleys brillor funkar, dem e snygga sitter bra och immar inte.

Oakley sponsrar krig
Klart att vi ska dissa oakley efter detta! Allt som bygger upp en armé ska vi riva ner, varelse det gäller en svensk eller amerikansk armé!

Visste ni förresten att USA använde Metallica som tortyr under Irak-USA-kriget? De spelade deras musik för inlåsta fångar tills de blev vansinniga. Och det värsta av allt är väl ändå att Metallica verkar ha gått med på det här också... Usch!

Oakley sponsrar krig
Jävla vänster människor brinn i h-vetet.
Ni som var emot kriget är rasister, ni ville inte att Irakierna skulle ha ett fritt land.
Och kom inte att påstå att det gick att lösa fredligt. Sluta att röka upp barnbidraget..
Sluta åk på amerikanska brädor och skidor också samt flytta till
Sluta ät på Mc-donalds.
Kina så flyttar jag till USA..
Ta tillbaka gågatorna från "Reclaim the streets" så vi kan köra bil och Mc där.

Mvh Anders

Oakley sponsrar krig
Det badkarma just skrev var det bästa och mest insiktsfulla inlägget på freeride på riktigt länge. Det går inte att inbilla sig att allt skulle vara mycket bättre om inte USA fanns. Just nu tror jag inte många irakier önskar tillbaka saddam. Jag tror snarare att världen skulle vara ett mycket sämre ställe med mer diktaturer och förtryck om inte USA fanns. Tänk bara på WW2.

Oakley sponsrar krig
Badcarma har så rätt så rätt!

Hur många civila USA har haft ihjäl så kommer dom inte ens
i närheten av Saddams siffror.

Ingen kan väl säga att Irak kommer bli ett sämre land att leva i framöver.

(Oakley-poo or not, i dont care)

Oakley sponsrar krig
Det handlar ju inte om att, som ovanstående skrev, ta ställning mot något och inte kontra med en fråga. Det är ju nämligen precis vad det handlar om.
Ska man ha en åsikt kan man inte bara tycka illa om det som inte passar medans man ser genom fingrarna med det som är bra. Det är antingen eller som gäller. Om inte, blir man ju helt trombad i huvet efter ett tag.
Ska det tas ställning mot något så ska det göras fullt ut.
Intressant det här som sägs om USA. Som vi alla vet är ju USA helvetet på jorden, men man får ju även hålla med om att som någon skrev: "Det har kommit mycket bra ur USA". Jag brukar tänka att om inte USA fanns så skulle vi alla prata tyska.
Detta försvarar ju dock inte att som USA försöka vara någon slags världspolis som de nu sysslat med de senaste 40 åren. Man kan inte störta en "regering" bara för att det inte verkar bra med västerländska mått sett. Det har ju hänt att saker har förvärrats genom USA:s intrång. (läs Chile). Det återstår att se om det blir en Irakisk Pinochet.
I Oakleyfrågan ställer jag mig emot då jag kör på Smith.

Oakley sponsrar krig
Ja, nu är ju inte sponsra och att vara hovleverantör direkt samma sak.
Nån sa att USA krigar för att tjäna pengar. Störtlöjligt att ens tro nåt sånt.
Samma sa att amerikanarna älskar krig och att döda. Störtlöjligt säger jag bara, i så fall borde det vara mer än ett inbördeskrig i deras historia. Jämför Europeiska länder. Titta tillbaka på andra världskriget, de skyndade sig inte direkt in i kriget och när de väl gjorde det var det i grevens tid. Annars hade vi blivit indoktrinerade en massa ariska struntsaker.
Bla bla bla.

Visste du att det är en militärhelikopter med i Free radicals 2001?

Jaja, snacka går ju. Skilja på propaganda och fakta är svårare.

Oakley sponsrar krig
Sen är ju detta ett forum för skidåkare. Vill ni dissk. politik finns ju massa skitsajter till det. Förstör inte denna, eller smutskasta Oakley`s eminenta produkter.

Oakley sponsrar krig
behöver inte bojkotta för ja använder inte oakley p g a dom är för dyra, repas allt för lätt å visslar gällt som fan i höga farter (testade en f d klasskompis o-frames).

Oakley sponsrar krig
Vilken soppa den här debatten har blivit. Nackdelen med att föra den på en site som inte är ämnad för politik är att kvaliteten på inläggen blir minst sagt blandad. Till exempel:

- "fogy" som trots en övertygelse på ett bra sätt ändå kan resonera. Smart kille säger jag.

- "badkarma" som flera gånger, bara under denna tråd, idiotförklarar sig själv. Inte så smart kille säger jag.

- "R.A.N.T.Z.O.W" som med sin sköna ironiska framtoning tar udden av debatten. Precis rätt nivå för en politisk debatt på freeride.nu.

Sen måste jag lite syrligt fråga publiken om det verkligen heter "hovleverantör". Inte har väl de förenta staterna något kungahus. Sug på den karamellen.

Tills nästa gång
// Patrik

Oakley sponsrar krig
Det räcker inte med att säga att de har bra grejer som inte immar... Är de ett skitigt bolag är det väl bara att bojkotta! Det finns typ 100 märken som inte immar så....

Oakley sponsrar krig
för tillfället tycker jag att den västra sidan av vår jord kan ta sig i röva... tycker likaså om oakleys priser... kollade priserna på team sportia, billigaste var 2300kr. E d för mycket? har ingen direkt koll nu =)

men som sagt jag gillar icke usa, föredrar att skriva det med små bokstäver...

Oakley sponsrar krig
åhh ja hatar alla vegan vänster som du som skrev detta... sök dej till en annan sida där man gillar att snackar dynga om usa och saker som har med krig att gö.. oakley har bra kvalitet och komfort det plus att dom gör snygg saker. SÅ DE SÅ!!!!

Oakley sponsrar krig
slent neger det är iaf jävligt mycket bättre att vara vänster än att vara ett jävla moderat svin precis som usa!

Oakley sponsrar krig
Oj va mycket skitsnack som dök upp efter det här med att bojkotta oakley p.g.a. deras kopplingar till amerikansk krigsmakt.

Sveriges millitärer använder saab, volvo, ericsson, telia, sj, otaliga bussbolag, sas, och ofantligt många mer företag i sin organisation. Ska vi bojkotta svenska fjällen för att våra krigsförband övar där!?
Ska man då gå linan ut och bojkotta varenda företag/organisition som på ett eller annat sätt samarbetar med militären. Lycka till! Kan komma och hällsa på i hyddan uppe i de finländska lappmarkerna...

Om amerikanska armen använder oakley fär deras kvalitet/prestanda i förhållande till pris är det väl upp till dem. Dessutom är det också till nytta för oss som använder produkterna i mer fredliga syften. Armen är en storkund vilket genererar intäkter till Oakley som därigenom kan förbättra brillorna. Det finns otaliga exempel på utrustning som nått den civila marknaden efter att ha finslipats inom den militära industrin!

Skippa vänsterpropagandan och inse verkligheten. Bra kvalitet lönar sig. Och de amerikanska millitärerna är ju människor de med. Klart de vill ha bra grejor och skydda ögonen med.

Hur många av grabbarna (och några tjejer) som utövar alpinism i dess otaliga former har gjort lumpen!? Ska vi bojkotta dem med?

Vill till sist önska alla en riktigt fet vinter!!!

Oakley sponsrar krig
Snustillverkningen är en av alla industrier som ska skyddas vid ett anfall mot Sverige-kan bli svårt att bojkotta Swedish Match för alla snusande friåkare!

Oakley sponsrar krig
Vad faan gör det da?? Jag tycker för det mesta att det USA gör är bra, då de va dom som räddade oss undan både nazisterna och kommunisterna!!!! Och att amerikanska armen använder Oakley visar ju bara att det är jävligt bra grejer!

Oakley sponsrar krig
nä det va inte det jag mena... och usa har gjort många bra saker tillexempel räddat oss från nazisterna. det jag mena var att jag menar att usas nuvarande regering är moderatsvin förlåt om jag utryckte mig fel rantzow

Oakley sponsrar krig
äääh... det är ju igen mening att diskutera aftersom jag vet bäst iaf... folk verkar ju inte veta va dom snackar om.. menar hävdar saker som man egentligen inte har enaning om.. tycker man borde läsa på lite innan man ens uttalar sig om saken!!

gör två saker
läs "boken om atomåldern". och se vad usa har gjort för mysiga saker, man blir nästan rädd när man har läst den.

se bowling for columbine.

"Yonaz" äter ej på mcdonalds, tar detta som en direkt förolämplig... Men äter alltid på MAX...

sen är jag ganska nöjd. men vem fan bryr sig egentligen va jag tycker??..
peace out å rök knas trumpet

Oakley sponsrar krig
Ett tillägg till Baccas tips.

Läs även "Snabbmatslandet" av journalisten Eric Schlosser och begrunda vårt mysiga förebildsland i väst.

Och hörni, det går aldrig att vara 100% moraliskt konsekvent. Hur man än gör så använder man alltid någon produkt som kommit till på något tvivelaktigt sätt, eller som används i något dåligt sammanhang. Men det betyder ju inte att det är fel att ta ställning i enskilda frågor. Självklart kan man bojkotta Oakley och sedan glatt gå till McDonalds för att lite senare ta sig en prilla från Swedish Match samtidigt som man köper rättvisemärkt kaffe.

Peace!

Oakley sponsrar krig
Amerikanska regeringen är det fel på det är nåt man lätt kan konstatera. Kriga för att få fred?!?Vad är det? Jo väldigt fel, det här med oakley har jag inte hört förut så jag har inget att säga om oakley men om det är så så är det skit! George Bush och hans gäng kan ju dra iallafall. Jag säger bara så här Peace Forever!!!!!!!!

Oakley sponsrar krig
släpp sargen och kom in i matchen nu för fan...moderater hela bunten eller? har ni funderat vart hatet kommer ifrån, eller vilkea som blir fetare på femåringars 18 timmars arbetsdag i diverse u-länder? tänka djupare och skippa det ytliga skitsnacket...

Oakley sponsrar krig
Riktiga killar använder riktigta grejer...
Du vill nog inte veta hur många krig som Bofors & SAAB sponsrat o inte fan bojkottar jag Sverige för det! Sen skulle inte jag klaga om jag bara fick höra skönt kultförklarade Metallicahits om jag blev krigsfånge... Men det är klart jag bär inte turban och ber 10 gånger om dan heller..
// Dane

Oakley sponsrar krig
Många har klagat på att detta är ett politiskt inlägg som inte hör hemma på freeride. Jag tycker det var ett ypperligt inlägg. Klart man måste få informera folk om sådana här saker. Efter att ha sett oakleyssida så skulle aldrig jag köpa ett par av deras brillor (eller andra av deras produkter för den delen heller), det finns ingen idé att stödja ett bolag som säljer till en armé (USA`s i detta fall) som använder sin makt så fel som den gör.
Jag stöder inte en regering som anfaller och ockuperar ett annat land. Då är det ju bra att jag får reda på att oakley säljer till dem.
Sen de som tycker om att stödja lidelse, förstöring, kapitalism och imperalism kan ju då gå och köpa oakley, de fick ju iom inlägget veta att de har en bra leverantör här.
Allt snack om att det gynnar dig som skidåkare tycker jag känns väldigt klent.
Personligen tycker jag visst att man ska bojkotta oakley pga detta, sen börjar många (väldigt många) spotta ur sig (en del väldigt patetiska, en del mer rimliga) förslag på mycket annat som ska bojkottas, och ja; Sverige sålde vapen till USA under pågående invasion av Irak. Det är ju något som Sverige tystar ner. USA förtjänar mycket kritik, men vi själva har en hel del att tänka till över också.

Jag tycker det skulle vara intressant att höra mer om vilka kläder och vilken utrustning som tillverkas i svältlönefabriker (i både I- och U-länder). Finns säkert ett knippe.

Oakley sponsrar krig
va spelar d för roll om don sponsrar krig????
för oss e oakley ett skidmärke, eller?

Oakley sponsrar krig
Kul med en politisk debatt på Freeride.
Det intressanta i en bojkott är ju att man utför en politisk handling och tar ställning för en åsikt man står för. I detta fallet ganska liten men å andra sidan alltid en början. Är det så att man inte stöder USA:s utrikespolitik ska man naturligtvis ge uttryck för detta. Ett av sätten kan ju vara att inte köpa Oakleys prylar om dom nu är leverantörer till USA:s arme. Det kan vara ganska svårt att leva "renlärigt" även om man är övertygad om något, speciellt i denna "globaliseringens" tidevarv, där stora företag köps upp av ännu större företag osv, till slut kanske din lokala livsmedelsaffär ägs av Wal-Mart innan du ens hunnit hem med matkassen. Hela denna sjuka(postkommunistiska ala Sovjet-process skulle jag vilja kalla det) globaliseringsprocess där storföretagen(om vi inte aktar oss) kommer att bli viktigare än regeringar, stater och FN ärett hot mot demokratin så där är bojkotter också ett viktigt politiskt redskap. Sedan får man inte glömma att i fallet Irak så gick ju Bush och Co emot FN:s stadgar och det är väl ganska farligt med tanke på demokratin(som varje sund människa bör kämpa för) i världen.
Så varje bojkott mot ett krigförande land är en sund humaninistisk handling som fler borde ta åt sig. Nästa steg för vår Oakley-bojkottande vän här i forumet är att kanske sluta äta på dom stora amerikanska snabbmatskedjorna som faktiskt går hand i hand med Bush-administrationen, och se där, där har du utfört en politisk handling till, som kanske i förlängningen leder till att slakteriarbetarna och snabbmatsarbetarna får bättre arbetsförhållanden osv plus att man tar ställning emot ett helt lands politik eftersom deras export av den amerikaniserade världen tappat en anhängare. Jag menar att om vi tänker ett steg längre och blir flera som försöker leva humanistiskt så kanske vi får en bättre värld på flera plan, sedan är det som sagt jättesvårt att leva "renlärigt" men om varje individ gör så gott han/hon kan så kanske vi kan åstakomma en förändring.
Själv har jag tex slutat äta på amerikanska snabbmatskedjor, slutat dricka Coca Colas produkter, köper inte Nike-grejer osv. Det är svårt men det går.
Tack för ordet och glöm inte att åka skidor emellanåt.
JCash

Oakley sponsrar krig
Som vanligt lite vettiga åsikter från herr Hilling.

Du V ille, att säga som du gör att Oakley bara är ett skidmärke för "oss" (vilka nu det är) är ju ändå bra naivt. Det finns ju faktiskt situationer när man måste göra moraliska ställningstaganden. Om du sedan fortfarande tycker att du vill stödja Oakley så gör då det men du kan omöjligt bara skita i att de har en massa "prokrigisk" propaganda på sin sajt.

Faktum är att om man tycker att det är OK med Oakley trots denna information så stöder man faktiskt Irakkriget och andra dumheter som USA:s armé hittar på. Det får man givetvis göra men man måste vara medveten om att ens handlingar faktiskt får konsekvenser.

Denna typ av moraliska ställningstaganden fungerar likadant som politisk demokrati. Allas röster är lika mycket värda och det gäller även dina handlingar. Om tillräckligt många som inte tycker att Oakleys stöd av armén är OK, skulle tala om detta för företaget och även sluta att använda deras produkter. Då skulle Oakley förmodligen sluta med sitt stöd till armén, men fortfarande göra grymma goggles, och du skulle kunna använda dem med gott samvete. Det vore väl bra?

Förresten, tack vare alla inlägg på den här tråden så får Oakley en massa gratis publicitet. Jippii!?

Oakley sponsrar krig
okej Rantzow jag kanske uttryckte mej fel men jag tycker att Usa gör fel som bombar Irak för att dom tror att dom har kärnvapen Usa e väl ett av dom länder som har värst vapen, så varför börjar inte alla alla länder bomba Usa?!? Jag tycker att det va bra att Usa hjälpte judarna det tycker jag, men Usa försöker få det att se ut som att det är bra att dom bombar i Irak och Afghanistan ja och alla länder dom har bombat förut t.e.x Laos Vietnam Cambodia och många mer.........för att dom inte ska bomba Usa. Det är min åsikt!

Oakley sponsrar krig
Till Mats Hilling:

Du behöver nog inte läsa en kurs i Företagsekonomi för att förstå att krig stimulerar marknaden. MEN att påstå att det är bra med krig pga detta är nog det mest idiotiska jag hört på länge.

Oakley sponsrar krig
Lång debatt...!!!
Det har varit några trevliga dagars läsning som har inbringat stor förståelse i andra människors tycken och tänkanden.
Även om alla inte kan uttrycka sig på ett fint och smidigt sätt så betyder det inte att de inte kan ha den åsikt. Det som däremot är lite tråkigt att se är att allt för många verkar väldigt inkörda på ett spår utan chans att backa tillbaka och se saker på ett annat sätt. Detta kan ju bero på att man inte kan utrycka sig så fint som vissa här på freeride men ändå.
Ni vet ju vad jag tycker om ställningstaganden mm och jag vet att det är skitsvårt att vara helt renlärd men det måste gå till på det sättet för att nå slutlig lycka. Men man måste ju börja någonstans också så jag säger till alla er som är emot Oakley, lycka till! Må ni finna lycka och upplysthet.
Jag satt och tänkte. Måste man verkligen bojkotta Oalkey bara för att dom levererar utrustning till amerikanska armén?? Dom vill ju trots allt ha de bästa varorna, och hade det inte varit Oakley så hade det varit något annat märke. So what´s the fuzz about?? Vi vill ju också ha det bästa som skydd mot väder och vind.
Jag menar, tänk om alla åkte runt på skitgoggles och krashade in i alla veckoturister för att linsen hade släppt och tårkanalen fylldes på likt en damm, för att sedan sköjla över ögat likt vattnet skulle göra över tresekundersbyn i Val´d Isére om dammen brister. Då skulle vi nog inte skratta så mycket, eller??
Nej, vi måste ju ha bra grejer, men jag tror nog inte att en bojkottning av Oakley skulle stoppa den amerikanska arméns upptåg. Den gör som den vill ibland, det vet vi.
Jag måste bara spinna vidare lite angående Irakkriget. Varför tror ni att det tog så lång tid för USA att rycka in i Yugoslavien medans dom minsta utan skrupler anfaller Irak och hjälper Kuwait med det samma?? I can see the sign of, $$$$.

Tillbaka
Topp