Off pist åkning i Japan

AnnaSz

Ny medlem
Hej,

Vi är två tjejer som ska till Japan i januari och spendera två skiddagar i Hakuba, Cortina. Vi är ute efter pudersnön Japan är så känt för och off pist åkning! Vi har dock två funderingar som vi skulle vara så tacksamma för att få svar på:
1. Hur brukar folk göra med försäkring om hemförsäkringen man har inte täcker off pist? I alperna i Europa kan man väl ofta köpa försäkring på plats i samband med liftkortet eller? kan man göra samma i Japan eller är det bättre att teckna ett hemifrån? Har kollar på ERV som har extremsportsförsäkringar - är det något som rekommenderas?
2. Vi är båda relativt duktiga skidåkare men inga proffs, rekommenderas det att boka en guide iaf en av dagarna? Isf, vilka guider rekommenderas?

Med vänlig hälsning,
Anna&Tilda :)

Piglet55

Medlem
Byt försäkringsbolag skulle jag säga.

Sthlm71

Medlem
Dom lätt hittade åken blir snabbt uppkörda då tycker jag guide är väl investerade pengar. I Hakuba/ Cortina är det Evergreen Backcountry guides som gäller.

jaksu

Medlem
De flesta guides från Evergreen har inga certifieringar och har lite för mycket gungho mentalitet för min smak. Plus dålig inställning mot Japansk kultur över huvud taget.

AnnaSz

Ny medlem
Tack för svaren! Ska definitivt kika på byte av försäkringsbolag.

Kikade på Evergreen men det blir lite väl dyrt för oss - de har ingen större gruppåkning dem dagarna så vi måste boka privat för bara oss två vilket blir lite saftigt :(

johanfp

Ny medlem
Ska ni åka 2dgr? Lägg de dagarna i Tsugaike.. skriv in er på Kellys och sedan har ni grym skidåkning för 2dgr...

JBook

Medlem
Finns det något svensk försäkringsbolag som täcker bc åkning? Trodde bara det var DAV som gällde.

arraksboll

Medlem
Folksam inkluderar offpist.
Om man siktar på att på effektivast sätt hitta bästa åkningen, och vill leta sig bortanför de vanliga offpiståken, kan kanske guide rekommenderas. Överlag tycker jag dock inte att den offpiståkning man normalt gör om målet är att åka maximalt med puder i Happo One och Cortina motiverar att åka med guide. Om snön faller så blir det mest olika varianter på samma ganska korta åk, och navigeringen är inte särskilt svår. Men visst, först måste man ju hitta åken :)

zel

Medlem
Hej,

Vi är två tjejer som ska till Japan i januari och spendera två skiddagar i Hakuba, Cortina. Vi är ute efter pudersnön Japan är så känt för och off pist åkning! Vi har dock två funderingar som vi skulle vara så tacksamma för att få svar på:
1. Hur brukar folk göra med försäkring om hemförsäkringen man har inte täcker off pist? I alperna i Europa kan man väl ofta köpa försäkring på plats i samband med liftkortet eller? kan man göra samma i Japan eller är det bättre att teckna ett hemifrån? Har kollar på ERV som har extremsportsförsäkringar - är det något som rekommenderas?
2. Vi är båda relativt duktiga skidåkare men inga proffs, rekommenderas det att boka en guide iaf en av dagarna? Isf, vilka guider rekommenderas?

Med vänlig hälsning,
Anna&Tilda :)
1575416640798.png

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp