Off pist i Serre Chevalier under nyår?

Hej

Sambons kompisgäng ska åka till Serre Chevalier över nyår med UCPA. Enligt deras skapade event så kommer 95% av de att åka pist. Men jag känner att ska man åka med UCPA så ska man välja Ski toute neige (en vecka off pist med guide). Men i ärlighetens namn, hur mycket bra off pist kan jag räkna med vid årsskiftet i Serre Chevalier?
Är det någon som har koll på detta? Jag pallar inte kasa runt på vindpinad, stenhård skare i en vecka med en guide som pratar om morgondagens eventuella dump.

//Lukas

När jag var där nere 09/10 kom första rejäla dumpet precis innan nyår, och det var enligt localsen ganska vanligt att det dröjde så länge. Tidigare än nyår skulle jag nog inte våga mig dit, för den tidiga december jag har i minnet var i ärlighetens namn ganska torr, men efter det vräkte det ner en meter mellan strax innan och strax efter jul och då var det plötsligt mycket roligare.

Men det här med att spå i väder är ju alltid lurigt så..
..nån Serre-räv som vill bekräfta/dementera?

Har varit i Serre två ggr i början av januari, ena gången var det kanonfint med lössnö och trevligt väder, andra gången (förra säsongen) var det svinkallt och det mesta var packat /uppkört (La Grave var fint dock), men är dum nog att testa igen i år.

Får instämma. De gånger jag varit i Serre tidigt har det varit bra med snö. Plus att puderhetsen är något lugnare också. En resa hade det inte snöat på tio dagar när vi kom ner. Åkte orört ändå.

Plus att en hel del skog klarar sig ganska bra från vind.

Editz;
Som ovan påpekar, La Grave. Missa inte La Grave om tillfälle ges.

Senast ändrad:
Var där på nyår 01. Helt värdelöst!! 2 dm på högsta topparna. Påminde mer om en vecka i september.

mffsebbe sa:
Var där på nyår 01. Helt värdelöst!! 2 dm på högsta topparna. Påminde mer om en vecka i september.
Jo alltså, en vecka vartsomhelst är ju en jävla chansning. En vecka är på tok och alldeles för kort tid för skidåkning.

Nyårsveckan 10/11 var alla pister öppna men hade inte snöat på länge och var bara skare och hårt. Exakt ett år senare var jag tillbaka med UCPA för att systemet har stor potential. Då snöade det 2 m den veckan så vi åkte puder 5/6 dagar guidat i skogen.
Helt enkelt en chansning..

Snödjup

Tillbaka
Topp