OFFPIST KURS Åre?

trummiss

Ny medlem
OFFPIST KURS Åre?
TJENARE

Jag tycker det är grymt kul att åka offpist, men man vill ju\' alltid utvecklas!
min fråga är om det finns någon som vet någon som har offpist kurser i åre?
jag kollade på www.skistar.se men de hade bara kurser för 20+ och jag är "bara"17.

MVH
victor

OFFPIST KURS Åre?
Hejsan Axel!

tack för ditt snabba svar!
men det var dock inte riktigt så jag menade...
jag vill lära mig hur man ska åka när man inte är i pisten, som en skidskola fast utanför pisten.??

MVH Victor

Senast ändrad:
OFFPIST KURS Åre?
Gå en lavinkurs, köp utrustningen, sen är det bara att åka. Finns väl inte så jättemycket att "lära" ut om offpiståkning. Från det att jag började jaga puder har varje sväng gått lättare än den förra, så det är bara att nöta.

Det svåra med offpist i början är ju att hitta åkbar sådan. Snacka med folk, läs böcker och, inte minst, läs här på forumet.

OFFPIST KURS Åre?
trummiss sa:
Hejsan Axel!

tack för ditt snabba svar!
men det var dock inte riktigt så jag menade...
jag vill lära mig hur man ska åka när man inte är i pisten, som en skidskola fast utanför pisten.??

MVH Victor
ok, jag förstår vad du menar med off-pisstskola nu =) Man ska dock först lära sig att "läsa berget", annars ligger man snart i nån lavin. Om du bara kan det, så är det bara att åka mycket, så kommer nog tekniken så småningom... Du skulle väl också kunna hyra en guide nån dag (lr måste man vara 20 för den åxå??), så ger han säkert gärna dig några bra knep om både laviner och åkteknik =)

Lycka till

//Axel

OFFPIST KURS Åre?
När jag åkte med en guide i La grave på nittio-talet fick jag tre råd: 1. "Allez, Allez, Attaque! 2. "Armarna framåt" 3. "Inte ramla!" Följer du dessa råd samt dessutom står mitt på skidan och försöker hitta en rytm i åkningen som passar dig, kan det inte gå fel. Naturligtvis ramlar man mycket i början - annars utvecklas man inte! - det gäller bara att ramla på rätt ställe! (dvs. inte precis ovanför ett klippstup etc.!) Annars stämmer det gamla klassiska rådet: "Ju fler skiddagar, desto bättre skidåkare" Har du stålar rekommenderar jag absolut att åka med guide en eller ett par dagar. Dels visar han dig var det är bra att åka, dels kommer han ge dig en del bra åktips. Kan tillägga att den franske guiden även tog ett par glas vin och likör till lunchen - "bien pour les genoux" - men det vill jag bara rekomendera till 20-plusare ;)

OFFPIST KURS Åre?
Vafan, det är ju självklart att man lär sig snabbare åka offpist om man har någon som hjälper en med tips osv. Vet att det finns kurser i avancerad offpiståkning i verbier tex, men det bästa i början är nog att åka med mer erfarna åkare och då och då be om tips. "vad gör jag för fel". Och försöka titta på de bättre åkarna och härma dom.
Mina främsta tips är väl att försöka "fuska" så mycket som möjligt, genom att använda studsen i skidan (tryck ifrån och du får en liten studs tillbaka) när du byter sväng och även utnyttja terrängen till din fördel istället för att försöka jobba emot den. (typ använda mindre knölar till att hoppa på och byta sväng). Det är mycket mer energibesparande att stå centrerat och studsa upp skidorna när du svänger, än att hänga i bakkappan och försöka "kränga" runt skidorna.
Sedan när tekniken börjar sitta kan du börja bränna på och lära dig att attackera stökig terräng i hög fart.

OFFPIST KURS Åre?
Rent a jibber på valleycats.se eller hos skidsport på torget. Några av åres och sveriges bästa åkare, både parkåkare och friåkare. Du hittar inget bättre alternativ.

OFFPIST KURS Åre?
Skistar har ju sitt park&pipe skidskola.. där kör dom både freeride och jibb.
Ja körde där förra året då vart jag själv med läraren så den veckan fick jag ut mycket av!

Ett schysst tips under om veckorna det inte e så mycket folk där uppe! eller iaf lite mindre

OFFPIST KURS Åre?
Kolla "www. freeridecoach.se"
Peter Warnberg har offpist/friåknings-kurser både i sverige och utomlands.
Han är prisvärd och duktig.Jag kan verkligen rekommendera honom.
mvh Fredrik.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp