Off-pist i sällen

• Trådstartare Trådstartare henkeee
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
H

henkeee

Guest
Off-pist i sällen
Tja!
Jag är i sällen och tränar slalom minst tio hälger i rad på vinter. Som omväxling tycker jag väldigt mkt om offpist. Därför är min fråga: Finns det någon möjlighet, sånnafall var, i sällen att åka lössnö. Gärna lite längre åk. Har inget imot att gå upp igen om man åker ner på felsida o.s.v
SEs i sälen!
Tack på förhand!!!!!

Off-pist i sällen
Det heter väl ändock SÄLEN?

Offpist i sälen fungerar alldeles utmärkt när det finns snö och lite folk. Det är bara att söka lite så lär du finna. Åk ALDRIG offpist ensam.

Off-pist i sällen
Bästa offpisten i Sälen hittar du bortom Väggen i Hundfjället. Desto längre bort från pisten du droppar, ju större chans att hitta orörd lössnö. Inga speciellt långa åk men omkring 200 fallhöjdsmeter direkt i fallinjen (bitvis riktigt brant)är inte illa med tanke på att området är liftbetjänat.

Sen är det ju det där med "lössnö" ... beror på väder och vind ... :-)

/MM

PS! Sälen, helger, fel sida ... DS!

Off-pist i sällen
En skön skidåkare sa en gång till mig att Sälen har Sveriges bästa offpist så jag antar att jag får tro på honom. Har aldrig varit där men jag antar att det finns om visare män än jag säger det.

Och självklart kan man åka själv i offpisten, varför skulle man inte kunna?

Off-pist i sällen
Berggrund sa:
Om något skulle hända kan det bli lite jobbigt... Lavin! (detta kanske inte är något jätte hot just i sälen) men i allmänhet är det ALLTID bra att ha någon med sig om olyckan skulle vara framme.

Off-pist i sällen
Hammarlund sa:
Berggrund sa:
Om något skulle hända kan det bli lite jobbigt... Lavin! (detta kanske inte är något jätte hot just i sälen) men i allmänhet är det ALLTID bra att ha någon med sig om olyckan skulle vara framme.
Jag säger absolut inte att man skall utsätta sig för onödig fara i offpisten. Åk med eftertanke, ha möjlighet att kommunicera med omvärlden om olyckan skulle vara framme o.s.v. Men fjället är en lekpark inte en dödsfälla. Att droppa in "åk aldrig ensam i offpisten" i den här tråden är en mycket lustig syn på skidåkningen tycker jag.

Jag älskar att åka själv, koppla på musik i öronen och vara ensam med berget är om man är på rätt humör en underbar upplevelse. Håll ditt eget tempo och välj dina egna vägar. Du skall inte alltid behöva vara bunden av att åka med andra.

Jag har enorm respekt för laviner, missförstå mig inte där. Jag har själv varit med och sett att det inte alltid hjälper hur många man än är som är ute och åker. Detta är något förfärligt som jag inte önskar någon.

Det är ALLTID bra att ha med någon om olyckan skulle vara framme där håller jag med. Men med detta tankesätt skulle vi aldrig lämna någon över 60 och högt blodtryck ensam hemma, eller låta någon ut och springa själv, eller lifta, eller gå på fjälltur eller någonsin vara ensamma.

Ta det lugnt, koppla av och njut av fjället. Skulle du inte våga ensam på ett ställe skulle jag inte rekommendera dig att åka där när ni är två. Fjället är en enorm lekpark, njut av den som en sådan också!

Off-pist i sällen
SverigeTomten sa:
Offpist i sälen fungerar alldeles utmärkt när det finns snö och lite folk. Det är bara att söka lite så lär du finna. Åk ALDRIG offpist ensam.
haha finns detta i Sälen någon gång under säsongen?!? :D svårt och finna något tror jag, visst bredvid väggen kanske men väggen är ju typ 100m lång backe så att :P hehe lite negativ kanske men... finns väldigt många bättre ställen i Sverige sorry :P

Off-pist i sällen
Har haft en av mina top tio dagar i off pisten i Sälen under en skidtestar helg för ett par år sedan. Slog mycket av mina dagar i Alperna. Allt handlar bara om tajming.

Off-pist i sällen
Mannen-som-surfar sa:
Har haft en av mina top tio dagar i off pisten i Sälen under en skidtestar helg för ett par år sedan. Slog mycket av mina dagar i Alperna. Allt handlar bara om tajming.
kan du ju inte ärligt säga... kanske för att det var tidigt på säsongen skidtestarhelg och sånt och att det lyfte upp det och att kändes grymt med puder och offpist men att jämföra Sälen och Alpernas offpist är ju bisarrt bara det...

Off-pist i sällen
Jodå med 50 cm nysnö och tre personer som åkte bortanför väggen så kan man säga det. Som jag skrev i mitt förra inlägg. Tajmingen.

Så i och med att det var så mycket snö, lite folk och förmodligen för att det var tidigt på säsongen så har den dagen etsat sig fast på hornhinnan.

Och fallhöjd är inte allt i här i världen. En av de bästa dagarna hade jag i en liten ort i Schweiz med 500 meter fallhöjd. Och då brukar jag åka på orter med ca 1500-2000 meter fallhöjd.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp