Obama - Vad händer nu?

Obama - Vad händer nu?
makafone sa:
Robbott sa:
Egentligen hade McCain varit bättre för Sverige eftersom han ville ha en friare handel medan Obama vill stimulera deras egna ekonomi. Sedan att väldigt, väldigt många hade fått lida under hans styre gör ju att samvetet säger nej till McCain ganska lätt. Dessutom kör han också med klassisk konservativ, republikansk politik som jag personligen tycker är ganska värdelös.
Men det hade egentligen påverkat Sverige, till en början iaf, så det är ganska intressant att inte fler svenskar stödde McCain. Det visar ju faktiskt att svenskarna är väldigt solidariska för omvärlden. Eller okunniga helt enkelt hehe
Stärker dom sin ekonomi och dollarn går upp, så är det bättre för Sverige.
På vilket sätt?

Obama - Vad händer nu?
cocktail sa:
jag är inte alltför påläst, men det är en vinst i sig att en svart person blivit president även om han nu är utsatt för massa hotelser.
det jag ser som ett plus är att usa kommer gå ut ur irak, homosexuella kommer få gifta sig om de vill och att abort är tillåtet. ngt som inte hade hänt om mccain valts.
Obama är emot homosexuella äktenskap och McCain var för abort men endast i samband med våldtäkt, om jag inte har helt värdelösa källor :)

Obama - Vad händer nu?
Robbott sa:
cocktail sa:
jag är inte alltför påläst, men det är en vinst i sig att en svart person blivit president även om han nu är utsatt för massa hotelser.
det jag ser som ett plus är att usa kommer gå ut ur irak, homosexuella kommer få gifta sig om de vill och att abort är tillåtet. ngt som inte hade hänt om mccain valts.
Obama är emot homosexuella äktenskap och McCain var för abort men endast i samband med våldtäkt, om jag inte har helt värdelösa källor :)
Du har tyvär rätt dåliga källor. Wikipedia kan man aldrig lita på. Obama är FÖR aktenskap inom homosexuella. Och ja McCain var för abort om det handlade om våldtäkt osv, annars emot

Obama - Vad händer nu?
Robbott sa:
makafone sa:
Robbott sa:
Egentligen hade McCain varit bättre för Sverige eftersom han ville ha en friare handel medan Obama vill stimulera deras egna ekonomi. Sedan att väldigt, väldigt många hade fått lida under hans styre gör ju att samvetet säger nej till McCain ganska lätt. Dessutom kör han också med klassisk konservativ, republikansk politik som jag personligen tycker är ganska värdelös.
Men det hade egentligen påverkat Sverige, till en början iaf, så det är ganska intressant att inte fler svenskar stödde McCain. Det visar ju faktiskt att svenskarna är väldigt solidariska för omvärlden. Eller okunniga helt enkelt hehe
På vilket sätt?
Det blir billigare för USA att importera genom att dollarn stiger, och eftersom sverige är ganska haj på att exportera så gynnar det oss.. skulle jag gissa på.

Obama - Vad händer nu?
Obama har ganska starka krav på att USA skärper till sig regält när det gäller klimatet. Och som många vet är USA den överlägset största landet i kolioxid utsläpp och det drabbar hela värden (även sverige) alltså kommer inte temparaturen stiga lika kraftiftft och vi får tillbaks våran snö i söder!!

Dock känns det lite väl idiotiskt att tro att det blir mer snö bara för USA fått en ny president men man kan ju alltid hoppas:D

Obama - Vad händer nu?
Överlag har Obama en annan agenda än Bush, vilket kommer gynna hela världen. (Förutom Bush's släkt som äger olja)

Obama - Vad händer nu?
TheFibretech sa:
Obama har ganska starka krav på att USA skärper till sig regält när det gäller klimatet. Och som många vet är USA den överlägset största landet i kolioxid utsläpp och det drabbar hela värden (även sverige) alltså kommer inte temparaturen stiga lika kraftiftft och vi får tillbaks våran snö i söder!!

Dock känns det lite väl idiotiskt att tro att det blir mer snö bara för USA fått en ny president men man kan ju alltid hoppas:D
Japp det stämmer, Mc C hade ju bara borrat efter mer olja (jäkligt korkat)

Obama - Vad händer nu?
J-rockner sa:
Robbott sa:
cocktail sa:
Du har tyvär rätt dåliga källor. Wikipedia kan man aldrig lita på. Obama är FÖR aktenskap inom homosexuella. Och ja McCain var för abort om det handlade om våldtäkt osv, annars emot
Där ser man, haha var faktiskt inte wikipedia utan filip och fredriks valvaka, kan ha varit att jag var rätt sliten in på natten också

Obama - Vad händer nu?
Caeal sa:
Robbott sa:
makafone sa:
På vilket sätt?
Det blir billigare för USA att importera genom att dollarn stiger, och eftersom sverige är ganska haj på att exportera så gynnar det oss.. skulle jag gissa på.
Sanning broder sanning, men samtidigt är det ju högre tullar iom Obama men det beror ju på mängden av import/export hur mkt man tjänar så det återstår väl att se hur det blir.

Obama - Vad händer nu?
Obama är jibber...har jag hört. Hans kidz kommer typ bli nästa genaerationens Tanner... eller så sluddrar jagh..eh ´´ Armada släpper wintern -09/-10 BC skida som heter OBAMA ROKKERZ!!!
va?? eller whah?? du .. va?

:-)

L

Obama - Vad händer nu?
cocktail sa:
han vill dra sig ur irak men öka styrkorna i afganistan vilket kanske inte är det allra bästa..

men vafan, säkert bäst att obama vann, han är ju fan niggaaa! :)

Obama - Vad händer nu?
Jekub sa:
cocktail sa:
han vill dra sig ur irak men öka styrkorna i afganistan vilket kanske inte är det allra bästa..

Öka styrkorna i Afganisthan?

Han vill väll ändå få ett bättre förhållande med Afganistan? ( hjälpa landet )

Och sen, vad fan har hudfärg att göra med?

Obama - Vad händer nu?
The_teo sa:
Jekub sa:
cocktail sa:

Han vill verkligen inte "hjälpa" Afghanistan. Alla som tror att Obama är mindre för krig än George Bush är helt ute och cyklar, Obama har själv flertalet gånger sagt att han planerar att i princip mosa bla. Afghanistan.

Hudfärg har otroligt mycket med allt att göra, att USA som tidigare haft så svårt att få fram någon färgad inom politiken pga. alla "good old boys" nu har en svart president är otroligt stort, inte bara för alla färgade i USA och i Världen.

Obama - Vad händer nu?
Willlmutt sa:
TheFibretech sa:

Japp det stämmer, Mc C hade ju bara borrat efter mer olja (jäkligt korkat)
Skämtet, vi kommer inte få tillbaka någon snö vi kommer bara skjuta lite mer på det oundvikliga, för att koldioxidutsläppen minskar marginellt iom. Obama så kommer inte det göra att glaciärerna kommer tillbaka snarare att de smälter lite långsammare.

Obama - Vad händer nu?
Robbott sa:
För att beskriva det enkelt så är det givetvis bra för världsekonomin i stort att det går bra för den amerikanska ekonomin.

Jag är nöjd att Obama vann. Allvarligt så fattar jag inte hur ma kan vara för en konservativ gammal stolle som anser att abort är mord och som håller hårt på andra gammla kristna värderingar. Samhället har utvecklats, get with it!

Obama - Vad händer nu?
Det är väll ändå politiken som är viktig, inte vilken hudfärg som presidenten har? Tror du maccain skulle ha hunnit om han var svart? Men du här rätt att obama år den första svarta amerikanska presidenten vilket år en stor grej, inget snack om saken.

Senast ändrad:
Obama - Vad händer nu?
FilleJ sa:
dant sa:
han kommer bli skjuten
Man märker väldigt snabbt att det här är ett forum som innehåller mycket folk som helt enkelt inte är tillräckligt mogna för att förstå att valet i Usa kommer påverka nästan hela världen eftersom att dom är ett så stort land.

Även många som inte är så insatta och bara måste slänga ur sig en väldigt onödig kommentar...

Det är just dom här som gör att freeride känns som ett så väldigt omoget forum.

Men alla får ju ha sina åsikter och tro på vad dom vill...
Så ja du kanske tror att han kommer bli skjuten man vet ju inte...
Ett citat fràn www.di.se som lägger ganska relevant fakta till föregàende uttallanden.

Presidentens hudfärg är ändå bara en av de faktorer som oroar säkerhetsansvariga i ett land där det finns över 200 miljoner legala skjutvapen och runt 30.000 människor skjuts ihjäl varje år. Fyra sittande presidenter har mördats och ytterligare två har skadats vid mordförsök.

När jag besökte USA för mànga àr sen var jag ute och àkte bil med en vit familjefar. Mitt pà vägen bromsar han in och rullar ner rutan och börjar skrika JUMP JUMP JUMP. Det var en svart man stàendes pà trottoaren som han ville köra över.

Obama - Vad händer nu?
egge87 sa:
Robbott sa:
För att beskriva det enkelt så är det givetvis bra för världsekonomin i stort att det går bra för den amerikanska ekonomin.

Jag är nöjd att Obama vann. Allvarligt så fattar jag inte hur ma kan vara för en konservativ gammal stolle som anser att abort är mord och som håller hårt på andra gammla kristna värderingar. Samhället har utvecklats, get with it!
Haha eller hur, republikansk politik är verkligen störd, skrämmande att han trots allt fick såpass många röster som visar hur isolerat, rasistiskt och konservativt det är i centrala usa.

Obama - Vad händer nu?
J-rockner sa:
Setermaan sa:
Rolf Peter Andersson blir Sveriges president.
Mannen rolf peter! Dock har vi monarki så president är inte möjligt i sverige.

Obama har ju både bra saker och dåliga. En sak på plus sidan är att sjukvården kommer bli mer öppen och dra ner även en del sjukförsäkringar.

På minus är ju att han inte vill ha frihandel i världen. Det är enbart minus! Och det påvärkar även skidindustrin!!
Ett till plus är ju att han drar ttillbaka trupperna från Iraq och Afghanistan. USA har inte känat mycket gentemot förlusterna i kriget mot terrorn och Iraq.

Bush var nog en av USA,s sämsta presidenter.
Dedär med att han inte vill ha frihandel i världen kanske är bra, med tanke på att t.ex en fisk från norge skickas typ 14 gånger runt världen för att bli filé och sedan paketerat å sedan komma till sverige. Ganska onödiga utsläpp? han kanske inte tänker just så men a

Obama - Vad händer nu?
J-rockner sa:
Ett till plus är ju att han drar ttillbaka trupperna från Iraq och Afghanistan. USA har inte känat mycket gentemot förlusterna i kriget mot terrorn och Iraq.

Obama ska inte dra tillbaka trupperna i Afghanistan. Han ska dra tillbaka trupperna i Irak för att sedan skicka dom till Afghanistan för att Obama tycker terroristen är viktigare.

btw: pallade inte kolla igenom hela tråden ifall någon redan skrivit detta

Obama - Vad händer nu?
patriknorling sa:
J-rockner sa:

Obama ska inte dra tillbaka trupperna i Afghanistan. Han ska dra tillbaka trupperna i Irak för att sedan skicka dom till Afghanistan för att Obama tycker terroristen är viktigare.

Jo det har du rätt i. Inte Afghanistan utan bara Iraq.

Det roliga med att när Bush skulle kriga mot terrorn och visste att Al Qauida och Bin laden var i Afgahnistan så gick han inte in i Afghanistan direkt utan lät det vänta tills 2 månader efter invasionen av Iraq.

För folk som inte vet så har Bush haft affärer med just Bin laden familjen innan han blev president i flera olika företag. Bara lite kuriosa =)

Obama - Vad händer nu?
jonathan-o sa:
The_teo sa:
Jekub sa:

Han vill verkligen inte "hjälpa" Afghanistan. Alla som tror att Obama är mindre för krig än George Bush är helt ute och cyklar, Obama har själv flertalet gånger sagt att han planerar att i princip mosa bla. Afghanistan.

Hudfärg har otroligt mycket med allt att göra, att USA som tidigare haft så svårt att få fram någon färgad inom politiken pga. alla "good old boys" nu har en svart president är otroligt stort, inte bara för alla färgade i USA och i Världen.
Obama har inte sagt att han vill mosa Afghanistan. Han har sagt att han vill flytta resörser från Irak till Afghanistan för att upprätthålla ordningen USA's, Nato's, Isaf' och FN's trupper delvis lyckats skapa.
Han har däremot sagt att om terrorhoten ökar och anses bli ett stort hot mot männskligheten kan han tänka sig att gå in i Pakistan och eliminera terroristernas lägrer och träningsläger, för att på så sätt kunna få ett slut på terrorismen. (Vilket förmodligen ingen någonsin kommer lyckas med, då det finns extremt många idioter med konstiga ideer spridda över hela världen, och rekryteringen kommer aldrig att upphöra)

McCain ville vara kvar i Irak så lång tid det än tog att vinna kriget. han har sagt: "Vi stannar där i 100 år till om det behövs" vilket jag personligen känner inte kommer leda någonvart. Han tyckte att USA skulle gå in i Iran, skicka fler soldater och lägga mer resurser på att stabilisera Afghanistan, medans han samtidigt skulle kunnat tänka sig att storma Pakistan för att få terroristernas lägrer att stå i brand.

McCain sa också att han inte är speciellt intresserad av ekonomi. Vilket är bland det mest idiotiska man kan säga när landet man vill leda (och resten av västvärlden) befinner sig i en galen ekonomisk kris.
OCH! Han valde Sarah Palin som vicepresidentkandidat. Jag skulle vilja kalla Sarah Palin för ett tvättäkta "nutcase". Dels för att hon är helt emot abort om inte moderns liv är i fara. Hon är FÖR vapen. Och hon förnekar att den globala uppvärmningen är människans ansvar.

Mycket text, jag vet. Men jag har tillbringat många timmar vid teven tittandes på nyheter, repotage och dokumentärer om valet och kandidaterna. Har tillbringat ännu fler timmar vid frukostbordet, på bussen, och på tåget läsandes om valet, som anses vara bland de viktigaste valen på väldigt lång tid.

Obama - Vad händer nu?
Obama absolut är rätt man för jobbet.
Man kan bara hoppas på att faktiskt lever upp till det han lovat, och att secret service gör sitt jobb ordentligt, så att vi slipper ett till politikermord, och gå miste om ännu en stor politiker.

Obama - Vad händer nu?
ebba-t sa:
jonathan-o sa:
The_teo sa:

Obama har inte sagt att han vill mosa Afghanistan. Han har sagt att han vill flytta resörser från Irak till Afghanistan för att upprätthålla ordningen USA's, Nato's, Isaf' och FN's trupper delvis lyckats skapa.
Han har däremot sagt att om terrorhoten ökar och anses bli ett stort hot mot männskligheten kan han tänka sig att gå in i Pakistan och eliminera terroristernas lägrer och träningsläger, för att på så sätt kunna få ett slut på terrorismen. (Vilket förmodligen ingen någonsin kommer lyckas med, då det finns extremt många idioter med konstiga ideer spridda över hela världen, och rekryteringen kommer aldrig att upphöra)

McCain ville vara kvar i Irak så lång tid det än tog att vinna kriget. han har sagt: "Vi stannar där i 100 år till om det behövs" vilket jag personligen känner inte kommer leda någonvart. Han tyckte att USA skulle gå in i Iran, skicka fler soldater och lägga mer resurser på att stabilisera Afghanistan, medans han samtidigt skulle kunnat tänka sig att storma Pakistan för att få terroristernas lägrer att stå i brand.

McCain sa också att han inte är speciellt intresserad av ekonomi. Vilket är bland det mest idiotiska man kan säga när landet man vill leda (och resten av västvärlden) befinner sig i en galen ekonomisk kris.
OCH! Han valde Sarah Palin som vicepresidentkandidat. Jag skulle vilja kalla Sarah Palin för ett tvättäkta "nutcase". Dels för att hon är helt emot abort om inte moderns liv är i fara. Hon är FÖR vapen. Och hon förnekar att den globala uppvärmningen är människans ansvar.

Mycket text, jag vet. Men jag har tillbringat många timmar vid teven tittandes på nyheter, repotage och dokumentärer om valet och kandidaterna. Har tillbringat ännu fler timmar vid frukostbordet, på bussen, och på tåget läsandes om valet, som anses vara bland de viktigaste valen på väldigt lång tid.
Delvis har du rätt i det du säger men det som står i tidningarna är ju i princip bara en uppmålad bild, vet inte vilka andra källor du har men vi får helt enkelt se hur bra Afghanistan kommer att må efter Obamas intåg.

Obama - Vad händer nu?
J-rockner sa:
patriknorling sa:
J-rockner sa:

Det roliga med att när Bush skulle kriga mot terrorn och visste att Al Qauida och Bin laden var i Afgahnistan så gick han inte in i Afghanistan direkt utan lät det vänta tills 2 månader efter invasionen av Iraq.

För folk som inte vet så har Bush haft affärer med just Bin laden familjen innan han blev president i flera olika företag. Bara lite kuriosa =)
Haha jo Bush förhållande till familjen bin laden är faktiskt ganska underhållande, går att gräva djupt i det där och blir förvånad gång på gång över alla sjuka saker man inte får höra om via vanlig media osv. En rolig sak är ju att efter 11 september när det infördes ett förbud för all flygtrafik så flögs endå hela släkten/familjen bin laden ut ur USA detta via Bush viljan.

Obama - Vad händer nu?
J-rockner sa:
patriknorling sa:
J-rockner sa:

HAHA! om man är så dum så att man startar ett militärt krig mot terrorn kan man väll ändå gå in i rätt land?
Detta är ännu ett bevis på att George W. Bush INTE gick in i Irak för att bekämpa terrorism eller kärnvapen (för det fanns inga).
Allt fler bevis pekar mot att han faktiskt startade ett krig om olja.

1. Terroristerna med Bin Laden i spetsen lalar runt i grottor i Afghanistan.
2. Han sa i sitt tal när han förklarat krig att det var för att Irak hade massor av kärnvapen och att terroristerna hade kontroll över alla dessa kärnvapen.
3. Han har efter sitt krigsförklaringstal bytt anledning säkert 4 gånger. Först var det kärnvapen i Irak, sen var det terrorister som åkte in i Twin Towers, sen var Irak ett terroriststyrt land med kärnvapen igen, och senast var det typ tydligen en "räddningsaktion", då han bara ville hjälpa Iraks och Afghanistans folk komma på fötter och komma ifrån terrorismen.
4. Irak hade inte kärnvapen. FN hade kollat igenom det noga typ 3 gånger.
5. Irak har en himla massa finfin olja som vilken buissnessman/kvinna som helst hemskt gärna skulle vilja lägga vantarna på.

George W. Bush är som ett litet barn. Kan inte bestämma sig, så han frågar sin vicepresident om istortsett ALLT. Han förnekar att han gjort eller sagt saker fastän det typ bara är att slänga upp Youtube på datorn för att bevisa att han faktiskt har gjort/sagt så.

Han har fört USA in i ett meningslöst krig och han har lett västvärlden till en ekonomisk kris.

Jäkligt lyckat snubbe den där Bush Jr.

Obama - Vad händer nu?
ebba-t sa:
J-rockner sa:
patriknorling sa:

HAHA! om man är så dum så att man startar ett militärt krig mot terrorn kan man väll ändå gå in i rätt land?
Detta är ännu ett bevis på att George W. Bush INTE gick in i Irak för att bekämpa terrorism eller kärnvapen (för det fanns inga).

2. Han sa i sitt tal när han förklarat krig att det var för att Irak hade massor av kärnvapen och att terroristerna hade kontroll över alla dessa kärnvapen.
3. Han har efter sitt krigsförklaringstal bytt anledning säkert 4 gånger. Först var det kärnvapen i Irak, sen var det terrorister som åkte in i Twin Towers, sen var Irak ett terroriststyrt land med kärnvapen igen, och senast var det typ tydligen en "räddningsaktion", då han bara ville hjälpa Iraks och Afghanistans folk komma på fötter och komma ifrån terrorismen.
5. Irak har en himla massa finfin olja som vilken buissnessman/kvinna som helst hemskt gärna skulle vilja lägga vantarna på.

George W. Bush är som ett litet barn. Kan inte bestämma sig, så han frågar sin vicepresident om istortsett ALLT. Han förnekar att han gjort eller sagt saker fastän det typ bara är att slänga upp Youtube på datorn för att bevisa att han faktiskt har gjort/sagt så.

Han har fört USA in i ett meningslöst krig och han har lett västvärlden till en ekonomisk kris.

Lösaktiga funderingar, förstår motivet med oljan men vart är den konkreta faktan på att Bush efter invasionen har tagit någon olja? :S Sedan finns/fanns det ju faktiskt en hel del terrorister i Irak det kan du inte förneka även om det kanske inte var anledning nog till den brutala slakten som nu skett.

Obama - Vad händer nu?
jonathan-o sa:
ebba-t sa:
J-rockner sa:

Lösaktiga funderingar, förstår motivet med oljan men vart är den konkreta faktan på att Bush efter invasionen har tagit någon olja? :S Sedan finns/fanns det ju faktiskt en hel del terrorister i Irak det kan du inte förneka även om det kanske inte var anledning nog till den brutala slakten som nu skett.
Bush har faktiskt tagit åt sig oljerika regioner i Iraq. Men det pengar USA tagit åt sig av oljan är struntsummor om man jämnför med vad man förlorat.
För det första så anföll man med förlite styrkor och klarade man inte ta över Iraq på ett år som var planen. Då var det tvugna att skicka mer och det innebär mera kostnader

En annan sak var att USA tränade upp Iraqiska soldater för att slås för fred och USA kan man säga. Men dessa har vänt sig emot USA och nu skyddar den iraqiska militären Iraq istället för att hjälpa USA att ta över fullständigt. Det kan man kalla kasta pengar i sjön.

USA har förlorat mer över 3400 unga soldaters liv i Iraq och Afghanistan.
Det har skadats över 30 000 soldater
Det har förlorat allt för mycket pengar för att slå sig upp igen i Iraq.

Detta "Heliga" kriget var ett helt förbannat misslyckande.

Obama - Vad händer nu?
cocktail sa:
Warning, warning, important facts.

off-topic; Jag har det inte bra som sitter här 04:08...
on-topic; as skönt att det är seriösa svar i en tråd, jag lärde mig faktiskt något idag.
Det där kan dock ha varit off-topic också, men det var off-topic om on-topic... : )

Senast ändrad:
Obama - Vad händer nu?
Bush har ju även sålt vapen till hussein, just det, iraks förra diktator.

Obama - Vad händer nu?
ebba-t sa:
jonathan-o sa:
The_teo sa:

.
Citerade det som jag tyckte var relevant. McCain hade en del goda idéer för Ekonomin som skulle stärkt landet, bla. frihandel.

Palin må ses som en total katastrof av oss Europeer men i USA så är tro,patrioism något nästan alla i detta landet tror på. Och man utöver sin ( i detta fall kristna) religon mer omfattande än oss.
Jag gillar dock forfarande inte Palin, pga hon var så jävla nonchalant och ganska korkad.

Obama - Vad händer nu?
jonathan-o sa:
Sedan finns/fanns det ju faktiskt en hel del terrorister i Irak det kan du inte förneka även om det kanske inte var anledning nog till den brutala slakten som nu skett.
Vilka är terrorister? USA's grundare klassades en gång som terrorister... De som förlorar ett krig är de som har "fel"...
Hitler förföljde judar, Bush muslimer, inte på samma sätt men det finns ett samband. Dessutom är det inte bara oljepriserna de tjänar pengar på. Vapentillverkning, återuppbyggnad av det land de förstört med vapnen och patrullering för allas "säkerhet" under/efter återuppbyggnaden (även då Irak liknar en koloni på många sätt nu). Krig är en vinstmaskin....

Senast ändrad:
Obama - Vad händer nu?
fattar inte varför alla blir så glada över att Obama vann, inte direkt så att jag kommer märka mycket skillnad. Och det lär ju ta ganska lång tid innan skillnad ens märks i USA

Obama - Vad händer nu?
phillepille sa:
fattar inte varför alla blir så glada över att Obama vann, inte direkt så att jag kommer märka mycket skillnad. Och det lär ju ta ganska lång tid innan skillnad ens märks i USA
Skillnad kommer du ju garanterat att märka och vadå "det kommer ta ganska lång tid innan skillnad ens märks i USA" bullshit.

Obama - Vad händer nu?
phillepille sa:
Hahaha, varför ska man inte bli glad över att Bush äntligen är borta från makten?!

Tillbaka
Topp