Offpist-åkning på nya ställen

Vannish

Medlem
Jag har varit i Italien en del gånger och hälsat på säsongande kompisar, och även tillbringat 3 säsonger i Japan. Självklart lär man sig hitta en massa fina åk och inte så "självklara".
Men åker iväg tex 1 månad till ett nytt ställe och inte känner någon på plats. Hur gör ni då? Att hyra guide i 4 veckor blir ju dyrt. Självklart kan man hyra någon först för att se vart han/hon visar för att få några åk i bakfickan.

Några i Italien hade en sån där fin bok som beskrev nästan alla åk i Champoluc och helt enkelt betade av dessa under säsongen. Är det det enda, så att säga, egna sättet att lösa det på?

I Japan är det lite lättare med lägre berg, så har man hudarna med sig kan man oftast halvchansa på lite ställen och hamnar man inte där man tänkt så kan man bara knata upp igen. Alperna med klippor, 2000 fallhöjdsmeter osv känns lite mer risky!

Hej,
Jag brukar köpa mig en karta för 20 Euro från www.freeride-map.com där man kan få mycket bra tips om icke självklarheter! Förutsatt att det finns för den orten som är aktuell såklart.

/Gustav

Gustav sa:
Hej,
Jag brukar köpa mig en karta för 20 Euro från www.freeride-map.com där man kan få mycket bra tips om icke självklarheter! Förutsatt att det finns för den orten som är aktuell såklart.

/Gustav
Tack! Gissar på att det är såhär man går tillväga, man får ha en bok/karta och sen ge sig ut på lite äventyr. Gissar också på att bergsvana/orenteringsvana inte är en nackdel!

Är det många som kör med GPS:er eller?

Jag tycker att en del av charmen med att komma till ett nytt ställe är att utforska berget. I min grupp brukar vi helt enkelt testa att åka ner lite här och där om det ser görbart ut. Det är mer än en gång som det har inneburit ett par timmars återmarsch, men på lite snällare berg går det ofta att gissa sig till vart det går att ta sig ner. Är det glaciärmiljö eller riktigt högalpina större projekt däremot är det bättre att ta en titt i någon skidtursbok eller liknande innan man ger sig ut på diverse stolleprov. Det handlar ju inte bara om att hitta en väg i ren framkomlighet utan också om att veta vilka sluttningsriktningar, lutningar och topografi man kommer att möta på vägen för att kunna göra en lavinriskbedömning.

MnO sa:
Jag tycker att en del av charmen med att komma till ett nytt ställe är att utforska berget. I min grupp brukar vi helt enkelt testa att åka ner lite här och där om det ser görbart ut. Det är mer än en gång som det har inneburit ett par timmars återmarsch, men på lite snällare berg går det ofta att gissa sig till vart det går att ta sig ner. Är det glaciärmiljö eller riktigt högalpina större projekt däremot är det bättre att ta en titt i någon skidtursbok eller liknande innan man ger sig ut på diverse stolleprov. Det handlar ju inte bara om att hitta en väg i ren framkomlighet utan också om att veta vilka sluttningsriktningar, lutningar och topografi man kommer att möta på vägen för att kunna göra en lavinriskbedömning.
Kul att höra hur andra brukar försöka lägga upp det. Men verkar som att det är ett liknande spår åtminstone! Har ju inte gjort detta så mycket i alperna och där känns det lite mer risky. Men någon gång ska man ju ta steget där också! :)

Jonny_hardcore sa:
Låt käften glappa och bjud locals på bärs så brukar det ordna sig.
Haha ja, det är ju alltid ett sätt att lösa det på ;) Men har du aldrig varit på ett ställe så kan det vara väldigt svårt att hänga med i snacket. Och att springa runt med en topo i bakfickan ifall man får omkull en local känns väldigt planerat :P

Senast ändrad:
Vannish sa:
MnO sa:
Kul att höra hur andra brukar försöka lägga upp det. Men verkar som att det är ett liknande spår åtminstone! Har ju inte gjort detta så mycket i alperna och där känns det lite mer risky. Men någon gång ska man ju ta steget där också! :)

Jonny_hardcore sa:
Låt käften glappa och bjud locals på bärs så brukar det ordna sig.
Haha ja, det är ju alltid ett sätt att lösa det på ;) Men har du aldrig varit på ett ställe så kan det vara väldigt svårt att hänga med i snacket. Och att springa runt med en topo i bakfickan ifall man får omkull en local känns väldigt planerat :P
Helt ärligt så funkar det oftast att vara trevlig och ödmjuk och fråga pistörer/guider/local riders om hur läget på berget är och om det har nåt tips. Om de märker att du är seriöst och har koll så brukar de öppna upp sig. Men du måste plocka dem på en bra dag ;)

Snödjup

Tillbaka
Topp