Kollat en massa videos på youtube nu när folk drabbas av laviner och skräcken och skriken från dem och deras vänner är bland det värsta jag hört när det har gått 4 minuter och dem fortfarande inte hittat något och blir mer och mer stressade så jag ska nog ta en lavinkurs nästa vinter med praktisk träning för jag vill inte sitta insituationen med en begravd kompis som jag inte vet hur jag ska hitta. Redskap gör som sagt inte så mycket om du inte vet hur de skall användas när de gäller ingen stressad situation.
Men något som jag tänkte på var att ta med t.ex. FP3 ut när man kör offpist, är det en usel ide eller kan det vara smart. Det är starka och högljudda smällare som inte är lagliga att köpa i Sverige men jag tror de har kraften att skapa en lavin. Är det något som skulle vara bra om man kommer till lavinterräng att smälla av en FP3 innan man kör ner för att undvika att själv hamna i ravinen eller är det dumt? Ifall det är skog vet man ju inte om någon annan är där nere som kan drabbas och i värsta fall dras man kanske själv med om man har otur. Men vad tror ni, är det något som kanske skulle vara smart eller ska jag skrota den tanken?