Objektiv till hjälmkamera

Får man verkligen göra såhär? Jag får väl ta bort mitt eget inlägg om det visar sig att jag brutit mot forumreglerna. Men jag tänkte om nån som jade juluppehåll senast jag frågade kanske ser frågan nu. Sååå hur är det nu. Nån som har koll på frågan i inlägget?

Du ska utan tvekan välja den mest vidvinkliga. Det blir väldigt instängt och konstigt om man har en kamera med för lite vidvinkel. Jag har en enkel sådan kamera och den går inte att använda i orginalutförande. Det blir alldeles för mycket tunnelseende och det känns inte naturligt. För att lösa saken har jag monterat en extra 0,5x vidvinkel fast på pennkameran och den ger då ett helt ok resultat (se klipp i Beyond Boarders). Till DV-kameran har jag ett annat 0,25x vidvinkelobjektiv och kör man det på hjälmkameran blir det ännu bättre och ett mer naturligt resultat. Dock blir det för mycket meck för att man ska orka styra med att byta objektiv hela tiden och därför nöjer jag mig med 0,5:an.

Iofs har jag inte koll på millimetrar och brännvidder på min egen kamera, men med tanke på att resultatet med den blir bättre ju mer vidvinkel man använder tycker jag att jag utan risk kan rekommendera 2,9mm-varianten.

Jag snackade för övrigt lite med Henrik på Downfilm om pennkameror innan jag handlade min egen. Han sa också att problemet med billigare kameror är dels bildkvaliteten och ljusstyrkan och dels att det sällan är tillräckligt mycket vidvinkel.

Jag kör 4,3mm av RF med mycket bra resultat (paket5). Du kan även hitta motsvarande paket på denna sida--> http://www.viosport.com/store/customer/ourgear.php?page=ac3_overview
klicka på "compare FOV" så får du hyfsad hum om hur det kommer att se ut.
RF rekomenderar 4,3mm för mest "naturliga" resultat vid skidåkning.

Ett tips är att köra ett 2-komponentslim och trycka dit stålfästet som ingår i paketet på din hjälm. Det kanske inte blir så vackert, men det är garanterat bästa lösningen för justering av kameran. Du kan enkelt rikta kameran bakåt för att se dina polare kämpa för att hinna med..

Har dock problem med kraftigt brus i microfonen. Antar att man måste skydda mic från fartvind på något smart sätt. I dagsläget har jag micken på ryggan, vad jag tycker väl skyddad, men uppenbarligen inte tillräckligt bra. Kan kanske vara läge att sticka en "lovikastrumpa ala rapport 1970"?

Lycka till!

Jörgen

Jag köpte min kamera från Claes Ohlson. Det är en övervakningskamera i pennformat som reades ut riktigt billigt för nåt år sedan. Jag betalade inte mer än 299 spänn för den inkl ett generöst kabelpaket (bla 10m s-videokabel för riktigt avancerade ryggsäcksmonterade kameraställ :) och med tanke på det låga priset är jag fullt nöjd med vad den presterar i bildkvalitet. Kamerahuset är dessutom helt i metall och känns väldigt robust. Jag har kraschat med den några gånger utan att det har hänt något. Den svaga punkten i mitt system är istället analogingången på kameran där en vanlig 3,5-plugg sitter lite väl utsatt för att man ska känna sig helt lugn när det droppas eller tumlas med kameran inkopplad i ryggan. Strömförsörjningen sker med ett modifierat 12V-batteri från en sladdlös borrmaskin inköpt på Överskottsbolaget. För under 200kr får man där både batteri och timerstyrd laddare plus borrmaskinen såklart. Jag testade innan att använda en batterihållare från ClaO för 10st AA-batterier, men det fungerade mycket dåligt. Vid hårda landningar bröts strömmen och man fick ett par sekunders avbrott i filmningen. Dessutom är det bökigt att hålla tio separata battericeller fräscha och jämnladdade med fristående laddare. Man hade kunnat löda ihop ett paket av tio aa-celler, men då får man istället problemet att kunna ladda packet i monterad form. Det är mycket smidigare med en färdig laddstation av typen som ingår till sladdlösa borrmaskiner.

Jag har som sagt tyvärr ingen aning om varken siktvinkel eller linsmått, men det är inte alls otänkbart att det är en kamera med riktigt dålig vidvinkel med tanke på att den egentligen inte är avsedd för hjälmkameraändamål. Skärpan behöver man inte bry sig om alls på min kamera då det är fixfokus. Det blir som det blir bara och man kan kanske inte med full ärlighet i rösten säga att skärpan blir bra, men det är ändå fullt användbart och faktiskt långt bättre än vad jag hade förväntat mig av en kamera i den prisklassen. Just argumentet att det skulle vara dåligt skärpedjup på en mer vidvinklig kamera känns lite konstigt. Det är väl vanligen så att det blir ett större skärpedjup vid lägre brännvidder? Jag är ingen fotograf ska väl sägas.

Jag har löst ljudfrågan genom att koppla ur och helt täta den mikrofon som sitter på själva kameran (ingen vanlig lösning annars, men min kamera har ett "mikrofonhål" i chassit). Ljudet från ett åk blir i princip enbart brusljud om man sätter micen på hjälmen eller någon annanstans där vinden kommer åt. Istället brukar jag i de fall man vill ha ljud sätta mikrofonen innanför kragen på åkaren. Då får man dels ett vindfiltrerat kringljud och dels åkarens snack och andning som kan ge en bättre närhet till åket i sann Sverre-stil. Vill man inte ha åkarens andning med i ljudspåret kan man istället lägga micen en lägre placerad jackficka. Men som sagt är det jäkligt svårt att få till något användbart ljud vid hjälmkamerafilmning.

Är det förresten någon av er som har sett någon billig Lanc-fjärr i samband med sökandet efter kamera? Det vore jäkligt smidigt att ha en enkel fjärrkontroll när man filmar med extern kamera.

Har lånat en kamera (paket 3 med standardlins på RF) resultatet kan ni se på http://www.donc.se/ride.
Personligen tycker jag det känns lite instgängt man ser liksom för lite. Så funderar på att skaffa en med mer vidvinkel. Kommentarer?

Tillbaka
Topp