Hammarlund sa:
Berggrund sa:
Och självklart kan man åka själv i offpisten, varför skulle man inte kunna?
Om något skulle hända kan det bli lite jobbigt... Lavin! (detta kanske inte är något jätte hot just i sälen) men i allmänhet är det ALLTID bra att ha någon med sig om olyckan skulle vara framme.
Jag säger absolut inte att man skall utsätta sig för onödig fara i offpisten. Åk med eftertanke, ha möjlighet att kommunicera med omvärlden om olyckan skulle vara framme o.s.v. Men fjället är en lekpark inte en dödsfälla. Att droppa in "åk aldrig ensam i offpisten" i den här tråden är en mycket lustig syn på skidåkningen tycker jag.
Jag älskar att åka själv, koppla på musik i öronen och vara ensam med berget är om man är på rätt humör en underbar upplevelse. Håll ditt eget tempo och välj dina egna vägar. Du skall inte alltid behöva vara bunden av att åka med andra.
Jag har enorm respekt för laviner, missförstå mig inte där. Jag har själv varit med och sett att det inte alltid hjälper hur många man än är som är ute och åker. Detta är något förfärligt som jag inte önskar någon.
Det är ALLTID bra att ha med någon om olyckan skulle vara framme där håller jag med. Men med detta tankesätt skulle vi aldrig lämna någon över 60 och högt blodtryck ensam hemma, eller låta någon ut och springa själv, eller lifta, eller gå på fjälltur eller någonsin vara ensamma.
Ta det lugnt, koppla av och njut av fjället. Skulle du inte våga ensam på ett ställe skulle jag inte rekommendera dig att åka där när ni är två. Fjället är en enorm lekpark, njut av den som en sådan också!