Objektiv för skidfoto

Anna_K

Ny medlem
Objektiv för skidfoto
Ok, säkert en korkad fråga, men vad använder ni för objektiv när ni fotar skidbilder?

Krashade just mitt kitobjektiv 18-55 till min Nikon D50 och står här med ett Sigma 70-300 och funderar på vad som är smartast att göra nu.
Jag vill köpa en vidvinkel och funderar på om det är värt att köpa ett fisheye eller om jag kan nöja mig med en bra vidvinkel och kanske köpa något objektiv till som når upp till där mitt tele börjar.

Några tips?

Objektiv för skidfoto
Ett 70-200 är det jag skulle vilja ha... Eftersom jag främst också ska fota skid/snowboard funderar jag lite över ljusstyrkan. OM man tar bilder mestadels i solljus är kravet på ljusstarka objektiv mindre eftersom du ändå kan ta med tillräcklig slutare och tillräckligt liten bländare. Antar dock att kvaliteten på linser mm ofta följer ljusstyrkan på objektivet. Så mitt resonemang kanske är lite dumt?

Objektiv för skidfoto
Hej Anna!

Eftersom du redan har ett tele, så är det lite onödigt att sattsa på ett till. Det jag tycker du ska göra, beroende på hur mycket du sattsar på dit fotande och hur mycket pengar man vill lägga ut, är köp dig en fin vidvinkel som tex den som J_Hayland nämde 17-35/2,8. Je mer pengar man spenderar på ett objetiv ju finare kvalitet på produkten och bilderna får du i regel! Det finns mycket begagnat att hitta med till fina priser!
Kolla recensionerna på www.fotosidan.se där har användarna skrivigt egna utlägg om vad dom tycker och där har dom ALLT!

Ett fisheye är ett roligt objektiv, men något du får bara en sorts bilder av!

Mvh
Johan Ståhlberg

Objektiv för skidfoto
Tack för råd!
Stort glapp mellan 13 och 70, men det kanske man klarar sig på? För det är ju vad jag skulle stå med om jag satsar på en vidvinkel....
Men 17 är tillräcklig vidvinkel för att man ändå ska kunna "leka" lite eller?
/Anna

Senast ändrad:
Objektiv för skidfoto
Anna_K sa:
Tack för råd!
Stort glapp mellan 13 och 70, men det kanske man klarar sig på? För det är ju vad jag skulle stå med om jag satsar på en vidvinkel....
Men 17 är tillräcklig vidvinkel för att man ändå ska kunna "leka" lite eller?
/Anna
Klappet mellan 35mm och 70 mm tror jag inte att du kommer sakna så värst mycket. 17mm ger dig endå fin vidvinkel att leka med, annars har sigma ett 12-24mm om det inte räcker!

mvh
Johan Ståhlberg

Objektiv för skidfoto
Jag kör på tre objektiv, ett 10-20, ett 17-70 och ett 70-200. 10-20 och 70-200 är nog de som är roligast med skidfoto, men jag hade nog ändå valt en normalzoom före en vidvinkelzoom för andra fototillfällen. Fisheye tror jag inte så mycket på, det känns lite uttjatat.

Så ett Tamron 17-50 hade nog blivit mitt val, eller tokina 16-50 när det nu kommer.

Objektiv för skidfoto
Ska du ha en bra vidvinkel med bra ljusstyrka så köp tokinas 12-24/4. Klart bättre än sigmas både skärpemåssigt och ljusmässigt! sen ett 50 mm så har du så du klarar dig.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp