Officiella Chamonix 09/10

elleno sa:
dude_90 sa:
Åker ner i början av december och kommer stanna till början av maj är det planerat. Blir 2st grabbar i en lägenhet nära brevent liften. Vet inte alls hur den ligger i förhållande till Chamonix centrum och alla krogar och sånt? Någon som varit där förut som kan berätta lite om gångavstånd och sånt eller om man behöver åka buss till och från olika liftar osv.

Man börjar ju bli sjukt taggad då säsongen närmar sig för varje dag som går ! :)Skulle också vara kul om vi alla bummare i Chamonix träffades och lärde känna varandra så man inte är helt ensam där nere :D

peace
Hej du! Ni kommer få en väldigt brant backe att knata upp och ner för varje dag. Det är inga avstånd att tala om egentligen, men för trötta skidåkarben är det lite segt..
Litet tips e o ta knappliften till barnbacken upp istället, går snabbare än bussen o definitivt schysstare än o knata upp för dendär backen.

Hej!
Vi är två goa göteborgstjejer som åker ner till Chamonix i början av december för att stanna tills liftarna stänger i vår. Funderar bara lite på hur vi ska ta oss ner... Har funderat på flyg men med skidor, pjäxor och all annan packning så känns det som om det kommer bli en väldans övervikt. Någon som vet något bussbolag som man kan åka med till Chamonix i början av december? Eller är det flyg man ska ta även om man lär få övervikt?

Ha de bra så länge så ses vi i backen eller på aferskin!
//Carro å Julia

barso sa:
Hej!
Vi är två goa göteborgstjejer som åker ner till Chamonix i början av december för att stanna tills liftarna stänger i vår. Funderar bara lite på hur vi ska ta oss ner... Har funderat på flyg men med skidor, pjäxor och all annan packning så känns det som om det kommer bli en väldans övervikt. Någon som vet något bussbolag som man kan åka med till Chamonix i början av december? Eller är det flyg man ska ta även om man lär få övervikt?

//Carro å Julia
Sitter med liknande funderingar och åker också från Göteborg. Letar vidare och hör av mig när jag hittar nåt, gör det samma ni. Hade man bara ägt en bil så kunde man fyllt den ner... :(

/Kalle

För er som ville träffas innan säsongen drar igång:
South Bar, Chamonix, har sin årliga Sverige fest den 24:de oktober på "Underbara Bar" på Östgötag 33, på Söder i Stockholm. Säsongare, Chamlocals och annat löst folk från de senaste 10 säsongerna möts upp och partar loss. Så är ni kvarteret, så välkomna in.

Kubakarl sa:
barso sa:
Hej!

//Carro å Julia
Sitter med liknande funderingar och åker också från Göteborg. Letar vidare och hör av mig när jag hittar nåt, gör det samma ni. Hade man bara ägt en bil så kunde man fyllt den ner... :(

/Kalle
Själv ska jag ta mig från Helsingborg, om ni hittar något bra så skriv det här. Det är ju inte så långt upp till Göteborg. Sist jag flög med skidutrustning så vägde min skidväska 64 Kg = 600 USD. Inte så skoj. Haha!

Pow-pow!

joakimh sa:
Kubakarl sa:
barso sa:
Hej!

//Carro å Julia

/Kalle
Själv ska jag ta mig från Helsingborg, om ni hittar något bra så skriv det här. Det är ju inte så långt upp till Göteborg. Sist jag flög med skidutrustning så vägde min skidväska 64 Kg = 600 USD. Inte så skoj. Haha!

Pow-pow!
Nej 600 USD svider rätt rejält i budgeten. Fortsätter kolla runt å hör av oss ifall vi hittar ngt!

joakimh sa:

Pow-pow!
Hahaha! Snodde du med dig halva köksutrustningen eller?

Sunnkan sa:
South Bar, Chamonix, har sin årliga Sverige fest den 24:de oktober på "Underbara Bar" på Östgötag 33, på Söder i Stockholm. Säsongare, Chamlocals och annat löst folk från de senaste 10 säsongerna möts upp och partar loss. Så är ni kvarteret, så välkomna in.
Som chefen säger, stort gille den 24e oktober i Stockholm. Här är vad som bjuds:

1. Tvivelaktiga tips samt annekdoter med låg till ingen sanningshalt från gamla Chamonix-proffs med noll omdömme och självdistans.
2. Lektion i fraser/termer som måste kunna för överlevnad mer än ett par timmar i South Central. Typ "Spar-bögen", "Bajsparken", "Trix-90 trappan", "Cornichons aprés", "Fake Fernet-shotrace", "Baksidan Planards", "Topp-5" osv..
3. Crash-course i klunstaktik samt tips på dåliga shots.
4. Generella do's and dont's gällande kö-taktik, bästa pic-nic platserna och vilka stek-krämer som ger bäst resultat
5. Shoppingtips gällande sprit, alkohol, jäst dryck, mjöd, talg och Ryssland
6. Utdelning av karta och kompass över South Central med portkoder som ej längre fungerar.
7. Introduktion till teckenspråk för "Dyrt", "Snault", "En påse skridskor", "En spann räkor", "Diggler/Diggler-kanna/Diggler-kanna med krossad is"

Med andra ord, essensiell visdom innan ni förstör hjärna, kropp samt skuldsätter er för livet.

Varmt välkomna!

Senast ändrad:
Dave_Spruce sa:
Sunnkan sa:
Som chefen säger, stort gille den 24e oktober i Stockholm. Här är vad som bjuds:

1. Tvivelaktiga tips samt annekdoter med låg till ingen sanningshalt från gamla Chamonix-proffs med noll omdömme och självdistans.
2. Lektion i fraser/termer som måste kunna för överlevnad mer än ett par timmar i South Central. Typ "Spar-bögen", "Bajsparken", "Trix-90 trappan", "Cornichons aprés", "Fake Fernet-shotrace", "Baksidan Planards", "Topp-5" osv..
3. Crash-course i klunstaktik samt tips på dåliga shots.
4. Generella do's and dont's gällande kö-taktik, bästa pic-nic platserna och vilka stek-krämer som ger bäst resultat
5. Shoppingtips gällande sprit, alkohol, jäst dryck, mjöd, talg och Ryssland
6. Utdelning av karta och kompass över South Central med portkoder som ej längre fungerar.
7. Introduktion till teckenspråk för "Dyrt", "Snault", "En påse skridskor", "En spann räkor", "Diggler/Diggler-kanna/Diggler-kanna med krossad is"

Med andra ord, essensiell visdom innan ni förstör hjärna, kropp samt skuldsätter er för livet.

Varmt välkomna!
Låter ju sjukt skoj!
Får se om jag har råd att ta sig upp från Helsingborg.

Vet att den här frågan e lite tjatig men jag tänkte bara höra om någon vet något om hur parken kommer se ut i cham för iår ? kommer det bli några förbättringar än tidiagre år ?

Och NEJ jag åker inte till chamonix för att åka park men det kan ju va ett plus när snön e kass.

henkaa sa:
Vet att den här frågan e lite tjatig men jag tänkte bara höra om någon vet något om hur parken kommer se ut i cham för iår ? kommer det bli några förbättringar än tidiagre år ?

Och NEJ jag åker inte till chamonix för att åka park men det kan ju va ett plus när snön e kass.
Här är lite bilder och nån filmsnutt från förra året: http://www.ho5park.com/new/pages/index.php?page=station&station_id=22

Ingen aning om hur det blir iår

joakimh sa:
lgrstdt sa:
victorvictor sa:
Jag kan då inte hitta nåra bussresor, så det blir nog flyg med sas den sista november för min del.
Flyger med SAS 30 november. Biljetten kostade mig 500 riksdaler plus 200 kr för specialbagage \"skidor\".
Vet du om det finns någon max vikt på specialbagage? Stod det något om det?
Kategori
small: max 15 kg - 225:-
medium: 15-30 kg - 450:-
large: 30-45 kg - 900:-

Här har du länken: http://www.sas.se/sv/allt-om-resan/infor-resan/bagage/pristabell/?vst=true

victorvictor sa:
joakimh sa:
lgrstdt sa:
Flyger med SAS 30 november. Biljetten kostade mig 500 riksdaler plus 200 kr för specialbagage \"skidor\".
Kategori

Här har du länken: http://www.sas.se/sv/allt-om-resan/infor-resan/bagage/pristabell/?vst=true
rumpa, tror min skidväska väger typ 50 Kg.. men får väll packa om. har ju lite tid på mig..

joakimh sa:
victorvictor sa:
joakimh sa:
Kategori

rumpa, tror min skidväska väger typ 50 Kg.. men får väll packa om. har ju lite tid på mig..
Stensamlingen kan du ju alltid lämna hemma och påbörja en ny kollektion där nere.

OskarHolmblad sa:
joakimh sa:
victorvictor sa:
Kategori

Stensamlingen kan du ju alltid lämna hemma och påbörja en ny kollektion där nere.
men jag har ju satt på alla mina skidklistermärken på dem..?

Är det någon som har bokat resa ner ännu? Fint gäng vi kommer bli där nere! :D
Själv så gick jag runt i min skid kläder idag.. haha

Haha fan va rätt! Kollade lite närmare på flyg och transfer idag men inget bokat än. Fixar nog det nu dom närmaste dagarna. Har du bestämt något datum än? För mig blir det 30 nov/1 dec

vi är två tjejer á 20år som åker ner nu den 23nov, för o kika runt lite efter jobb. Någon som har lust att dela boende? alt tips på vart man ska vända sig för boende/jobb. Första säsongen för oss... grymt taggade! Men vi känner oss lite lost ;)

joakimh sa:
OskarHolmblad sa:
joakimh sa:
men jag har ju satt på alla mina skidklistermärken på dem..?
Snackade med SAS häromdagen och frågade om man kan fylla ett golffodral med kläder ist för golfklubbor... han sa att förmodligen skulle ingen bry sig eller iaf inte stoppa dig... då får du 15kg till eller vad det är för typ 250kr endast... om du nu måste ha med stensamlingen;)

Sök typ seasonal accommodation chamonix på google så kommer du nog hitta nått!
Jobb är nog lättast att fixa på plats genom att höra runt och knacka dörr..

sarabecky sa:
vi är två tjejer á 20år som åker ner nu den 23nov, för o kika runt lite efter jobb. Någon som har lust att dela boende? alt tips på vart man ska vända sig för boende/jobb. Första säsongen för oss... grymt taggade! Men vi känner oss lite lost ;)
gytt o veta att någon mer som är nere så tidigt :D vi åker 21a så om ni kommer så lär vi ju ses! som någon skrev här, de blir att knacka på överallt efter jobb, löser sig nog,. boende får du leta runt lite, jag skickade mail till olika agencys och fick tag i en riktigt schysst lägenhet, testa det!

3 killar som sticker ner den 18de november som de ser ut nu:D Stannar så länge som möjligt och lär väll se en hel del av er där nere så ha d gött allihop. Hoppas på mycket snö och många minnesvärda dagar+kvällar:)!!!

victor, du jag har en fråga till dig, iom att carin inte kommer den 1 dec utan den den 5te jan så undrar jag om min kompis kan bo hos oss då? han betalar självfallet, världens skönaste kille, ring mig. skriver nummer på facebook.

hej

Det är som så att jag funderar på bota skid och snowboardabstinensen med en månads semester på någon skidort.
Därför så söker jag boende mellan 01/01 10 till 01/04 10.
Så om det är någon som vill hyra ut en sängplats till en glad och skötsam åksugen 24 årig kille som är van att bo i kollektiv efter tre år i Oslo.
Hör av er på min mail Simon.Hedlund@hotmail.com.

hade

Såg ert snack om flygresor ner... Ett hett tips är norwegian! Då åker man billigt samt att man får ha med sig 40kg och inte 20kg som det flesta andra bolag. Skid-/golf(?)utrustning är inga problem - det beställer man bara till. Så är det stensamlingen man prioriterar så är det bra att köra!
Lycka till!

Tillbaka
Topp