Oangatang the durian 86a

Oangatang the durian 86a
Hårda, hårdare och hårdast. Stimulus är dock ett bättre val om du nödvändigtvis måste ha otang. Antingen i 80 eller 83a. 86 blir för jävla obekvämt att åka på

Oangatang the durian 86a
somebody sa:
Hårda, hårdare och hårdast. Stimulus är dock ett bättre val om du nödvändigtvis måste ha otang. Antingen i 80 eller 83a. 86 blir för jävla obekvämt att åka på
Nae, stimulus är för små! Har hört att många andra säger att 86 är skönt när man ska slidea

Oangatang the durian 86a
provade lite igår på våra onsdagsträffar i skövde

86a stims är snorenkla att slidea med,
83a stims är lika enkla som 83a durians
80a In Heats funkar lika bra när dom är in slideade, medans nya greppar som satan...

Jag rekommenderar 83a (det är vad jag har) och det är skönt att det inte släpper i varenda kurva om man nu bara vill carva ner för en backe ;)

Antingen durians, stims eller 4 president är typ skit samma, 70mm hjulen är lite roligare att freeridea med :)

Oangatang the durian 86a
linder sa:
provade lite igår på våra onsdagsträffar i skövde

86a stims är snorenkla att slidea med,
83a stims är lika enkla som 83a durians
80a In Heats funkar lika bra när dom är in slideade, medans nya greppar som satan...

Jag rekommenderar 83a (det är vad jag har) och det är skönt att det inte släpper i varenda kurva om man nu bara vill carva ner för en backe ;)

Antingen durians, stims eller 4 president är typ skit samma, 70mm hjulen är lite roligare att freeridea med :)
Har du testat 86a the durian eller bara stimsen? Durian är ju lite större

Oangatang the durian 86a
testade 86a durians förra sommaren (och kanske igår men tänkte inte på det) men föredrar 83orna om man nu inte ska enbart slidea

edit: Vad har du för hjul nu? Tror nämligen det inte spelar så stor roll vilka av dom du väljer då problemet är att lära sig slidea sen går det med dom flesta hjulen bara man har tillräckligt med fart och teknik :)

Senast ändrad:
Oangatang the durian 86a
Nu har vi testat lite till 80a, 83a o 86a stims...
Dom hårda släpper lättare men är inte lika goa när man väl fått det att släppa :)

Oangatang the durian 86a
linder sa:
testade 86a durians förra sommaren (och kanske igår men tänkte inte på det) men föredrar 83orna om man nu inte ska enbart slidea

edit: Vad har du för hjul nu? Tror nämligen det inte spelar så stor roll vilka av dom du väljer då problemet är att lära sig slidea sen går det med dom flesta hjulen bara man har tillräckligt med fart och teknik :)
Har några randomhjul nu som satt på brädan när jag köpte den (begagnad). Okaj, ska ta och känna på lite olika :) tack för hjälpen!

Oangatang the durian 86a
Hårda hjul släpper visserligen lätt men slajdar obekvämt och hackigt, mjukare hjul runt 80 och max 83a är bra mycket trevligare. 75mm är onödigt, go for 70.

Oangatang the durian 86a
Spangel sa:
"De är de vettigaste av stimulus-hjulen" -Adam Persson
Tycker inte du ska skaffa hårdare hjul. Skaffa några mjuka 70mm-hjul, kör själv på Metro Motions 80a, Abec11 Grippins 81a och Seismic Speedvents 80a ;) Kör på Abec11 70mm ZigZags classic formula 78a eller Orangatang nånting 70mm 80a
Ska jag ha 70mm trots att min bräda är jäkligt lång? :)

Oangatang the durian 86a
Jepp! :)

also: orangatang stimulus 80a (orangea) har en blå kärna, som är hårdare och gör så att hjulen slits mindre och framförallt jämnare ;)

Oangatang the durian 86a
Here we go:

Egenskaper bra för sliding: Hårdare duro (80-86a), rundade kanter (ex: durians/stim), mindre diameter(<70mm), smalare bredd, större/hårdare kärna. Allt detta gör alltså att hjulen blir lättare att slajda med.

Egenskaper vilket ger grepp: Mjukare duro (75-80a), kanter med "läpp" (ex: 4prez, zigzagz/bigzigz, in heat osv), större diameter (>70mm), bredare , mindre kärna.

Många olika egenskaper som sagt, och många går att kombinera. Dvs; små mjuka hjul med liten kontaktyta och rundade kanter kan slajda lika bra som hårda, större hjul med läpp. You do the math.

Inte att underskatta dock; hur inslitna hjulen är:
Nya = greppiga
Inkörda = halare

Edit: värt att ta med i beräkningarna: mindre hjul accelererar fortare (och retarderar fortare). Större hjul rullar med andra ord "bättre/längre" än mindre hjul som det är "lite mer action i". Cruizing/DH v.s freeride/slajd typ

Senast ändrad:
Oangatang the durian 86a
Eric_W sa:
Here we go:

Egenskaper bra för sliding: Hårdare duro (ex 86a), rundade kanter (ex: durians/stim), mindre diameter(<70mm), smalare bredd, större/hårdare kärna. Allt detta gör alltså att hjulen blir lättare att slajda med.

Egenskaper vilket ger grepp: Mjukare duro, kanter med "läpp" (ex: 4prez, zigzagz/bigzigz, in heat osv), större diameter (>70mm), bredare , mindre kärna.

Många olika egenskaper som sagt, och många går att kombinera. Dvs; små mjuka hjul med liten kontaktyta och rundade kanter kan slajda lika bra som hårda, större hjul med läpp. You do the math.

Inte att underskatta dock; hur inslitna hjulen är:
Nya = greppiga
Inkörda = halare
hårdare duro =/= bra för sliding. Sure, man får bättre släpp, men vill man ha lite kontroll också, är det bättre med ~80a.

Det är inte bara hårdheten som spelar roll. Själva formulan i hjulet spelar roll också. Zigzags 78a har samma form och hårdhet men slajdar olika, berorende på om de har Classic eller Reflex formula. Metro Motions 80a slajdar mer än Stimulus 83a.

Mina abec11 grippins brukar jag freeridea och slajda på. Så fort man slitit ner grip lipen på dem, vilket går fort, är de underbara att göra standups med ^^

Oangatang the durian 86a
Spangel sa:
Det är inte bara hårdheten som spelar roll. Själva formulan i hjulet spelar roll också. Zigzags 78a har samma form och hårdhet men slajdar olika, berorende på om de har Classic eller Reflex formula.
Helt sant!

Får väl lägga till

Reflex = Extra greppiga
Classic = "vanligare"

;)

Oangatang the durian 86a
Jkvarnstrom sa:
Jag har en till fråga, vad är det för skillnad på Durian 86a och Stimulus 86a?
mer än storleken så är det inget

70mm istället för 75mm och smalare

edit:
ElakaArne sa:
Lånar tråden ,
tja ja har precis köpt en ny sector9 bräda , då ja kör sönder ett kullager 4e gången ja åker på den.
skitsamma - min fråga är :
kan man ha skateboard kullager på en longboard eller måste de va breda kullager?
Thnx i förväg.
Seriöst, detta va inte ens lite okej... Lånar en tråd om hjul för en kullager fråga när det finns en hel del trådar om kullager? :S

LÄS! https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=79452

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp