Du ska utan tvekan välja den mest vidvinkliga. Det blir väldigt instängt och konstigt om man har en kamera med för lite vidvinkel. Jag har en enkel sådan kamera och den går inte att använda i orginalutförande. Det blir alldeles för mycket tunnelseende och det känns inte naturligt. För att lösa saken har jag monterat en extra 0,5x vidvinkel fast på pennkameran och den ger då ett helt ok resultat (se klipp i Beyond Boarders). Till DV-kameran har jag ett annat 0,25x vidvinkelobjektiv och kör man det på hjälmkameran blir det ännu bättre och ett mer naturligt resultat. Dock blir det för mycket meck för att man ska orka styra med att byta objektiv hela tiden och därför nöjer jag mig med 0,5:an.
Iofs har jag inte koll på millimetrar och brännvidder på min egen kamera, men med tanke på att resultatet med den blir bättre ju mer vidvinkel man använder tycker jag att jag utan risk kan rekommendera 2,9mm-varianten.
Jag snackade för övrigt lite med Henrik på Downfilm om pennkameror innan jag handlade min egen. Han sa också att problemet med billigare kameror är dels bildkvaliteten och ljusstyrkan och dels att det sällan är tillräckligt mycket vidvinkel.