Offpist/pist bräda

Gurran016

Ny medlem
Offpist/pist bräda
hoppas på att sässonga i alperna den här vintern!
just nu har jag en burton twin bräda, som är mer inriktad mot parkåkning.

så jag vill alltså ha en bräda som är mer inriktad mot offpiståkning men vill endå att den ska funka okej i pisten. märken spelar inge roll.
är 182cm lång, väger 73kilo och har storlek 45 på bootsen(men det är salomon boots som jag har fått för mig är små i storleken, brukar inte ha 45 annars)

om någon har någe tips vad man ska köpa för bräda får den gärna säga till, och säg bara inte namnet på brädan, ge mig en förklaring till varför jag ska just ha DEN brädan och för och nackdelar med den.

tack på förhand /gurra

Senast ändrad:
Offpist/pist bräda
Jag är i samma sits som dig och prioriterat pist och offpiståkning framför parken. Jag hoppar ytterst sällan förutom i terrängen då och har fått upp ögonen för Glissade www.glissade.com Nackdelen är att de inte vet när brädorna levereas hit till sverige.

Offpist/pist bräda
Mitt råd är att köpa en taperad bräda. Alltså en bräda som är 2-4 cm smalare i tailen än i nosen. Du får då en bräda som flyter grymt bra i puder men den har fortfarande bra egenskaper för piståkning. Det finns ett flertal märken som gör såna brädor. Lib-Tech, Burton, Prior och Stepchild är några.

Offpist/pist bräda
okej, ingen som har en viss bräda att rekomendera.
har läst en del om dom brädorna du pratar om Doughboy och dom verkar coola. sen så är det väll lika bra att köpa brädan nere i alperna där man är (pga reklamera och sånt) så blir väll någe av dom märken som finns där. andra komentarer är välkomna :p

Offpist/pist bräda
Rad Air Tanker har jag kört i ett par säsonger. Funkar grymt bra både i pist och i puder. Finns extra
breda för stora fötter. Brädan har pintail, 5 cm setback och lång nos vilket gör att den sätter sig fint i
lössnö. Kör själv 200cm vilket ger gryyymt flyt i puder och riktigt bra grepp i pisten. Kolla
www.bluetomato.de som skeppar till sverige utan problem. Har själv hardboots, men de är gjorda för
softies.

Skall du köra mycket pist så borde du kolla in en hardboot-setup för att få ut optimalt av åkningen
kolla www.alpinepunk.com

/M

Senast ändrad:
Offpist/pist bräda
okej, schyst.
ska den vara så lång alltså?
har verkligen ingen koll på sånna brädor, men vad jag förstår verkar pintail vara att föredra.
men har fått en del tips nu och ska försöka sätta mig in i den sortens brädor

tackar

Offpist/pist bräda
kör med den den du har nu om den inte är för mjuk har inte koll rikitgt på den annars har ju forecast jävlist sjysta grejer iår ;) www.forecastsnowboards.com

Offpist/pist bräda
NEJ du behöver inte två meter! Men Rad Airs Tanker linje är gjorda för att åkas långa. Själva den effektiva längden på 200cm brädan är drygt 160. resten är tip o tail. Kanske rutn 180 om du vill klara skogsåkning. Men var inte rädd för längd. Det är stabilt;-)

Tillbaka
Topp