Offpist i Engelberg

v96erist

Ny medlem
Offpist i Engelberg
Hejsan!
Jag ska tillbaka till Engelberg i slutet av Januari, och har borjat se mig om efter bra tips online pa ski touring / off piste. Det finns naturligtvis en hel del bra offpist i direkt ansluting till liftsystemet, men jag har hittills inte sett nagot riktigt bra forslag pa vart man ska ta vagen om man vill till lite mer ostorda ak eller bara ut och knata ett par timmar. Nagon som har nagra forslag?

Laste om en offpist-repa ner pa Galtiberg. Det verkar helt fantastiskt, men ocksa som att det kan vara lite svart att hitta ratt mellan glaciarsprickor, branter och inte minst naturskyddsomraden. Nagon som har erfarenhet att dela med sig av?

Stefan

Offpist i Engelberg
Sepp säger att han åkte det där åket på 70 talet, nu är han mest full.
Hitta nån som har åkt där förut, inget ställe du vill irra omkring och leta efter vägen på.

Offpist i Engelberg
jo tack... det var ju lite av tanken med den har traden... :-)
det verkar vara ont om Beta om off piste i Engelberg over huvud taget, det enda jag hittat ar om de mest uppenbara aken som man anda ser direkt fran liften pa vagen upp...

Offpist i Engelberg
Beror på att ingen åker off-pist i Engelberg....

Och de åken du ser direkt från liften? De är ju förbjudna enligt Schweizskt lag.

Offpist i Engelberg
Ska finnas en del fina åk om man tar gondolen upp till Fürenalp och sedan traskar några timmar. Speciellt upp mot Fürenhochflue. Har inte provat det området alls, men någon annan kanske känner sig manad att berätta mer :P

Offpist i Engelberg
Hasse: vet inte om vi pratar om samma Engelberg. Det var gott om folk som akte off piste nar jag var dar forra aret. Och forbjudna omraden? visst finns dar en del naturskyddsomraden, men de tacker ju inte riktigt hela omradet...

jrel: Jag har hort nagot om Furenalp, men inte mer om vad som ska vara vart flera timmars traskande med hudar (inte for att jag har ngt emot det men anda...).

Offpist i Engelberg
Nja jag har ju bara bott där i 4 år så.. Sen att folk åker där och inte bryr sig om det är deras eget fel. Tex Stand-trubsse så får du knappt köra 500 meter nedan för stand sen så kommer gemstock området.... Detta kan ha en del med att svenskar har dåligt rykte där nere då ingen bryr sig om detta.

Är ju en del saftiga böter i dessa ostätar landet...

//H

Offpist i Engelberg
jaha, visste inte ngt om denna lag heller. Va ett tag sen (två år sedan jag var där) men gott om offpist finns det. Det är lätt att bara ta sig förbi avspärrningarna o få sig ett långt puderåk som ofta slutar till anslutning vid liften. Många proffs favoritahåla i europa exempelvis Henrik Windstedt om jag inte tar fel?!

Men men villdu ha dig ett riktigt saftigt puderåk ser du dom rätt tydligt ofta ifrån liften. Mkt lätt att bara haika o sen köra. Du lär hitta ngt fett, kolla https://www.freeride.se/resort/resort.php?id=124 du borde hitta ngt.

//k

Offpist i Engelberg
Hasse: Haller med om att folk borde halla sig borta fran de naturskyddsomraden som finns (antar att de ar de du menar ar de forbjudna omradena), men det finns ju en hel del annat lockande - ner mot Trubsee (bade fran Titlis och Jochstock), Laub och Galtiberg tex.

Vet du kanske i egenskap av local vad som ar sa magiskt med Furenalp? Tycker att det verkar som det skulle vara svarare att undvika dessa omraden dar och samtidigt fa bra med fallhojd...

Double Japan: Tack for tipset. Har akt dem med undantag av Laub eftersom det varit for lite sno nar jag varit dar...

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp